Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har problemer med å løsne en unbrako skrue til dørlåsen  , når jeg tar i så begynner unbrako nøklen å gå rundt  , unbrako nøklen skal være riktig dimensjon , ser også at det er blitt en skade på skruen  . Nå er jeg usikker på jeg skal gjøre videre  , jeg hadde tenkt å justere dørlåsen litt  har fått tak i nye skruer  det er ganske kraftige unbrako skruer  8 mm .

Har noen et godt tips eller forslag på hvordan få løsnet skruen  ? 

20180402_140925.thumb.jpg.e1f3e4518d9d6be9b03cdb40ce8ffc4b.jpg

Posted

Absolutt beste på dissa, er slagtrekker. Alternativt er det å sette inn et bit og gi det noen rapp med en hammer rett inn. Men alt er jo avhengig av hvor mye skadet sporet er.

Posted

Sporet er litt skadet det begynner å bli rundt  ,  slagtrekker kan være et alternativ  , men det bit jeg må bruke  ? Størrelse på den ?

Jeg tenkte hvis jeg limet unbrako nøklen fast med et sterkt epoxy lim ?

Posted

Prøv å slå ett Torx bits inn i den som er litt større

Det er også en mulighet  , hva med  å borre i skruen og så bruke en  "  grisepikk  " ?

Posted

Normalt er en unbraco nøkkel med ett skaft på, som kan slås på.

Press nøkkelen inn, og samtidig vri i retningen for å skru opp. Deretter slå med en hammer på skaftet innover, for å få sjokk på skruen. Det virker.

Eller varme opp litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Jeg tok ut alle mine. Men.... Jeg sprayet løssnespray bak først å lot det virke noen dager først. Jeg anbefaler først en slagtrekker Tom foreslår, forså å sette på pipa på en latmansarm. Begynn veldig forsiktig. Det var kun tre stk jeg ikke klarte å løssne fra alle dørene. De tre siste borrer jeg ut. Det jeg da oppdaget var en erfaring rikere. Fordi, dem er skrudd fast når bolter og styrepinner er forholdsvis ferske. Slik at dem irrer litt fast i selve kragen på skruen. Når kragen på selve skruen løssne, så var dem bare å skru ut for hånd. Slike skruer får man jo kjøpt nye, så tapet er ikke så stort

Posted

Takker for gode forslag  , nå har jeg startet med å spraye med god Omega 636  penetrere olje så får vi se

Posted

Å borre ut skruen må være absolutt siste utvei. Da vil du helt sikkert ødelegge festet bak i stolpen. Det ville jeg ikke ta sjansen på.

Posted

Å borre ut skruen må være absolutt siste utvei. Da vil du helt sikkert ødelegge festet bak i stolpen. Det ville jeg ikke ta sjansen på.

Helt feil. Det er kun kragen på skruene som løssne. Begynn med 4mm,så med 8mm. Mål gjerne på kragen. Jeg har nettopp gjort dette, så jeg vet det går veldig bra

Posted

Man borer ikke gjennom hele skruen. Man begynner med lite bor i midten for at neste størrelse skal ha en retning. Det er kun kragen som må av, da løsner selve styreplata. Når den er av, så står resten av skruen igjen. Det er kanskje litt vanskelig å forestille seg hvordan det ser ut om man ikke har gjort det før. Jeg var veldig i tvil jeg også, men det gikk veldig fint

Posted

Borrer du bort hode å den sitter fast i gjengene kan du ha et problem.

Jeg hadde banket på den en del å slått inn en torx. Hadde nok prøvd med muttertrekker på den da du har en tendens til å dra skjevt med skralle. Gir det seg i det sporet til torxen hadde jeg funnet en mutter som passer med hode på skruen å sveist muttera fast i skruen. Da har skruen blitt varm, å da enn kjøler er den mest sannsynlig veldig lett å skru ut.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Fikk løs unbrako skruen , lagde et spor i skruen så brukte jeg en god kjøner og dro godt med en hammer  :)

Nå gjenstår det aller vanskeligste å justere døra riktig på plass den " henger litt mot dørhåndtaket "  , det er en stor og tung dør .  Den skal sirka 3 mm opp foran ved dørhåndtaket . Så er spørsmålet må også dørhengslene løsnes for å få døra riktig på plass  ?

20180404_171641.thumb.jpg.e29b25c2ba454581849b0ee945d6e4e1.jpg

Posted

Toppers! Var det kun èn som satt fast?

Nå har jeg ikke prøvd alle , men sporene i unbrakon ser friske ut ingen runde kanter ser også at det er ikke mye dybde i unbrako skruen den går sirka 3 mm  ned . Unbrakonøkklen har en tendens til å dra seg utover når man skrur skruen  , det da det kan bli skade på skruen  , bruk av riktig størrelse på unbrakonøkklen er meget viktig nå  :)

Posted

Det første du må gjøre, er å åpne døra litt, ta tak i bakkant og løfte opp/ned for å kjenne om det er glapp i hengsler. Sånne tunge lange dører sliter ofte litt på hengsler. En liten glapp i hengselet, blir for tre mm i bakkant. Vet ikke med SEC'en, men det kan fort være foringer eller hengselspinner som kan byttes ut for å bli kvitt slark, om det finnes.

Posted

Døra kjennes teit og fast ingen slark . Jeg byttet hengslene på begge dørene  . Og da ble døra ikke satt nøyaktig på sin plass så den må opp 3 mm . Jeg tror jeg må sette noen proffe til den jobben . Det er kanskje litt pirkete fra min side  mene det kan jeg ikkeno for  :lol:

Posted

Ingen slark høres greit ut. Da er det vel de boltene på hengsla som er i karmen du må løsne litt for å løfte døra i bakkant. Kanskje fordel å være to på den jobben?

Posted

Det kan i et fortvilet øyeblikk virke som rene kunsten å justere en dør. Men tenker en seg godt om, er det bare snakk om å få hue til å forstå mekanikken i dette.

På selve døra, er det to muligheter på hengsla. Justerer man begge hengsler samme vei, flytter man hele døra ut/inn i bilens side. Justerer man et hengsel, justerer man "tilten" på døra, dvs at du flytter toppen av vinduet eller bunn av døra ut/inn i bilen.

På hengsla i karmen er det også to muligheter. Justerer man begge hengsla samme vei, flytter man hele døra framover/bakover på bilen. Justerer man et hengsel, justerer man høyden på døra i bakkant

Så her er det bare å tenke seg godt om og ta en ting av gangen. Noen klarer det på første, mens andre trenger ti forsøk. (men det er jo lenge til Gol  :lol:)

Så det er bare og ta tia til hjelp og skynde seg sakte. Når døra er den skal være, så kan man sentrere den låsehaka som du strir med boltene på.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...