Marius.h.h Posted March 4, 2018 Posted March 4, 2018 Hei ! Har nettopp kjøpt meg ein w124 (s124). Grei bil, men når eg kjører i slaghull, dunker det kraftigt fra venstre demper bak, i motsetning til høgre side. Fekk beskjed av selger att han hadde fått ein mekaniker til og bytte nokon kobberrøyr til denne demperen. Men etter arbeidet var ferdig vart ikkje demperen luftet, fordi mekanikeren meinte att dette luftet seg sjøl ? Meiner det er ein tank i bagasjerommet med ein slags pumpe på toppen av tanken, for og eventuellt lufte ? so lurer på om demperen er defekt eller om den må luftest. om den må luftest, kor ligger eventuelt lufteskruen ? Takk for svar Marius Quote
E_S Posted March 4, 2018 Posted March 4, 2018 Systemet skal være selvluftende. Har ikke helt skjønt hvordan det egentlig funker så lenge det ikke er noen sirkulasjon i demperne, men det er nok en eller annen Dr. Ing. hos Mercedes som har tenkt. Uansett må man for å få i gang systemet gjerne manuelt løfte og senke bilen litt på ventilen, hoppe litt på hengerfestet og så videre, og så er det også noen gummiforinger i toppen og en bærekule i bunnen av selve "demperen" som kan bli defekt og lage lyder. Quote
Tor Anton Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Kan kvittere på at den bærekula i bunn på demperen kan lage skikkelige lyder. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
FrodeS Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Jeg tror ikke noe på at manglende lufting gir ulyder. Mulig selger har prøvd seg på å være lur. For å lufte, er det enklest å rygge bilen opp på bukker, hekte av staget oppunder, og manuelt heise den opp og ned ved å flytte på ventilen. Systemet har "dempere" de du ser (som egentlig mest er trykkrør), samt en gasskule på hver side bak. Disse står sammen for dempingen. Trykket varierer med hvor bra fjærene dine er, og hvor mye last du har i. Pumpe og reservoar sitter foran i motoren. Olja sirkulerer hele tiden. Når bilen blir for lav, vil ventilen åpne og slippe mer olje inn i trykkrør/kule. Quote
Marius.h.h Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 okei dette skal eg skjekke opp i ! Takk for svar folkens Quote
Recommended Posts