Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skriver på vegne av madammen, og hennes bil(problemer).

Hun begynte å høre en (u)lyd for ca. 2 uker siden. Jeg tok en liten tur og hørte at det var noe svakt, jevn lyd.

Så stikker hun innom merkeverkstedet (Stjørdal), og en ‘kontorist’ hører også lyden.

Verkstedet tar så over bilen 2 dager etterpå.

Lyden kommer fra et lager i girkassa, eller i sammenheng med girkassa, jeg er ikke sikker, har ikke snakka med de selv.

Først sier de at vi kan ikke skifte lager, men de i Trondheim kan. Litt senere sier de at de i Trondheim ikke gjør denne ‘operasjonen’ lenger. Hun må skifte girkasse, ca. 100K.

Er det noen her som aner hvilket lager det er snakk om, og alternative, billigere utveier enn Motortrade’s girkassebytte. Drøyt å koste på 100K når bilen kanskje er verdt 200K.

Hans

Posted

Mulig han her kan gi deg et hint om hvor feilen ligger:

Kanskje verdt å sjekke først, før du river ut hele greia.

Hos hogger koster vel hele kassa 20-30k.

Uten at det er angitt, antar man at du har 7G-tronic.

Posted

Takk Jana.

Har snakka med verkstedet. Visstnok lager i overføringskassa det er mistanke om. Motortrade Trondheim har skiftet lager før. Det holdt ikke i lengden, feilen kom tilbake. Visstnok komplisert å få det til riktig (above my head).

Automatkasse firma i Trøgstad kan dette. De skifter 4 lager, 30K pluss moms.

Lokale Mekonomen’s løsning er å få tak i komplett kasse fra høgger, som har gått ca. 100K km.

Ca. 20K for den. Med jobb blir det vel fort 30K. Slipper da å dra t/r Trøgstad.

Noen gode ideer der ute?

Hans

E984CB1A-1326-4899-A495-0E5D49C6237A.thumb.png.44c91605db859888f1735d2c8fec6e49.png

Posted

Regner med at det er RATS i Båstad du har vært i kontakt med? De virker å være svært kunnskapsrike og profesjonelle.

Jeg ville valgt reparasjon av kasse/fordelingsgir om jeg var deg. Av to årsaker; Du vet hva du har, og får en overhalt kasse som fungerer forhåpentlig godt i lang tid fremover etc.. OG bidrar til å holde liv i slike bedrifter som er gull verdt for oss som trenger reparasjon til en "nesten overkommelig" sum der feks BOS sier "vi må skifte hele enheten, koster 100K"

Fikk overhalt min MB autkasse hos Bergs i Oslo for ca 6 år siden, kostet rundt 20K, men den giret som ny etterpå og gjør det fremdeles. Tviler på at en byttekasse hadde gitt meg like mye glede for penga..

Posted

Fant annonse på Finn som jeg svarte på. Bergensfirma; Automatservice AS.

Men det er langt unna Trøndelag, til alle disse firmaene. Sjekker over kjølen.

Hans

Posted

Jeg postet adressen til et firma i Tyskland over her, disse driver mye med fordelingskasser på MB, og det er ikke noen stor overraskelse at slikt ryker..

Det kan jo hende du gadd å sjekke ut siden, i tilfelle ville du sett at de kan sende deg en overhalt kasse og få din gamle tilbake hvis du ønsker å få den byttet i Norge.

Selv tok jeg turen ned til Tyskland da fordelingskassa røyk på S211en jeg hadde.

Posted

Hei Kenneth

Jeg har sett på linken. Dette Bergensfirmaet gjør noe lignende. Selv mekker jeg bare motorsykkel, så jeg må få noen til å demontere/montere dette. Kjørte du bilen selv nedover, før drivverket kollapset fullstendig?

