Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det jeg lurer på er  når man skifter olje på eldre motorer så skrur man vanligvis ut pluggen og oljen renner ut  og bytter filteret . Men hva med all grumset som har ligget der i 25 , 30 år ?  Den renner ikke ut den er der .

Bør / skal man skru ned bunnpanna og rengjøre den grundig og sette inn en ny pakning ?

Hva mener dere om dette har det noen for seg ?

Posted

I utgangspunktet bør olja være varm når man skifter olje. Da renner den best og tar med seg mest mulig drit ut. På en bensinmotor som får regelmessige skift, bør det ikke ligge igjen noe, selv etter mange års drift

På en annen side, hva koster en bunnpannepakning, og hva er prisen på sjelefred?

Posted

Jeg snakket med Rune Helland han er verksmester sa til meg en gang  , at han pleide å ha litt hydraulikk olje i motoren så kjøre den varm og så tømme ut olja  . Hydraulikk olja vil i følge han "  renske motoren "  ??

En bunnpakkning koster vel ikke noe særlig  , jeg tenker har man gjort rent bunnpanna  da har man også god samvittighet  :lol:

Posted

Jeg har sett den tidligere det er derfor jeg tar dette opp , om rensingen av bunnpanna har noe betydning vet jeg ikke . Man ser jo på videoen at det ligger noe grums i bånn der . Det tar sikkert ikke noe skade det blir jo rent  :)

Posted

På den annen side er vel ikke amerikanere akkurat velkjent for å ta vare på mekaniske ting. De kjøper gjerne en MB til massevis av tusenlapper, men sutrer gjerne om prisen på 5 liter god olje...  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Av en eller annen grunn er det veldig vanlig i USA med veldig simpel, kjip mineralolje. Om man da ikke er ekstremt pertentlig med oljeskiftintervall blir det jo bare grøt..

Har en bil jeg har hatt av bunnpannen på for å fikse lekkasje - gjorde da ren bunnpannen etter alle kunstens regler selv om jeg ikke hadde hatt noen problemer, og det jeg i hovedsak merket etterpå var at oljen ser nærmest ubrukt ut ganske lenge etter skift, mens den tidligere ble mørkebrun relativt raskt.