Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her ser jeg for meg en tråd som vil skape litt diskusjon !

 

Jeg og min kjære skal forhåpentligvis innen et par år bygge oss hus. Det blir bergvarmeanlegg i huset og det blir jo da ikke allverdens pris pr kWh for oppvarming (liker jeg å innbille meg vertfall).

 

Diskusjonen og varm eller kald garasje går voldsomt for seg. Det er tanken å bygge en tre-dobbel garasje, mest for biler men der blir vel endel verktøy og en løftebukk også.

 

Bil 1 er ren sommerbil som står til lagring hele vinteren.

Bil 2 blir sporadisk brukt hele året.

Bil 3 blir brukt bortimot daglig.

 

Dette er på Vestlandet og vi har sjeldent minusgrader i det hele tatt (med unntak av I år da vi nesten har frosset I hjel). Vi har derimot rikelig med veisalt, slaps og annet guff. Kan også legge til at uansett hvor vi bygger vil det bli meget nærme sjø (200-800 meter).

 

Er det sånn at bilene ruster opp fullstendig i oppvarmet garasje? Eller er det bedre enn kald? Eller et sted midt i mellom?

 

I mitt hode og ved å trekke paralleller til min jobb på båt så er det jo fuktighet som er problemet når de gjelder rust, ikke temperatur. Temperatur og luftfuktighet spiller jo i lag, men om man har feks 15-20 grader i garasjen, eget ventilasjonsanlegg og kanskje en luftavfukter i tillegg, vil varm garasje virkelig bli et problem? Ideellt sett bør en jo spyle av bilen etter hver tur om vinteren i saltlake også...? Det er tiltenkt dreneringsrister i gulvet.

 

Fyr løs!

 

 

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Posted

Jeg kjenner en som hadde en fin c-klasse, ett år rydda han plass i den varme garasjen så den kunne stå inne om vinteren. Den vinteren sprutet det fram rust. Det var det siste året den sto inne. Etter at den kom ut har den holdt seg bra igjen.

 

En bil som står på vinterlagring trenger ikke varme. Jeg har uisolert garasje, der er det lite temperatursvingninger så jeg slipper å bekymre meg for kondens osv. Rutene er alltid rene om vinteren og den er sval om sommeren. Jeg har vinterlagret biler der å. Vasket de å kjørt en tur så bremsene har blitt varme så vannet blir borte der, fyllt godt med luft i hjulene, satt batteriet på lading for så å ta av en pol da det er ferdig. lagt på cover fra biltema å ønsket god natt. Om våren har de vært like fine. Har hendt jeg har satt på laderen en gang, men batteriene har vært fulle. Jeg har en bil jeg bruker lite om vinteren nå, den står med vedlikeholdslader da det er en del elektronikk som tar strøm slik at den er klar om jeg ønsker å ta en tur.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Korrosjonshastigheten til stål dobbles for hver 10 grader celcius temperaturen stiger. Med andre ord. Tar det 30 år å få rusthull når den står i 0 grader, tar det 15 år ved 10 varmegrader, og 7,5 år ved 20 varmegrader, under ellers like forhold.

Men det er jo ikke ellers like forhold. En av akseleratorene for korrosjon er vann, når stål er vått vil korrosjonshastigheten også stige. Så må en altså ta i betraktning tiden det tar å tørke. Salt er også en akselerator, og salt binder også vann. Søle og smuss er også en akselerator, som øker korrosjonshastigheten fordi det binder fukt til stålet.

 

Altså det beste er å lagre en bil tørt, ved lav temperatur i ren stand.

 

Om en så ønsker å ha varme så vil dette påvirke korrosjonshastigheten dramatisk.

 

Det beste er nok å bygge garasjen med en varm del, der du har løftebukk, og langtidslagring av ren bil, så en kald del der det bare er parkering, for å gjøre det hele enda bedre kan du ha luftsirkulasjon i den kalde delen, kanskje feks eksosluft fra den varme delen (altså fra ventilasjonsanlegget og eksosavtrekk) kan gå inn i den kalde delen, og dermed skape enda tørrere klima her. Slik at bilen tørker, da vil korrosjonshastigheten gå dramatisk ned.

