Aleks Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Det jeg lurer på er når man skifter olje på eldre motorer så skrur man vanligvis ut pluggen og oljen renner ut og bytter filteret . Men hva med all grumset som har ligget der i 25 , 30 år ? Den renner ikke ut den er der . Bør / skal man skru ned bunnpanna og rengjøre den grundig og sette inn en ny pakning ? Hva mener dere om dette har det noen for seg ? Quote
tommern57 Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 I utgangspunktet bør olja være varm når man skifter olje. Da renner den best og tar med seg mest mulig drit ut. På en bensinmotor som får regelmessige skift, bør det ikke ligge igjen noe, selv etter mange års drift På en annen side, hva koster en bunnpannepakning, og hva er prisen på sjelefred? Quote
Aleks Posted February 25, 2018 Author Posted February 25, 2018 Jeg snakket med Rune Helland han er verksmester sa til meg en gang , at han pleide å ha litt hydraulikk olje i motoren så kjøre den varm og så tømme ut olja . Hydraulikk olja vil i følge han " renske motoren " ?? En bunnpakkning koster vel ikke noe særlig , jeg tenker har man gjort rent bunnpanna da har man også god samvittighet Quote
tommern57 Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Automatolje er vel å regne som hydraulikkolje, og den har gode karbonløsende egenskaper Quote
Aleks Posted February 26, 2018 Author Posted February 26, 2018 Jeg har sett den tidligere det er derfor jeg tar dette opp , om rensingen av bunnpanna har noe betydning vet jeg ikke . Man ser jo på videoen at det ligger noe grums i bånn der . Det tar sikkert ikke noe skade det blir jo rent Quote
Olaf Posted February 28, 2018 Posted February 28, 2018 På den annen side er vel ikke amerikanere akkurat velkjent for å ta vare på mekaniske ting. De kjøper gjerne en MB til massevis av tusenlapper, men sutrer gjerne om prisen på 5 liter god olje... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
E_S Posted February 28, 2018 Posted February 28, 2018 Av en eller annen grunn er det veldig vanlig i USA med veldig simpel, kjip mineralolje. Om man da ikke er ekstremt pertentlig med oljeskiftintervall blir det jo bare grøt.. Har en bil jeg har hatt av bunnpannen på for å fikse lekkasje - gjorde da ren bunnpannen etter alle kunstens regler selv om jeg ikke hadde hatt noen problemer, og det jeg i hovedsak merket etterpå var at oljen ser nærmest ubrukt ut ganske lenge etter skift, mens den tidligere ble mørkebrun relativt raskt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.