Jump to content

Hvor finner jeg eksosmottrykkssensoren i en 2008 viano?

Recommended Posts

Posted

Hei folkens,

Hvor finner jeg denne: EXHAUST PRESSURE SENSOR DPF i en 2008 mod MB Viano 2.2 4x4

Har byttet ladetrykkregulatoren og luftmassemåleren.

Jeg opplever innimellom at jeg ikke har effekt i motoren, turboen kobler ikke inn, motoren holder igjen.

Når vi leste ut feilmeldinger fra den så kom det opp: Eksosmottrykksføler, rimelighet

tenkte å bytte denne: EXHAUST PRESSURE SENSOR DPF

Posted

Hei folkens,

Hvor finner jeg denne: EXHAUST PRESSURE SENSOR DPF i en 2008 mod MB Viano 2.2 4x4

Har byttet ladetrykkregulatoren og luftmassemåleren.

Jeg opplever innimellom at jeg ikke har effekt i motoren, turboen kobler ikke inn, motoren holder igjen.

Når vi leste ut feilmeldinger fra den så kom det opp: Eksosmottrykksføler, rimelighet

tenkte å bytte denne: EXHAUST PRESSURE SENSOR DPF

Er dette en OM651 motor?

Byttet nylig mottrykkssensor i min 220cdi, den satt på innsuget rett under der peilestaven for motorolja er.. En 24mm lang pipe trengs for å løsne/montere..

Posted

takk for svar, hvordan finner jeg ut hva slags motor som sitter i den?

understellsnummeret er WDF63981313442153

på vegvesenets side står det at den ikke har partikkelfilter, kan man ut fra understellsnummeret finne ut om denne har dpf eller ikke?

fant ut at motor er: ENGINE OM646 DE22LA 110KW (150HP) 3800RPM

det står også:  474 No code designation available

Posted

Bilen din har dpf, med utstyrskode KA1 PARTICLE FILTER, så det har sannsynligvis blitt betalt inn for mye i årsavgift i mange år p.g.a. en feil som har blitt gjort ved registrering.

Posted

Bilen din har dpf, med utstyrskode KA1 PARTICLE FILTER, så det har sannsynligvis blitt betalt inn for mye i årsavgift i mange år p.g.a. en feil som har blitt gjort ved registrering.

Nå kjøpte jeg den for ett år siden så jeg har ikke betalt ei krone i årsavgift på denne.. enda...

Om jeg rapporterer det inn til vegvesenet så får jeg kanskje 40-50,- mindre i mnd i forsikringen.

Men i og med at den står registrert uten, vil jeg få noe mer effekt om jeg fjerner filteret? eller er det lite å hente der?

det sitter jo sensorer og sånn, om jeg fjerner filteret, må det kodes om også?

hva ville du ha gjort? rapportert inn å fått endret vognkort, eller fjernet dpf?

Posted

Skal du fjerne dpf så må det fjernes noen filer i motorstyring/ecu, så den ikke går i nødmodus, setter feilkoder etc..

Skal du endre registreringsdata, så må du inn med bilen til visning, og ta med dokumentasjon (utstyrsliste).

Du får ikke økt effekt av å fjerne dpf, men de som driver med tuning kan sikkert gi deg både tuning og "dpf-delete" i en jobb.

Posted

takk for svar, hvordan finner jeg ut hva slags motor som sitter i den?

understellsnummeret er WDF63981313442153

på vegvesenets side står det at den ikke har partikkelfilter, kan man ut fra understellsnummeret finne ut om denne har dpf eller ikke?

fant ut at motor er: ENGINE OM646 DE22LA 110KW (150HP) 3800RPM

det står også:  474 No code designation available

Da er nok plasseringen et annet sted, du har motoren som var forgjenger til OM651. Kanskje et lite google søk kan være nyttig for å finne ut hvor den sitter.. Og ja, dpf er vel montert på disse cdi motorene fra 06/07 mod eller noe slikt?

Posted

takk, jeg fant ut at hos bertel så skal de ha ca 1000,- for eksosmottrykk sensoren og 1750,- for å bytte den.

dpf skal vel normalt brenne seg selv ren på langturer? På 2 dager har jeg kjørt nesten 70 mil, da er det nok sensoren som må byttes tror jeg siden den fortsatt klager :P