Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvis jeg skal ha 8,5" forran med ET 42 og 9,5" bak med ET 48, blir det samme ET og tomme bredde på 20" felger, eller?

Snakker om felgen i seg selv, uten dekk.

Posted

Det ligger masse kalkulatorer på nett. Jeg har en app som viser forskjellene på to hjul.

Innpress er hvor anleggsflaten mot skiva er i forhold til senteret i felgen. Et 0 er midt i. Et 45 er senteret 4.5cm lenger ut, dvs felgen lenger inn.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

ET (Einpresstiefe) er innpresset målt i mm. Du kan lovlig ha en endring i sporvidde på inntil 15mm på hver side, altså 30mm tilsammen, så eksempelvis kan et hjul med ET48 erstattes av et med ET33, uavhengig av diameter. For at hjul i en annen diameter skal være lovlig, må rulleomkretsen på hjulet være innenfor +-5% av originaldimensjonen. Pass på merkingen for hastighet og belastning også.

Se forklaring her: http://dekkdimensjoner.no/?p=dekkinfo

Oversikt over dimensjoner: www.bilnorge.no/upload/persombildekk.pdf (trykkleifen er korrekt!)

Her ligger oversikt over felger og dekk fra fabrikken:

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/being-an-owner/reifen-und-raeder/rad-und-reifenkombinationen.module.html

Vedlagt nedenfor er oversikten for W212.

Med vennlig hilsen, Olaf

dekk-og-felger-w212.pdf

Posted

Ja, selvfølgelig har du rett, tommern57!

Jeg har jo skrevet om dette haugevis av ganger, så denne gangen var det vel bare en liten kortslutning i den venstre hjernecella!  :shock:

Beklager feilinformasjonen!

Med ydmyk hilsen fra en ganske flau Olaf.