Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei !

Er det noen som kan hjelpe meg litt med et stort problem, i hvert fall for meg. Jeg har en Vito 220 Cdi, 2000 modell med automatgearkasse. Problemet er at jeg bilen ikke vil gå i gear. Jeg kan bevege gearstanga mellom gearene uten at noe skjer. Det er bare når jeg skal sette bilen i P at det kommer noe skurrelyder fra en liten boks som er øverst på gearkassa. Det høres i hvert fall ut at det er noe som ikke går på plass inne i denne. Vaieren som kommer fra gearspaken og velger gearene går vel inn der ser det ut som. Jeg var ute og kjørte med bilen uten noen problemer, men da jeg svingte inn i en sidevei så hørte jeg noe ukjent lyd i en kort stund og deretter så ville ikke bilen dra lenger. Det var som om gearet var i N stilling, ingen lyd og ingen reaksjon. Hva kan dette være og kan det være at jeg må skifte ut hele gearkassa ? Legger ved et bilde av gearkassa og har ringet rødt rundt delen jeg mener og tror skurrelyden kommer fra.

741ca9dfcd40ba3f73f16d2a7e3d5e62.jpg

Posted

Sjekke oljenivå først. Er det noen gang skiftet olje/filter på denna kassa?

Den delen du har ring rundt er der gearvelgeren går inn. Jeg vil tippe at detta huset bare inneholder bryterne som bestemmer om du er i park/neutral for å kunne starte, samt bryteren til ryggelyset.

Posted

Hei, og takk for tipset. Har ikke sjekket oljenivået enda, men skal få det gjort snarest. Tenkte at det er noe som er røket i gearkassa siden det skurrer litt når jeg prøver å sette den på P. Vet ikke om det er skiftet olje på denne da jeg ikke har hatt bilen så lenge. Den har gått ca. 170 000 km. så det er kanskje på tide å skifte olje da.

Posted

Vet det har vært Vitoer med automat som har måtte bytte kasse, det var noe jeg fikk beskjed om at jeg måtte styre unna. Det var en del skrekkeksempler her på hedemarken.

Sent fra min D5803 via Tapatalk