Clipper17 Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 Den gule motorlampen begynte å lyse idag, leser ut feilkode P2646 , feil på aktuator til turbo? Har merket en stund at bilen "drar" litt dårlig. Har også i senere tid hatt en slags lav "plystrelyd" som ikke var der før, som øker med gasspådrag, men som ikke følger turtallet. lyden blir noe svakere når motor blir varm. Noen som har tips om hvordan jeg kan sjekke ut om det faktisk er feil på aktuator, stag eller andre ting rundt dette med turboen og inn/ut luft? Har også kjent svak eksos/diesellukt i bilen ved oppstart med kald motor. Kan denne feilen forårsake eller ha sammenheng med dette? Quote
Jana Posted March 10, 2018 Posted March 10, 2018 Viser manualen til diagnose boksen din at P2646 er feil på aktuator til VNT (eller Variable Nozzle Turbine) på turbo?? Hvis du har feil på denne kan den byttes separat, men MB selger bare turbo komplett med denne på. Disse repareres over en lav sko I Polen og du finner flust av de på nettet. Vanlig feil er at to små lodde punkter I lokket feiler. Eller feil med snekke drevet. Sjekk youtube og du finner drøssevis av info. Quote
Clipper17 Posted March 10, 2018 Author Posted March 10, 2018 Har nå koblet ifra staget fra aktuator til arm på turbo, synes armen beveger seg litt FOR lett, skal det ikke være litt motstand? Den faller jo fra lukket til åpen posisjon av sin egen vekt. Har ikke skrudd mye turbo før, så fint om noen kan si litt om akkurat om denne armens motstand(treghet),før jeg eventuelt demonterer mer. Quote
Jana Posted March 11, 2018 Posted March 11, 2018 Den skal gå lett med full vandring. Tror ikke du har noe feil på mekanismen. Du glemte å svare på spørsmålet: Viser manualen til diagnose boksen din at P2646 er feil på aktuator til VNT (eller Variable Nozzle Turbine) på turbo?? Quote
utlending Posted March 11, 2018 Posted March 11, 2018 Kanskje lekkasje på eksosmanifold, eller på systemet mellom luftfilter og motor på ett sted? Jeg hadde samme lyd. Det viste seg at hadde en sprekke på slangen føran innsugings manifold. Quote
Clipper17 Posted March 11, 2018 Author Posted March 11, 2018 Feilkodeleseren min viser kun P2646, går ikke dypere enn det, leste av med min Autopower tuningboks. Har resatt og slettet feilen, motorlyset har ikke kommet igjen selv etter lang prøvetur med variert kjøring. Diesel-lukten var ene slangen til/fra dieselfilteret som lakk en del, er fikset, lukten vekke. Eksosmanifoilen sjekket jeg ut med leak-finder, ser grei ut den, kan ikke se at den lekker. Ser at slangen fra turbo som går til intercooler er litt "løs" der den går inn på intercooleren, men her er jo en slags fast klemme, ser ikke ut som den kan strammes. Skal ellers sjekke nøye alle slanger rundtom og se om jeg kan finne sprekker eller lignende, som kan lage denne svake "politibil-lyden", som IKKE var der før. Kan EGR eller partikkelfilter ha noe med denne lyden å gjøre? Quote
Jonas94 Posted March 12, 2018 Posted March 12, 2018 Husker noen her inne klaget på plystrelyd for ei stund sia, det kom av eksos pakning.. Quote
Clipper17 Posted March 12, 2018 Author Posted March 12, 2018 Husker noen her inne klaget på plystrelyd for ei stund sia, det kom av eksos pakning.. Er ikke umulig det er den, siden lyden blir svakere når motor blir varm og ting utvider seg. Hvis den lekker litt, skal vel jeg se litt sot der den lekker eller? Den er ihvertfall grei å komme til, å bytte denne ser ikke ut som noe hokus pokus, er vel en fordel å løsne skruer/mutrer når motor er varm. Quote
Tor Anton Posted March 12, 2018 Posted March 12, 2018 Jeg har byttet slangen fra intercooler til innsug på en slik. Båstad hadde på lager da det gikk noen slike Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Clipper17 Posted August 18, 2018 Author Posted August 18, 2018 Da ble turbo byttet, fikk fullt havari på den gamle da en bit av pakningen på turboens innsug løsnet og gikk rett inn i turboen. Fikk tak i en fabrikkoverhalt turbo, skiftet den selv, motoren går nå fint, ingen plystrelyd lenger. Beklager sen oppdatering, dette ble gjort for 3 måneder siden. Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 18, 2018 Posted August 18, 2018 så bra. då er det klart for mange 100 000 km til. korleis var jobben med å skifte turboen?. Quote
Clipper17 Posted August 19, 2018 Author Posted August 19, 2018 så bra. då er det klart for mange 100 000 km til. korleis var jobben med å skifte turboen?. Var ganske kurant jobb, brukte ca 4 timer, går alltid litt tid første gang, men her er turbo gunstig plassert i motorrom i forhold til andre biler. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.