Nics Posted March 18, 2018 Posted March 18, 2018 Jeg skal bytte olje nå, så jeg lurer på: Mobil 1™ ESP 0W-40 Mobil 1™ ESP 0W-30 Jeg har alltid brukt 30 inntil bilene har gått ca. 150 000 km og deretter kjørt 40. Er en E350 CDI. Hva er egentlig forskjellen? Vet den er tykkere den 40. Hvilken Mobil 1-olje bruker dere eventuelt? Forstår det slik at det er kun denne Mobil 1-oljen som jeg bør bruke, siden bilen har DPF. Har en W211 med 400k km som alltid har rullet på Mobil 1 olje og motor som ny så sverger til Mobil 1. Takk for innspill! Spør fordi Mercedes har begynt å promotere Malaysiske skrapet Petronas, og selv om den er helt grei, ser jeg ingen grunn til å bytte fra Mobil 1 når jeg av erfaring vet at den er suveren. Quote
Simen Malerbakken Posted March 18, 2018 Posted March 18, 2018 Nesten helt enig med deg. Petronas er resultatet av F1 satsningen de gjør sammen. Jeg holder meg til Mobil1 som er en suveren olje, trolig en av verdens beste. Jeg ville ikke kastet bort penger på 0W40 kontra 0W30 med mindre jeg skulle på ekstremkjøring. Forskjellen ligger i høye temperaturer. Skulle jeg kjøre med campingvogn på Autobahn og over alpepassene en sommer med 30 varmegrader så kunne jeg vurdert å gå til 0W40 men for alle praktiske formål er 5W30 egentlig mer enn god nok. Med normal bruk fra - 20 er 5Winter greit nok. Å gå tkl Winter 0 er for regelmessig bruk under - 25 for kjøring med oljetemperatur over 140 grader bør en velge 40 oljer da det KAN bli koksing om det er veldig varmt. Quote
Nics Posted March 18, 2018 Author Posted March 18, 2018 Takk for godt svar, Simen! Jepp, men heldigvis holder AMG seg til Mobil 1 - og godt er det. Kjører ofte på ferie med bil, og da blir bilen kjørt hardt på autobahn i Tyskland og rundt i Sveits og slikt, så tror nok jeg går for OW40. Det er det tryggeste. Litt dyrere, men kun ca. kr 200 dyrere ved innkjøp av 10 liter (bilen tar 8 liter) så ikke store kostnaden. Blir ofte 30 grader i ferietiden og høy fart så kan det bli relativt varmt. Går nok for den OW-40, siden prisdifferansen er liten i tillegg. Quote
Recommended Posts