Jump to content

Recommended Posts

Posted

S124 4matic bensin, 1992. Den sluttet å gå over 2. trinn på automat, dessuten røk den litt blått når man slapp gassen og simringen til fordelerkasse lakk. Den ble satt bort for skifte av fordelerkasse, automat og motor fra en lik delebil med overhaldt fordelerkasse og utbedret toppakning på motor. Da det var gjort kjørte jeg bilen 10 mil hjem og satte den i garasjen for litt småfiks. Den var litt treg å starte og jeg reagerte på at motoren liksom gikk ulikt rundt når man kjinnet den på starter. Den gikk for det meste lett rundt, men tidvis bare så vidt rundet. Jeg mener det hjalp å sette spaken i N og ikke P.

I dag ble bilen kjørt ut for EU-kontroll og registrerng i morgen. Rygget ut og lot den stå noen minutter på tomgang. Deretter kjørte jeg 10 meter frem. Da ville den ikke rygge, deretter ville den heller ikke kjøre frem. Fant spor av en del rød olje der bilen hadde stått å gått på tomgang. På peilepinnen for girkasse var det ca 4cm med rød olje (der det er streker). Fylte 1L, da var det ca 8 cm olje til der peilepinnen knekker frem og tilbake. Denne oljemendgen tilsvarer nivået på en tilsvarende bil i garasjen.

Ingen tegn til at bilen nå vil flytte seg. Den reagerer overhode ikke på D eller R; noen forslag til hva som kan ha skjedd, evt forslag til løsning?

Posted

Når du har fylt, skal du med motoren igang bevege gearvelgeren igjennom alle trinn, så tilbake til Park og så peile kassa med motor i gang. Husk også at bilen skal stå på plant underlag

Posted

Takk for tilbakemelding.

Bilen står litt skrått, med snuten ned. Trakk den 8 meter bakover etter påfylling, og den har ikke lekket ut den literen som ble etterfylt.

Jeg beveget nok spaken gjennom alle trinn på tomgang.

Hvor mye olje skal det egentlig være på pinnen, og hvor mye varierer det om motoren går eller ei?

Hva kan årsaken være til at den plutselig lakk olje mens den sto å gikk i P?

Posted

Motor skal gå så pumpa i kassa går. Da blir det olje i alle kretser og nivå riktig. Ellers vil jeg tru den viser mer olje enn det er når motoren står. Alle biler med automat skal måles med motor igang.

Det er to streker på pinnen, så vidt jeg husker. Den nedre er full ved romtemperatur, den øvre er full ved arbeidstemperatur.

Hvor det lekker, må du kikke under for å finne ut. Første bud i feilfinding er, "hvor var det folk sist"  :lol:

Posted

Hei,

"Kaster meg på" her siden jeg også nylig har fått problemer med automatkassen på min W124 200TE. En dag jeg kjørte hjemmefra, ville plutselig ikke kassen gire, eller den girte tregt. Men for det meste ble det bare til at bilen rykket/ gynget fremover på andregiret. Kjørte noen kilometer og hjem igjen. Da bilen ble startet opp igjen en dag etterpå, var det dårlig kraftoverføring til hjulene. Kjørte da bare noen meter, før jeg rygget tilbake og parkerte.

Nå skjer det ingen ting, uansett om bilen settes i D,2,3 eller R. Har etterfylt olje, så jeg tror ikke det er problemet.......?

Er kassen rett og slett røket, eller er det noe annet, mindre dramatisk som kan kontrolleres?

Mvh Geir Bergo

Posted

Oppdatering her.

Nå står bilen rett, eller i alle fall ikke med snuten nedover.

Startet den i dag kald, og den gikk da gjevnt på starteren (se over); ingen tilsynelatende plutselig motstand.

Helte også på to nye litre med olje; ingen girfunksjon. Da begynte det å lekke ut på høyre side foran på kassen. Her synes det å være en skjøt mellom motor og girkassehus; omtrent midt mellom styredemper og bunnpanne for girkasse. Oljen kom vel neppe fra selve skjøten, men fra dette området. Peilepinne og påfyllingsrør går vel også opp her.

Oljepumpen sitter i forkant av automatkassen. Kan det være noe her som tidligere har bremset motoren ved oppstart. Er det mulig å gjøre noe fra utsiden, eller må automatkassen da ut..?

Posted

Kan være converter.

Converter er lukket oljesystem med resten av kassa. Hvis du har lekkasje i mellom motor/gir i skjøten så er det gjerne simmering veiva side eller converter.

Hos deg lekker det automatolje derav dine problemer.

At bilen starter lettere i nøytral enn i park er ikke så rart. I park sirkulerer oljen i en druktnet converter i motsetning til nøytral.

Posted

Takker så mye for tilbakemelding.

Det lekker jo mye, og det kom plutselig. Bilen var bare kjørt 10 mil hjem fra verksted og bytte av motor, automat og fordelerkasse.

Dette betyr vel at automatkassen må ned/ut igjen? Mye skruing og skifte av rimelige deler?

Automatkassen er helt tørr omkring "bunnpannen", lenger bak.