Posted

Hm, det var dette jeg fryktet. Men konklusjonen er vertfall at bilen som vinterlagres ren kan stå varmt? Den er nemlig tenkt å parkeres der løftebukken står siden den ikke brukes daglig. Men dette med varm og kald del var kanskje ikke så dumt. Eneste utfordringen der er at dagligbilen har webasto, noen erfaringer med bruk av webasto i lukker garasje? Får man det til greit med avtrekk eller fyller man hele bilen inni med eksos?

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Posted

Bilen som vinterlagres bør helst stå luftig, det betyr at du ikke har lyst til å dra nedsaltede og fuktige biler inn i samme garasje som der sommerbilen står.

 

Det er også viktig at bilen som vinterlagres er ordentlig ren først, særlig dersom det er varmt i lokalet. Jeg vil anbefale å lagre den i et tørt, kaldt og luftig lokale som eksempelvis en carport der snø og regn ikke kommer til.

Posted

Korrosjonshastigheten til stål dobbles for hver 10 grader celcius temperaturen stiger. Med andre ord. Tar det 30 år å få rusthull når den står i 0 grader, tar det 15 år ved 10 varmegrader, og 7,5 år ved 20 varmegrader, under ellers like forhold.

 

Er detta noe du kan utrede og forklare, eller er det bare noe du har hørt?

 

Det tror jeg er et resultat av pris, men det er forsåvidt riktig lagring, dvs det bør ikke bli minusgrader...

Derfor er isolert sted fint.

Hvilken påvirkning vil minusgrader ha?

Posted

Dette er noe jeg "har hørt" etter diskusjoner med SINTEF og NTNU ansatte i forbindelse med problemer med armering i er p hus der jeg satt i styret for mange år siden.

 

Men som du er inne på er det en enorm forenkling. Det finnes utallige rapporter på dette og det er selvsagt avhengig av stål blandingen og dennes miks. Derfor er det en forenkling som viser hvordan dette er på de fleste biler.

 

Når det gjelder minusgrader er det av hensyn til batterier, væsker og materialers termiske belastning. De fleste museer er vel enige om at det beste er rundt 15 grader og under 12%oksygen da er det ikke brannfare og tørt og kjølig nok.

Posted

La oss tenke oss om litt her. En bil har to "hovedfiender". Det ene er oksygen og det andre er uv-stråler.

La oss ta uv-stråler først. Finnes i sol og lys. Uv-stråler ødelegger gummi, tekstiler og andre materialer. Uv-stråler er lett å hanskes med. Det er bare å unngå store vinduer på solsia av garasjen.

Så kan vi ta oksygen. Oksygen reagere med bart stål og det skjer en reaksjon som skaper et oksydbelegg, som videre utvikler seg til rust. Denne reaksjonen er avhengig av oksygen for å kunne fungere. Rust utvikler seg relativt sakte. Men introduserer vi vann, så katalyserer vannet prosessen og hastigheten økes.

Men på en annen side, tilfører vi hermetisk tett lakk på stålet, vil denne prosessen ikke kunne skje. Så som forenkla bilde, kan vi si at rust ikke oppstår på riktig behandla stål. Og videre kan vi si at oksygenmengden får vi ikke gjort så mye med på normalt budsjett.

Når det gjelder andre ting som kan tilsettes før å øke rustutvikling, sa er det salter og syrer, osv. Dette er ikke aktuelt ved langtidslagring, da jeg går utifra at folk rengjør ting som skal lagres. Vask og polering, er det som gjelder. (også vask under og i kroker)

Så hva kan vi gjøre? God lufting og så tørr luft som mulig. Enkelt og greit. Hva med temperatur? Varme er fiende til gummi og andre materialer vi finner på en bil. Så derfor ikke for varmt. Det som er viktig med temperatur, er at den er konstant. Temperatursvingninger forårsaker kondens, og det vil vi unngå. Så egentlig er temperaturen mindre viktig enn svingninger.

