Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lenge sett etter ny stasjonsvogn, etter 210n ikke gikk gjennom EU.

Tenkte lenge på 211, pga prisen har stupt de siste årene. Var så innom en mercedes forhandler å fikk prøve 211, 212 og 213. Da var det ikke noe tvil om at 211 blir det ikke.

212n var helt fantastisk og alt det der, så igrunn bestemt meg for det.. var innom noen BMW modeller også, men slit litt med å gå over.

Men Nå ser jeg det er flere 212 til rundt 150tusen på finn. Men mange av de har gått 300-400kkm.

Er ikke noe kravstor til stor motor, helst en billig motor, tenker å ha bilen en god stund.

Det jeg lurer på er:

*Er det noe viktige komponenter som bruker å slites før denne høye km stand som burde være byttet?

*Leste litt om reg.kjea på OM651 burde være byttet ved ett intervall, er dette korrekt og ved hvilket interval?

*Noen som har oversikt om servicepunktene til mercedes, så jeg kan se over hva som burde være gjort ved X km?

*Burde man heller se etter en privatkjørt bil kontra taxi kjørt? (mye tomgang, kortkjøring osv..)

*Erfaring med skinnseter? de jeg prøvde var delskinn, og i -10grader så var det behagelig og slippe å sette seg i kalde seter.

*212 er vel såpass ny at rust er vel fremmedord vil jeg håpe?

*I 2013 tok de bort "girstanga" og laget hendel ved rattet, har det vært noe tull med det?

*Leveres 212 med 6 eller 7trinns girkasse?

*Frister veldig å kjøpe bil hos forhandler og ikke privat når det kommer til slik ny bil, noen krav man bør sette til forhandleren ved bilkjøp?

Gjerne kom med innspill om hva man burde/burde ikke se etter,

Mvh Jonas:)

Posted

*Leste litt om reg.kjea på OM651 burde være byttet ved ett intervall, er dette korrekt og ved hvilket interval?

*Leveres 212 med 6 eller 7trinns girkasse?

Mvh Jonas:)

Har ikke hørt om et fastsatt intervall, jeg hadde uansett vært skeptisk til en OM651 som har gått mye over 300`km.

De tidlige utgavene har 5 trinns, etterhvert har alle 7 trinns, og 2015-2016 modeller med Euro 6 og ad-blue har 9 trinns som jeg har fått med meg.

Posted

Har ikke hørt om et fastsatt intervall, jeg hadde uansett vært skeptisk til en OM651 som har gått mye over 300`km.

De tidlige utgavene har 5 trinns, etterhvert har alle 7 trinns, og 2015-2016 modeller med Euro 6 og ad-blue har 9 trinns som jeg har fått med meg.

Hørt folk klaget på tikkelyd osv på tomgang som kommer av reg.kjea og/eller kjestrammer.

Tenker du generelt over 300kkm eller 300kkm uten reg.kje bytte?

Har sånn smått lyst på rattgir, og de er 7trinn vet jeg, men noe annet og ta det på?

Posted

Sett flere det har vært byttet tannstang på, så dette er vel en av få svakheter.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Men det er nå vel kanskje en overkommelig sak :)

Posted

Ja i helga skulle jeg kjøpe meg en mercedes s212, som ikke gikk etter planen.

Hadde brukt mye tid heile uka på å forhøre meg med div finans selvskap og banker ang lån og hvordan det funket med billån. Fikk jo finansiering fra samtlige jeg spurte, så det var ikke noe problem.

Ble enig med selger, at jeg kom til han med tog, også traff han meg ved nærmeste togstasjon. Nå er det 3t for meg å komme til nærmeste togstasjon, men glad i å kjøre så det var ikke noe problem.

Vi hadde blitt enige om pris og betalingsmåte, så var bare for meg å overføre når jeg var der hvis jeg skulle ha bilen.

Fredag under middagen ringte han og fortalte at han hadde vært på butikken idag med bilen og fikk ikke start etterpå, men bilen måtte bort. Så han var villig til å halvere prisen, men da måtte jeg bestemme meg på 30min. Fikk det litt travelt med å finne ut om noen i nærheta hadde mulighet til å få den fraktet hjem, fikk tak i en så den biten var grei.

Selger mente det var startmotoren som var defekt, de hadde feilsøkt og greier. Jeg fortalte at jeg er villig til å ta risikoen, dra nedover, se på bilen selv om den ikke startet, og hvis jeg likte den så kunne jeg betale halvsum og få den bringt oppover til meg dagen etter.

