Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann. Da bestemte jeg meg for å legge ut en liten post her, som blir en kort liten post om min bil og info om mitt kommende prosjekt som det kommer til å komme litt bilder av underveis.

Her er da go bilen:

787e2fdbcfaa9290fc7ae1e24a95d06f.jpg

Det er en 2000 Modell E240, Avantgarde. Må si jeg er meget fornøyd, sort skinn interiør, cruise control, soltak og el justering av sete og ratt m/memory var riktig stas 8)

17111d175bac2efd5084324b1dd1524d.jpg

b6692eeb7c378ebd274b7479b4d7b1bc.jpg

fbad249546ff565ee54d5d51dda40088.jpg

Skal ribbe delebilen helt, og motor skal ut og overhales. Så er planen å prøve få den til å fungere i E240'en. Så om noen skulle trenge noe deler så blir hele delebilen ribbet ned til nesten rent karosseri og sendt til skrot. Så da blir det en god del med deler liggende. Drivlinje blir nok tatt vare på. Kan være motoren fra E240'en kan bli solgt, enten som rep prosjekt eller ferdig overhalt. (Lurer på om det er slakk i reg kjede også har det røket noen ventiltetninger. Planen var å overhale nåværende motor men ved å kjøpe delebil og ha motor ved siden så slapp jeg å parkere bilen for en periode med motoroverhaling da det er eneste bil som jeg har å kjøre med for øyeblikket. Delebil er faktisk 7 seter med den morsomme bakovervendte baksetene i bagasjerommet.

Det var det jeg hadde nå i skrivende stund, kommer fler bilder etterhvert av ribbing, overhaling og motorbytte :D

Etter en helg med litt jobb så var mye av fronten demontert :)

51ae5edabe7e279a4c075d2b5b496019.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Minst like kjappe å ta med kassa på, de her.

edit: NB!! Kikk bakpå innsugsmanifolden på førersia. Der er det et lite rør ut med vacuumslange. Dersom du bruker begge bakre løfteøyer med  en slings med strupeløft, er det lett å ryke dette røret.

Posted

En liten forsinket update!

c353bbe82753619c1ce916a15a82f4f4.jpg

Motor ble løftet ut tirsdag kveld, og delte kasse og motor på onsdagen.

Må også gi takk til tips og takk til Tom for litt ekstra bistand!

• 6 months later...
Posted

Da kommer det et nytt innlegg igjen, arbeidet har blitt satt veldig på pause pga tid og litt diverse. Men nå har jeg fått litt tid så da var det på'n igjen!

Akkurat bytta ventiltetninger, pakninger til motor og strekkbolter bestilt så snart blir motor bygget sammen igjen.

2fc0d1623a6bdb9ac299ad3a51b09942.jpg

efd69fba03ffd3de1e732f4a809ac5fb.jpg

• 4 months later...
Posted

Da kommer det en liten oppdatering igjen.

Bilen min ble stjålet i november (bilen er i mine hender igjen) så da var det en del frem og tilbake med forsikringsselskapet også endte den på verksted i midten av januar også hadde jeg den tilbake i februar. Så egentlig siden alt skjedde har alt stoppet opp men så har jeg fått kommet meg i gang igjen. Så nå er det kommet litt mer på plass. Venter på en pakke med litt silikon så blir det å få på plass litt mer til helga. Da kommer nok fronten på og toppene, ihvertfall. Så det går ihvertfall rette veien  :P

e8537d477cd4ce1e8fd116e488811423.jpg

8db3c074c90f1726663ff679d1b680f7.jpg

Posted

Kjedelig å høre at bilen ble stjålet, men godt å høre at du har fått den tilbake. Håper ikke for var ødelagt når du fikke den tilbake.

Kunne ikke se at det stod noe om hvorfor du overhaler motoren?

Stå på med det gode arbeidet.  :)

Posted

Kjedelig å høre at bilen ble stjålet, men godt å høre at du har fått den tilbake. Håper ikke for var ødelagt når du fikke den tilbake.

Kunne ikke se at det stod noe om hvorfor du overhaler motoren?

Stå på med det gode arbeidet.  :)

Takk for det!  :)

I bunn og grunn falt valget med overhaling på det at jeg uansett måtte gjøre noe med motoren i bilen. Og med tanke på at jeg pendler til Oslo for jobb hver dag går 12 timer av dagen der og med nok å gjøre hjemme så kom det til å ta litt tid. Så da fant jeg en delebil. Den hadde stått en stund (og muligens så hadde det ikke vært noe problem å la denne jobben være) så da tenkte jeg heller å gjøre den e motoren i topp stand og bytte over for at jeg fortsatt kunne bruke bilen. Samtidig som jeg hadde lyst til å prøve meg på noe nytt og lære mer. Syns det alltid er like gøy å lære noe nytt så da gikk jeg for å kjøre på med dette prosjektet.