Det nevnes her temperaturer i museer. Men hvilke hensyn tar et museum? Er økonomi (fyringsutgifter) inne i bildet? Er hensynet til de besøkendes komfort med i bildet? Det er helt klart at det er flere hensyn enn bare objektet her.

Så hva er riktig i garasjen? Jeg vil si det temperaturen som er mest økonomisk og praktisk mulig. Det primære er å få det så konstant som mulig for å unngå kondens.

 

Når det gjelder biler som brukes, vil det alltid bli kondensering ifm inn/ut av garasjen, med mindre garasjen har eksakt utetemperatur. Det er noe man må akseptere.

Posted

Når det gjelder minusgrader er det av hensyn til batterier, væsker og materialers termiske belastning. De fleste museer er vel enige om at det beste er rundt 15 grader og under 12%oksygen da er det ikke brannfare og tørt og kjølig nok.

 

Et vanlig blybatteri har lavere selvutlading jo lavere temperatur er, det er fortsatt vanlig å koble fra batteri ved langtidslagring.

Batteriet bør stå så kaldt som mulig, ta det gjerne ut av bilen og plasser det i fryseren.

Posted

Bilen står med vedlikeholdslader allerede. E en Exide 7A med hurtigplugg på batteriet bak. Og den laderen er alltid med i bilen, man vet aldri når en R230 finner ut at den skal tappe litt batteri

 

Men siden dette med deg temperatur er et touchy tema, hvordan ser biler som står i oppvarmede fellesgarasjer ut?

 

Egentlig skulle man jo hatt 3 soner i garasjen;

- Kald sone for hverdagsbil

- Temperert (feks 10*C) for langtidslagring

- 20*C for løftebukk og verksted

 

Men da tror jeg faktisk garasjen blir så stor at jeg får problemer med å snakke det gjennom

 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Posted

Tror jeg ville laget et bygg, så satt opp en delevegg mellom en kald del og en varm del. så vill jeg hatt overkapasitet på varmen i varmdelen, slik at jeg kunne holde temperaturen på 10-15 grader og når jeg skulle skru, skrudde jeg den opp til 20 grader.

Siden varmdelen er vedsidenav kald delen så vil det neppe bli særlig med minusgrader på kalddelen og dermed vil bilen raskt bli varm, det er isfritt, og komfortabelt, er det 2-5 + der så smelter stort sett alt av snø fra kjøringen også før du skal ut igjen.

Jeg har ikke garasje hjemme, så mine biler står lagret på jobben, her har jeg tre avdelinger. Verksteds avdeling med løftebukk, som er rundt 20 grader. Lagring for biler (AMG'n og 124'n) ca 10-15 grader. og Porscha som står kaldt, dvs rundt 0 grader. Alt sammen er varmtlager, så isolert og fint, og dermed uten større temperatursvingninger. Neste år blir det slik at de tre bilene jeg lagrer for meg selv blir stående sammen, da blir det også stabilt 10-15 grader der hele vinteren igjennom.

Posted

Hvis du har mulighet, ville jeg delt opp garasjen litt. Hobbydel for lagring / mekking, der det gjerne kan være varmt og hyggelig, samt en kald/luftig del for parkering av bil.

 

Selv har jeg isolert garasje, ganske tett, og ikke allverden lufting. Jeg har satt inn en avfukter som jo selvsagt hjelper litt, men om bruksbilen drasses ut og inn, blir det uansett fuktig. Derfor parkerer vi stort sett utendørs, med mindre det er meldt mye snø. Aller helst ønsker jeg meg en carport til daglig parkering.

 

Foreldrene mine har usiolert garasje, der bil kjøres ut og inn mer eller mindre daglig. Der er det alltid vått på gulvet, noe som umulig kan være bra for bilen.

Posted

Jeg hadde min 230te i garasjen en vinter, og fruen parkerte bilen sin på den ene siden gjennom vinteren. Selv om jeg var ute å svabla gulvet for vann og smuss hver dag, ble chrom skjørtet på den siden bilen sto helt brun. Den var like fin på den andre siden. Så, det er ikke sunt å kombinere begge deler

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...