Hans

Posted

For min del var det clutchpakka i fordelingskassa som låste seg, det medfører ikke havari i drivlinja. Det er vel en annen løsning på 211, der er fordelingskassa en egen enhet.

w-w er profesjonelle på dette og driver med dette dagen lang, jeg antar at de også har hatt en del GLKer innom..

Bergs automatservice mente de kunne åpne opp og stramme eller løsne på noen bolter så det kanskje funka en stund etterpå, dette var jo et vanlig problem.

Samme Bergs automatservice uttalte seg et par-tre mnd tidligere bastant om at det var bare tull å skifte olje på fordelingskassa, for den var det aldri noe tull med.

• 2 weeks later...
Posted

Tjena.

Girkassa utmontert av Motortrade i går. Sporenstreks fraktet av undertegnede 20 mil østover til en «vekslingslådaekspert». Han har en plan om å skifte 4 lager i fordelingskassa. Snart er Stridsvogna som ny.

Tjenn, tjenn.

Hans

Posted

Tror det blir bra grejor :supz: Er jo bare en svipptur over kjølen..

Tipper at "växellådaexperten" tar mindre enn halvparten av 30K, blir spennende å høre om sluttresultatet.

Posted

For å ta kassa inn/ut, fylle olje, etc., var det snakk om 10-12K. I tillegg oppdaget MT noe med «hånnbrekke». Bli vel fort 15K.

«Vekslingslådaeksperten» mente 2,5K for lagersettet, og ca. det samme for «jobbet».

Jeg spørte’n om han ville ha tusenlapper, eller kort. Han hadde mest tro på overføring, skulle gi meg et IBAN nr.

Sluttresultatet får vi kanskje aldri vite. Går Stridsvogna 200K til, kan man vel si at det var en suksess.

Hans

• 1 month later...
Posted

Stridsvogna er i gang igjen. Tok tid, da verkstedet rota bort nøkkelen. I tillegg hadde hun rotet bort nøkkel nr. 2 tidligere i vinter. Lagrene i fordelingskassa var dårlige, ingen ulyd nå.

Hans

• 1 year later...
Posted
On 27.5.2018 at 14.23, Madman said:

Stridsvogna er i gang igjen. Tok tid, da verkstedet rota bort nøkkelen. I tillegg hadde hun rotet bort nøkkel nr. 2 tidligere i vinter. Lagrene i fordelingskassa var dårlige, ingen ulyd nå.

Hans

Lurer på om Stridsvogna funker ennå :)

Jeg er i funderingsfasen angående kjøp av en tilsvarende bil, og har fått med meg problemene med disse lagrene.

Derfor lurer jeg på om det gikk bra med Deres bil, hvor mye reparasjonen kom på og ikke minst HVOR dere fikk utført reparasjonen.

Dette slik at jeg har noe å forholde meg til, hvis jeg kjøper en slik bil som ennå ikke er fikset.

Posted
2 hours ago, Cocobill said:

Lurer på om Stridsvogna funker ennå :)

Jeg er i funderingsfasen angående kjøp av en tilsvarende bil, og har fått med meg problemene med disse lagrene.

Derfor lurer jeg på om det gikk bra med Deres bil, hvor mye reparasjonen kom på og ikke minst HVOR dere fikk utført reparasjonen.

Dette slik at jeg har noe å forholde meg til, hvis jeg kjøper en slik bil som ennå ikke er fikset.

Håper de har fortsatt glede av sin stridsvogn;-) 

Jeg kan kun snakke utfra egen erfaring med min GLK 10 mod. Det er den desidert beste bilen jeg har hatt, og funderer på å kjøpe en til. Testet firehjulstrekken jevnlig på ulike underlag, og dette er skikkelige saker. Hadde en Volvo XC70 tidligere, også 10 modell, og det er ikke sammenlignbart på noen som helst måte. GLK n er bedre på alt!
Dette problemet med lager i fordelingskasse har ikke jeg hatt enda, og tror heller ikke alle disse får det, men hyppig oljeskift på girkasse kan nok virke forebyggende. Vet at feks RATS i Båstad tar en slik reparasjon om det skulle bli nødvendig. 

hvilke årsmodell og type GLK er det du har sett på? 