Bilen hadde ødelagt speil, par bulker, ødelagt håndbrekk, slått seg i forstillinga blant annet så var en del. Endte opp med å la verksted ta seg av dette siden jeg fikk alt dekket av forsikringa. Jegg har mer enn nok å gjøre ellers så da var det greit at jeg slapp noe. Er litt mekaniker i familien så har hjulpet fattern med sin 2013 mondeo for at den skulle være 100% når den skulle selges, som var litt spennende siden det var såppas nytt. Også har jeg drevet og fått i stand en 2003 bmw 525. Samt fiksa litt på samboeren sin bil og så da flyr tida  :lol:

Posted

Og så mangler det litt info om motoren din, hva er det for noe spennende?

Med vennlig hilsen, Olaf

Motoren er 3,2 litern av m112. Hentet ut fra en 2000 modell E320, den har gått ca 200.000 så det er i seg selv ikke så ille. Motoren startet og jeg kjørte bilen hjem på prøveskilter så den fungerte før jeg tok den ut. Men den lille tikke lyden fra registerkjede var der. Samt at det virket litt som den fusket litt. Da den hadde stått helt stille i 1-2 år før jeg kjøpte den. Bilen var nedrustet og eieren av bilen før han jeg kjøpte den av fikk jeg vite, at passet godt på bilen motor messig men ikke resten. Noe som var tydelig. Jeg tenkte da at når motor først skal ut kan jeg bytte kjede, så sjekket jeg oljefilter og den så ikke ut som var byttet på veldig lenge. Så når jeg først hadde begynt å demontere så gikk jeg for å gå over det meste slik at jeg med sikkerhet kan vite at motoren her kommer til å holde lenge med god vedlikehold.

Posted

Noen ganger er det bedre å sette bort tingene, når man ikke har tid selv. Så forstår den

Høres ut som det blir bra dette, og kommer til å følge med videre, så håper på masse bilder framover.  :)

Posted

Noen ganger er det bedre å sette bort tingene, når man ikke har tid selv. Så forstår den

Høres ut som det blir bra dette, og kommer til å følge med videre, så håper på masse bilder framover.  :)

Morsom tråd. Artig å se noen styre og skru og ordne litt.

Ser du for deg noe plunder med motorstyring og diverse sånt når du bytter fra 2,6 til 3,2?

Posted

Morsomt å høre, flere bilder kommer så fort jeg får ting unna  :)

Morsom tråd. Artig å se noen styre og skru og ordne litt.

Ser du for deg noe plunder med motorstyring og diverse sånt når du bytter fra 2,6 til 3,2?

Det er noe jeg har forsket veldig mye rundt om på og snakket med flere om. Og det er muligheter for at det kan gå begge veier. Er jeg heldig så kan jeg sette motoren i. Kjøre bilen normalt i ei ukes tid og så tilpasser den seg selv. Er jeg uheldig derimot kan det bli en del fikling for å få alt til å fungere, men det blir å ta det litt underveis og krysse fingra  :P

c06eb43d5c8c139090d785255d98bfd5.jpg

Har fått skrudd litt i helga, så har kommet et lite stykke videre. Både gleder meg og gruer meg til motoren er klar til montering. For som nevnt over angående motorstyring så kan det bli veldig spennende. Men hittil så har det vært moro og lærerikt. Gøy å se hvordan disse motorene er bygd opp.

• 5 months later...
Posted

En liten update igjen. Som regel så får jeg bare jobbet i helger så da går det litt treigt, spesielt når man må skru så mye på frøkna sin bil og  :P

Men motor er ferdig sammensatt og mangler bare eksosmanifolder som jeg driver å lager nye av. Egentlig mest for å prøve meg på manifolder da det er noe jeg ikke har lagd så mye av :P

Bilen begynner å bli bra demontert. Tok ut motorn av bilen i helja som var nå og det meste av understell er også demontert. Neste er å få satt opp litt bedre belysning i garasjen også begynne på å ta ned traversjene og pusse og evt sveise det som må sveises. Så skal jeg prøve å få tatt flere bilder underveis! Men får mekka så lite om gangen så når jeg først kommer i gang så blir det glemt også går det unna hehe  :lol:

8822a8dd7bdd414a4651c01ed9222445.jpg

Posted

Er det forresten noen som vet av noe bra sted å få deler pulverlakkert også til en fin pris? Helst i området Hamar/Stange men Akershus/Oslo kan funke da jeg jobber i Oslo. Tanken er å ihvertfall få pulverlakka traversene etter jeg har sandblåst dem  :azn:

Posted

Det var en før som holdt til på Frogner. Hette vel Per-ett-eller-annet. Han pulverlakka endel for veteranentusiaster. Du få google litt.

