Jump to content

Nokian pigg eller piggfri?

Recommended Posts

Posted

Hei,

Nå skal jeg ha ny vinterdekk. Har Bridgestone piggfritt og det fungerer IKKE på is og snø. Har tidligere erfaring med Nokian Hakka4 pigg og Gislaved Nordfrost II pigg. Har god erfaring med begge spesielt Nokian. Men er litt i tvil om jeg skal gå for pigg eller piggfritt. Bridgestone piggfritt har skremt meg. Nokian piggdekk vet jeg er bra. Men en jeg snakket med sa at Nokian piggfritt var en helt annen verden enn Bridgestone, selv om de ikke kan måle seg med pigg. Men han anbefalte meg å prøve Nokian piggfritt. Er det noen som har erfaring med disse dekkene?

Posted

På blank is er det ingenting som fungerer. På snø så fungerer Nokian. Pigg som piggfri. Nokians piggfrie dekk er veldig myke og kan oppleves som litt "svampete" å kjøre på. Antispinn som stadig slår inn på tørr asfalt osv. Pigg eller ei er det egentlig bare du som kan svare på. Det kommer an på hva du føler er trygt for deg og din familie. Noen sverger til pigg og andre til piggfritt. Jeg er mitt i mellom. Tror det blir piggfritt på 211'n til neste vinter. Kjører med Nokian Hakka4 nå. De er veldig slitte, så jeg kan vel ikke akkurat skryte av de. Men du har jo andre merker som også er bra da. Velger du topp fem på diverse dekktester så kommer du i mål. Tin er jo veldig fornøyd med sine Nankang. Men pigg eller piggfri må du nesten finne ut av selv er jeg redd. Veldig mye "vinterveger" her hvor jeg bor, altså veier som kun blir brøytet og ikke saltet. Og da er vel pigg hakket tryggere. Men som sagt, jeg er usikker. Surt med denne avgiften også. En avgift med blodsmak, spør du meg!

Posted

Det er ti år siden jeg kjøpte mitt siste piggdekk. Kun piggfritt for meg heretter.

Jeg har kjørt mye med Nokian tidligere og var godt fornøyd, bortsett fra at grepet ble merkbart dårligere selv om det var godt mønster igjen. Men jeg kjørte tross alt 25-30000 km før det ble merkbart. For en normalbilist er dette 2-3 år, og da har dekkene likevel gått ut på dato.

På Opelen hadde jeg Michelin X-ice, og de var utrolig gode både på snø og vanlig is. Litt nervøse på "overgangsføre" dvs. asfalt med et lite rimlag på.

190'n jeg kjører nå har Conti 3, og spant bra på løssnøen i dag. Var ganske bra på mer normalt vinterføre i Gudbrandsdalen i helga.

Posted

Kjører med hakka rsi (piggfritt) på 300en. Synes ikke de er svampete, var det helt til å begynne med, men når de endelig var innkjørt så merker jeg lite forskjell i feelingen på dem og Maxi-ice 2 som jeg hadde før.

Conti contact 3 som sitter på 230en er jeg ikke imponert over. Om det skyldes dekka eller bilen er jeg veldig usikker på. Men kan ikke helt skjønne at en bil med samme understellet skal ha så mye dårligere veigrep pga ørlitegranne feiljusterte vinkler.

På is er nokiandekkene en helt annen verden enn conti-dekka.

Posted

I år kjøpte jeg det nye Nokian Hakkapelitta 5 piggdekket til E-klassen, og nye Michelin X-Ice North piggdekk til C-klassen.

Jeg vil påstå å si at Michelin var en solklar vinner. Nokiandekket er 35-profil, og burde vært ordentlig retnings-stabilt etter mitt vett. Det var det ikke. Den "svampete" følelsen som Trond Erik snakker om har vært til stede stort sett hele tiden de første 5-6.000 kilometerene. Noe har skjedd de siste ukene, så de blir nok bedre etterhvert. Tror kanskje de er best i virkelig kalde områder.

Michelin-dekkene jeg satt på imponerte meg som sagt mest. Her var det bare tut og kjør. Det var nesten som å kjøre sommer-dekk. Ingen "svampete" og upresis styring her i gården, og det til tross for at jeg på C-klassen har 50-profil foran og 45-profil bak.

Ellers er det som andre her nevner at hvis en velger et dekk fra topp 5 i testene, så bør du være rimelig bra skodd.

Posted

Charlie: Ikke rart du har svampete følelse. Piggdekk på tørr asfalt blir jo svampete uansett. ;)

Nok OT..  :lol:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...