Posted (edited)
10 hours ago, GJB said:

...

Dette problemet med lager i fordelingskasse har ikke jeg hatt enda, og tror heller ikke alle disse får det, men hyppig oljeskift på girkasse kan nok virke forebyggende. Vet at feks RATS i Båstad tar en slik reparasjon om det skulle bli nødvendig. 

hvilke årsmodell og type GLK er det du har sett på? 

Leste noen plass at årsaken til problemet var feil (for stor) forspenning av lagrene ved produksjon. Forhåpentligvis ble dette rettet opp i etterhvert, slik at ikke alle bilene er belemret med dette.

Budsjettet begrenser meg til pre-facelift-biler, men en ting som forundrer meg er at det ser ikke ut som at disse ble levert med tilleggsvarmer/ parkeringsvarmer/ dieselvarmer eller hva man velger å kalle dette. Jeg har funnet en facelift som har slik varmer, men med AMG-understell. For dyr bil og antakelig for stiv i hjulopphenget? Hvordan er disse bilene generelt angående hjulstøy på grov asfalt? For det har vi MASSE av heromkring....

Edited by Cocobill
Posted

Er visstnok for høy forspenning i lagrene ja. Hvorvidt dette ble mindre tema på facelift eller nyere årsmod vet jeg ikke. 
Min har sportsunderstell, og er akkurat passe stiv for normal kjøring. Endel støy vil du trolig høre med 19 og 20" hjul. Med 17" vil det være mer komfort og mindre støy. 
Personlig er jeg glad til for at min ikke har Webasto, joda det er komfortabelt, men etter at jeg hadde den møkkaVolvoen hvor også Webastoen laget masse trøbbel/tømte batteriet etc.. så er det like greit med en Defa varmer med kupevifte. 

Posted

Halo Cocobil

Per Reppe reparerte fordelingskassa. Krokom, Sweden. Mellom Åre og Østersund. Han driver med girkasser. Han tok 3K SEK for jobben, lagersettet omtrent det samme. De fleste trenger vel hjelp til demont./montering, det kommer i tillegg.

Etter det gikk Stridsvogna prikkfritt. Helt til en høstkveld 2018 med sporete, slapsete vinterføre. Madammen fikk sleng, kontra, og så bortimot frontkollisjon. Begge biler kondemnert, ingen personskader. Hun endte opp med å kjøpe en Volvo XC 60. Men hun savner GLK'n.

Hans

Posted

Kan skjønne at hun savner GLK’n..

Kommer stadig noen spennende GLK på finn for tiden, om man ikke kjører veldig mye pr år ville kanskje en med bensinsekser vært spennende.. 220cdi motoren er effektiv og fin, men 170hk er snaut på såpass tung bil. Med tuning er det helt ok, omkring 210hk/500Nm. Det gir bedre dynamikk og kjøreglede. 

Posted (edited)

Madman - trasig med bilen, men enda bra at det gikk godt med folket!

Holdt på å ende på samme måten for mange år siden, da jeg hadde en RangeRover 3.5. Sporete vei over fjellet og 10 cm sørpe over snø/ is. Var ikke så vant til automat, så jeg slapp gassen uten å koble giret i fri da jeg fikk sleng under en forbikjøring. Det holdt akkurat, men det gikk fra sidekant til sidekant - flaks at ingen kom i mot.

Har notert meg info om reparasjon, takk for det.

GJB - tror ikke det kan være SÅ ille med 220cdi. Ikke for meg, i alle fall...

Jeg harver rundt i en Pajero 4, 3.2 DiD på 2.3 tonn egenvekt og bare160 hester🥴

Går bra det også, men føler ofte at det liksom mangler noe😎

Edited by Cocobill