Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en E 220 CDI - 2008 modell som plages med at den siger ned når det er flere kuldegrader... Nå har det vært slik i 7 uker - og etter 5-2+ min kjøring, legger den seg ned.. så kan jeg stoppe og vente.. og den kommer opp etter 5 - 30 minutter...

Er det noen som kjenner tiil verksteder hvor de ansatte FORSTÅR luftfjæring ? Jeg har lite lyst til å være prøveklut i et "race" som omfatter massiv utskifting av gode deler.

Det er da et ufattelig enkelt system, ift mye kompliserte tekniske og elektroniske løsninger. Har inntrykk at ijngen skjønner dette systemeet ?

Posted

Til det trenger man både løftebukk, verksted og den store kunnskapsboken - blir ikke stort gjort i en snøskavl under bilen i 15 kalde uten hjelpemidler.

Men selve teknologien er såpass enkel at en bilmekaniker visste hvor feilene oppstår.

Jeg mistenker det er kondens i rørsystemet som fryser til når det er kalt - og at hele systemet burde vært gjennomkjørt med varm og tørr luft, men det har  ingen verkstedere lukta på hittil, de legger energien i å skrive faktura.....

Posted

Min oppførte seg likt. (lik bil) det hjalp å bytte den siden som sank.

Jeg satt inn en original brukt belg, så den var utslitt etter to år.

Nå byttet jeg begge to, med uoriginale, og er på veien igjen.

Gjorde det i egen garasje med normalt verktøy, uten løftebukk.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Opprinnelig hadde jeg to problemer:

1. Høyre side sank ned når den sto i ro.

2. Hele bakpart sank ned når det var mye kulde.

1. ble løst på verksted, ved bytte av belg hs bak, men de så ikke neo som kunne forårsaket problem 2 - eller så ikke etter det.

Jeg mistenker en ekspansjonstank som har lekkasje i ventil i frost, at det er for stor fuktighet i rørsysstemet, som gjrø at en ventil eller flere blir hengende, og slipper luft, eller fryser til og hindrer luft.

Posted

Jeg hadde begge problemer også, bare at det var venstre side.

Jeg tror også at han ikke hadde tid /gadd ikke å finne årsak. Jeg sjekket min belg og fant svakheter i fold under støvbeskyttelsen. Noe støv vil uansett slippe inn og vil etter hvert gnisse nok til at det blir lekkasje.

Men det er en teoretisk mulighet for at det er noe annet også.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Opprinnelig hadde jeg to problemer:

1. Høyre side sank ned når den sto i ro.

2. Hele bakpart sank ned når det var mye kulde.

1. ble løst på verksted, ved bytte av belg hs bak, men de så ikke neo som kunne forårsaket problem 2 - eller så ikke etter det.

Jeg mistenker en ekspansjonstank som har lekkasje i ventil i frost, at det er for stor fuktighet i rørsysstemet, som gjrø at en ventil eller flere blir hengende, og slipper luft, eller fryser til og hindrer luft.

Har du code 489 eller bare luftfjæring bak?

Det er jo noen biter å velge på..

Du kan høre med Anders på Bilpartner Karosseriteknikk Oslo, han kan kanskje gi deg en fjerndiagnose..

Compressor_and_cable_spec.pdf

Posted

Tok meg en prat med Anders. Det var en opplevelse ! Han kjente systemet.

Mest sannsynlig løsning er:

Kondens i rørsystem - kompressor - dempere.

Foran v forhjul - løsne deksel under hovedlamp -  1 slange løses - messingkobling.

Bruke diag utstyr slippe ut luft fra bakre dempere - sjekke luftfilter på slange på kompressor inntak.

Kjør kompressor uten slangen på for å lufte selve kompressor.

La bilen stå inne - gjør dette et par ganger når alt er temperert.

Kontroller om det kommer vann i slange ved utslipp

Posted

Var borte på verkstedet idag. Ikke noe vann i belgene bak, men mye i kompressoren.

Slange til luftfilter brukket rett under kompressor. Alle feil har en årsak!.

Hadde på litt Westfrost, og kjørte kompressoren til alt vann var ute.

Kappet bort ødelagt slange - denne må nok skiftes, sammen med luftfilteret.

En time, så var alt gjort ! Positiv dag!

Skal bestille ny slange og luftfilter- den er nok rimelig sprø.

Posted

Var borte på verkstedet idag. Ikke noe vann i belgene bak, men mye i kompressoren.

Slange til luftfilter brukket rett under kompressor. Alle feil har en årsak!.

Hadde på litt Westfrost, og kjørte kompressoren til alt vann var ute.

Kappet bort ødelagt slange - denne må nok skiftes, sammen med luftfilteret.

En time, så var alt gjort ! Positiv dag!

Skal bestille ny slange og luftfilter- den er nok rimelig sprø.

Hadde kanskje lønnet seg å sjekke opp desicator middel som ligger I tørka på kompressor også når det har vært mye vann. Dette kan tørkes I ovn på 50 grader eller er å få kjøpt nytt på nettet av de som selger overhalingsett til compressor. Har aldri åpnet kompressor, men ser at det er mulig.

Kompressoreinheit_Funktion.pdf