Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har følgende bil:

Mercedes S204 - C-Klasse 180 CDI 2012 modell. Har gått 206 000 km nå.

Jeg har i det siste begynt å høre svake klunkelyder i tillegg til en knirkelyd ved kjøring over fartsdumper eller småhull og ujevnheter i veien.

Trodde først at det var demperne bak som var gåen siden lyden forplanter seg. Har også byttet stabstagsledd fremme og bak, men lyden er der enda.

Noen forslag? Får ikke framprovosert lyden ved gynging av bilen. Må være litt harde humper i veien for at lyden skal komme.

Posted
knirkeforing og øvre foring på demper?

Hvilen foring tenker du på da? Er det noe som heter knirkeforing?

Og foringen på dempere , tenker du da på svinglageret?

Jeg har kjent på stagene framme og øvre/fremste bærearm, eller thrust arm, kan beveges litt fram og tilbake med håndmakt. Er det meningen at man skal kunne det? Er det farlig?

Ellers kommer mesteparten av knirkingen fra venstre side bak. Klunkingen er kun framme.

• 4 weeks later...
Posted

Har nå byttet foring i thrust-armen og klunkelyden er borte :D Resten av armen og kula var helt fin. Legger ved et bilde av foringen

https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=77681.0;attach=20951;image

Det viste seg forresten at den gummi-knirkelyden fra bak i bilen var den fremre foringen i travers-rammen. Den var helt morken og slitt. Her er et bilde av en slik type foring.

https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?action=dlattach;topic=77681.0;attach=20952;image

• 1 month later...
Posted

Hei folkens.

Har fremdeles en utrolig irriterende knirkelyd som virker til å komme fra bakstilling.

Nye dempere pluss foringer på toppen er nye Bilstein på begge sider. Knirkeforinger byttet, foringer til bærebru og den foringen som er nederst på hjulspindel. Fremdeles masse knirking!

Jeg har smurt opp alle foringer ved å spraye vaselin på de. Klarer ikke å gjenskape lyden ved å legge press på bilen når den står i ro. Lyden kommer kun ved rundt 30-50 km/t i små humper og spesielt når bakhjula er på vei av en fartsdump.

Noen som har en idé? Kan det være hjullager som knirker? Jeg gir nesten opp...

Posted

Nja tja, det var litt styr for den satt grådig hardt fast. Hadde bilen på bukk mens jeg brukte en girkassejekk for å presse den ut. Brukte vekta til bilen for å få den nye inn igjen. Men er god plass å jobbe med foringen hvis du har riktig verktøy.

Posted

Hvis jeg tar tak i bakhjulene og dytter de fram og tilbake slik at bilen vugger sidelengs, så kommer det en klunkelyd og en svak knirkelyd. Vanskelig å lokalisere hvor det kommer fra, men det føles som små slag i hjulet. Er dette hjullageret som er slitt? Merker ingen romling når jeg kjører.

Posted

Nå har jeg jekket opp bilen, tatt av hjulet og sjekket diverse foringer. Alt virker veldig tight og fint.

Eneste var foringen bakerst på traversen, der den er skrudd fast i karosseriet/rammen. Jeg la et brekkjern mellom traversen og chassiset og la press. Da kom det en knirkelyd av gummien. Dette var på venstre side der det virker som lyden kommer fra. Høyre side virket bedre.

Har disse foringene liggende, så skal bytte de en dag. Trodde ikke det var så mye bevegelse i de bakre foringene da de er mer robust enn de fremre. Men alt er vel annerledes med litt vekt og press på.

Posted

Har nå funnet knirke-kilden. Det viste seg å være en orginal isopor-plate som inneholder varseltrekant og diverse nederst i hjulbrønnen. Den lå og gnikset mot plastikk som også er der orginalt. Har aldri vært nedi der og rørt noe som helst, så jeg skjønner ingenting.

Enkel løsning var det, men fytti grisen som jeg har leita etter årsaken :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...