Jump to content

Treg oljetrykk M111 / E220T

Guest Tin Nguyen

Recommended Posts

Guest Tin Nguyen

Har nettopp skiftet motorolje og filter på bilen min, og la merke til at det tar merkbart lengre tid å bygge opp oljetrykket ved kald motor etter oljeskiftet :?

Jeg har kjørt med Castrol Formula SLX 0W/30 i flere sesonger sommer som vinter, og det er første gang dette har skjedd. Oljefilteret er originalt.

Er litt bekymret siden dette ikke var tilfelle før oljeskiftet og lurer på jeg muligens har montert filterinnsatsen feil (opp-ned ?) Men dette er vel ikke mulig overhodet. Filterinnsatsen er formet som en kopp, og bunnen skal festes i aluminiumslokket, og åpningen ned mot motoren... Ellers er det ikke mulig å montere hele greia på motoren igjen?

Kanskje det skyldes oljen? Jeg la merke til at SLX er blitt til Castrol Formula SLX LongTec 0W/30. Legg merke til "LongTec" betegnelsen = ny sammensetning av oljen?

Guest Tin Nguyen

Problemet løst :)

Årsaken var faktisk det ORIGINALE oljefileret fra Mercedes, som ikke klarte å holde på oljen slik at det tok mye lengre tid å bygge opp oljetrykket enn normalt.

Filteret var riktig montert, men det var helt tomt da jeg løftet det opp fra filterhuset (i motsetning til det gamle utskiftede filteret der jeg tydelig hørte og så at det rant olje ut i det jeg løftet det ut).

Nytt filter er nå på plass, og alt er normalt igjen.

Noen som sa at det var en trygghet å kjøre med originale oljefiltre? Den regelen er ikke verdt 5 øre hos meg i disse dager...

Guest Tin Nguyen
nytt original eller ?

Nei, Torshov. Klokka var 19 (BOS stengt), og jeg tenkte bare at jeg skulle prøve et annet filter for å se om feilen lå der, og nå som alt virker som det skal, så vet jeg ikke om jeg gidder å bytte enda en gang...

Noen som har lyst på et nesten ubrukt originalt oljefilter? :mrgreen:

• 2 weeks later...
Guest Silver

Hadde samme problemet for et par år siden. Oljetrykket ble ikke høyt nok men det viste seg at filteret satt litt skeivt i innsatsen. Fikk satt det i rett og problemet var løst. Ikke sikkert det var noe galt med det orginale filteret bare at det satt litt skeivt.