Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! jeg er fersking i klubben, og dette min første post.

Har en 92` 250D som har gått snart 300KKm... men som lekker og griser endel fra forkammeret til dyse nr 1.

Det pipler opp svart guffe mellom godset i toppen og selve forkammeret. Guffa har en tendens til å spyttes rundt over topdeksel og innsug manifold.

Det er en ganske irriterende feil, og jeg mister muligens noen sårt tiltrengte hester på en ellers ganske slapp diesel.

Har planer om å skifte forkammeret.

Er det noen som har erfaringer å dele i forhold til hva en må passe på når slikt skal fikses?

Har lest at en må ut med glødepluggen først, da den sitter inni nedre del av forkammeret.

Runar   

Posted

40 har til nå lest spørsmålet mitt, men ingen ser ut til ha peiling på dette :(

Jeg kommer til å gå i gang når det blir litt lyser om kveldene.

Lager en "jobbrapport" som jeg kan legge inn. :)

Runar

Posted

Ja glødepluggen må ut, denne kan være litt vanskelig og få ut, kan lett knekke, så må dysa ut, tar du ut denne bør du ha ny pakning til denne, så skrur du ut forkammeret med en spesial nøkkel som passer i taggene rundt forkammeret på innsiden, da du har tatt forkammeret ut kontroler kontaktflaten ( sete ) forkammeret ligger i mot nede i toppen, er denne brent eller ripete MÅ denne friskes opp med en spesialfres som settes ned i forkammeret. På min var flatene fine og behøvde ikke dette. Satte så inn det nye forkammeret, ny pakning til dysa, så inn med dysa, ny slange for tur og retur på dysa, problem løst :D

Jeg anbefaler deg og ikke vente for lenge med dette problemet da lekasjen kan brenne i stykker setene så de ikke kan slipes. På min 95 E300 tdt har dette hendt på cyl 6 og 2. Dette problemet med forkammerene kan komme i fra tidligere plansliping av toppen da kammerene må tas ut ved sliping, er man da ikke nøye med og trekke til og rengjøre disse kan de senere løsne og gi lekkasje.

John

E300 tdt.

Posted

Flott ! Mange takk for tips :D

Vet du forresten om det er en fordel å skru ut det gamle forkammeret mens motoren enda er varm? Jeg har observert at den svarte guffa har en litt mere flytende konsistens når den er varm.

Runar

Guest John E300 TDT
Posted

Mine forkammer satt veldig løst, kansje grunnen til lekkasjen, fikk veldig lyst til og bare skru dem til skikkelig men tok ingen risk da ny topp er ganske dyr mot for to hylser. Kald eller varm spiller nok ingen rolle for og ta dem ut.

John

E300TDT

Posted

Er det noen i klubben (fortrinnsvis i Bergensområdet) som har spesialverktøyet til å skru ut og trekke til nye forkammere?

Eller kjenner noen delenummeret..?

Runar

26.2

Bestilte nytt forkammer og pakninger med skims i dag. Det var en veldig stiv pris..men det må til. Regner ikke med at det er noe godt poeng å bruke det gamle forkammeret på nytt.

kammer:1250,- pakninger drøyt 100,-

Så får vi se hvordan det går...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...