Så vi hadde en plan.

Kjørte så 3t til nærmeste togstasjon og fant ut at før jeg kjøpte togbillett så skulle jeg ringe han å høre om de hadde funnet ut noe, for finn annonsen var slettet.

Da kunne han fortelle meg at bilen var solgt den kvelden til en annen, og at problemet ikke var startmotor, men at reg.kjea hadde hoppet over eller røket. Virket som han ville fortelle minst mulig, og beklaget.

En av kjøpsargumentene for at jeg ville kjøpe bilen var nemlig at reg.kje og strammer nettopp hadde vært byttet.

Så sitter nå i ettertid å tenker på hvor heldig jeg igrunn har vært. Kjøpt bil til 6sifret beløp å kanskje kommet hjem, kanskje ikke, og måtte i værstefall byttet motor.

Så skjenner jeg ble litt skeptisk til å kjøpe 212 nå, og likens å kjøpe bruktbil til 6sifret beløp av privatperson.

Så nå sitt jeg å vurderer sterkt å handle 211 og kjøpe noen 212 seter å få montert inn...

Posted

4-sylindret diesel med enkelt registerkjede i 212 er jo å be om trøbbel. V6 diesel om man bor på bygda, evt. bensin er vel mye greiere.

Posted

Hvis en skal være skeptisk til alt som har gått over 300 000 så er vel dette forumet feil sted å være. Nettopp det at mb knapt er innkjørt da er en grunn til at vi holder på med dette. Ser flere 212 som har gått over 450000 der eierene påstår at de ikke har hatt noen uhell.

På 211 ble det anbefalt 4syl da 6syl slet med bl.a oljelekkasje fra turbo som kunne bli dyrt.

Posted

Hvis en skal være skeptisk til alt som har gått over 300 000 så er vel dette forumet feil sted å være. Nettopp det at mb knapt er innkjørt da er en grunn til at vi holder på med dette. Ser flere 212 som har gått over 450000 der eierene påstår at de ikke har hatt noen uhell.

På 211 ble det anbefalt 4syl da 6syl slet med bl.a oljelekkasje fra turbo som kunne bli dyrt.

Så du mener at jeg ikke har noe på dette forumet å gjøre pga at jeg ikke har biler som gått over 300k ?? :shock:

Må du ikke ta dette ut av sammenheng da Tor Anton.....trådstarter skriver at han blir skeptisk til 212...og da svarer jeg at man må være skpetisk til alt som er gått over 300.000km. Og det er jo en sannhet alle må være enige i...når biler rullet så langt så kan ALT skje....sånn er det bare...

Så å blande inn at man ikke har noe på forumet å gjøre pga slik kommentar blir bare dumt...

Posted

I en årrekke har nettopp høy km vært et salgsargument til å kjøpe mb istedenfor noe annet. Så å få det til å høres ut som alt som har gått over 300 000 er modent for huggeren blir litt feil da. Mener det var en tråd en gang om hvor langt bilene her hadde gått, der var de fleste i faresonen.

Men du har jo et poeng, men i helga hørte jeg om en mb med 60 000 på telleren som nesten alt var feil/slitt på(solgt av mb forhandler), så det å sjekke ting nøye gjelder alt egentlig. Har å sett ny e-klasse hos forhandler med helt feil justert bakluke. Så et kritisk øye er ikke dumt uansett

Posted

Den med 60.000 må ha vært skikkelig rævkjørt av en tulling.

Folk kjøper Mercedes og forventer kvalitet, og kvaliteten er der, men krever vedlikehold.

Stadig strengere utslippskrav, kostnadseffektivitet og profitt sørger for billigere deler og mer plast, færre skruer, mer klips. Dette har hatt minimal effekt på forbruk, men resultert i kortere varighet på deler og generell kvalitet på bilen.

Personlig erfaring (98% av min kjøring er bykjøring i Oslo)

min '15 W205 C180 CGI brukte 1,1 liter mila

min '12 W212 E200 CDI brukte 0,9 liter mila

min '07 W211 E280 CDI brukte 1,0 liter mila

min '99 S210  E240 bensin uten turbo og brukte 1,1 liter mila

• 1 month later...
Posted

Da ble det omsider handlet ny bil :)

Endte opp på en 2007mod S211 med OM 646, avantgarde. Noen småfeil var det på den, men helt overkommelige ting :)

Så nå er spm, selge eller beholde 190n :P