Ja har sendt ut et par forespørsler men har ikke fått noen tilbake melding ennå så tenkte mest om noen kjente til noen som også kanskje ikke var like lett å komme over på nettet  :)

Posted

Har du hørt med Eidsvoll Pulverlakk AS på Råholt? Det blir vel midt i mellom heme og arbe tenkjer je. :)

Kjør innom dem i Råholtgutua 12, 2070 Råholt på vei til eller fra jobb. Har hørt mye bra om dem er i lokalområdet.

• 2 years later...
Posted (edited)

Nå er det veldig lenge siden sist jeg har lagt ut noe, så tenkte det var på god tid å få peisa ut noe info.

Noen få vet at jeg flyttet til Eidsvoll i Oktober 2019, fikk leid verksted plass sammen med noen kompiser på Holter og fortsatte med mye jobb på 210'n frem til vi skulle flytte ut derifra. Det ble en del krangling med utleier, alltids to sider av en sak og jeg leide meg inn der sammen med de etter de alt hadde leid en stund så hva alt gikk ut på hadde ikke jeg noen formening om. Men en dag like etter det værste med krangling så kom jeg til at bilen min var veltet ned fra støttebukkene (de største til biltema, men litt forlenget) så laveste punkt under bil var på 85cm så den hadde tatt for mye skade til at jeg valgte å fortsette med denne desverre. Mye uflaks med den bilen.

Men jeg har ikke sluttet med stjernebil! Jeg gikk til innkjøp av en 2002 C32 Amg i februar 2020. Som jeg aldri kom meg så langt til å legge ut et innlegg av. Men starter nok en ny tråd mot sommeren tenker jeg og lager en write up på denna bilen og lager litt historie tid om det som har vært når den tid kommer. Men litt info på hva ståa er per dags dato.

20210331_195951.thumb.jpg.8925f69c43aa64c8209f832b12c12550.jpg

Sommeren 2021, så røyk kjedestrammern og kjede hoppa over en tann og det resulterte i en ødelagt blokk, en ødelagt topp, tre gåene eksos ventiler, en innsugsventil, tre ødelagte stempler og en bøyd råde. Alt annet er nøye sjekket og helt. Men jeg fikk tak i tre stempler med råder i bra stand fra Tyskland. Var på vei til å gå for å få lagd stempler men jeg har vært gjennom sak med om jentungen min (alt gikk strålende der til slutt) så det ble stående. Så kom jeg over tre brukte i Tyskland, med råder så da var det i boks.

3.2 litern jeg bygde til 210'n ble donor motor, så jeg fikk brukt topper, ventiler og blokka fra den.

Bilder av resultatet av uhellet:

Topp.thumb.jpg.2d016b2186a3aa887d04567054d89c72.jpgBlokk.thumb.jpg.cf7f55b2ccead5e91986fdb391e2ba38.jpgVentil.thumb.jpg.f466625574641373ee33fc2fd4a7e264.jpg

Men nå etter en del timer med arbeid og en god del timer venting på deler så begynner det å bli noe! Nå ventes det bare på et par deler fra Auto-Trio som var bestillingsvare så det kommer når det kommer. Ellers så har jeg det meste av deler og det meste er byttet ut i nytt.

Siste bilde av motor:

Fram.thumb.jpg.1f6f08631cabe2c303c063e202226ae1.jpgBak.thumb.jpg.f174a514700b2062af57f028da27701e.jpg

Jeg er litt glad i blå så denna blir blå med sort kompressor er planen.

Har også portet eksos utløpet litt større og skal lage eksosmanifolder og komplett eksos frem til bakre lyddemper. Planen var først og lage quad pipes men vi får se. Mulig det blir originalt fra midten og bak i første omgang. Fjernet midtre lyddemper + bakre katter før dette og det var god nok lyd i det!

Så har jeg gått for egen oljekjøler til girkassa, denne hadde visst fått byttet girkasse pga glykol i girkasse olje tidligere så nå blir den risikoen helt eliminert.

Masse andre planer på lur og som kommer etterhvert! 

Edited by Cronzy
Posted

Kjedelig med 210'n, men morsomt å se bilder av nye prosjekter. Ser du ikke er redd for å gå på ting. 

Artig med flere eidsvollinger. Selv bor jeg på Råholt.