Jump to content

Recommended Posts

Posted

Takk for svar. Verkstedet nevnte noe om en styre enhet, så kansje du har rett. De har iallefall ikke klart og finne feilen. Regner med det er en styreenhet som koster skjorta det der. Jeg kjente en svilukt og så det kom røyk ut gjennom grillen samme dag som bilen begynte og kragle.

Posted

er det den samenheten som styre xenon lysa?.

om så er skal eg skifta min etter at eg har fiksa den som er tatt ut. og skal sendes til rep.

men etter at eg har satt inn den org. så kan eg selge den som eg har. den fungerer. men ikkje alt der der pga. at den var akuratt for gammel

til å ta med nokon funksjoner. min er då facelift. om du ikkje har det kan denne gå på din.

ta kontakt om du er intr.

Posted

Hei. Jeg kan ikke noe om bilelektrisk, så jeg må lene meg på et bilverksted som feilsøker og feil søker uten og finne ut noe, så det du skriver over her sier meg dessverre ingenting.  :)

Posted

Ok. Tusen takk for tips. Skal videreformidle det. Vet ikke om det verkstedet har så mye utstyr til og koble seg opp mot bilen. Virker som om de googler og prøver seg frem med prøvelampe. :)

Posted

Ok. Tusen takk for tips. Skal videreformidle det. Vet ikke om det verkstedet har så mye utstyr til og koble seg opp mot bilen. Virker som om de googler og prøver seg frem med prøvelampe. :)

Ville jaggu meg ha byttet verksted da...

Posted

hvis jeg ikke husker helt feil, så er dynamoen koblet i sammen med fwd. sam . det er motorstyringa som gir beskjed til dynamoen hva slags spenning den skal gi, etter input ifra bcm (bare delevis sant, siden å skifte ut regulatoren, kan en øke og senke spenninga). det er master/slave prinsipet som er brukt. når bcm feiler helt så er det en prefix verdi som er satt (14.5 v ?), som er høyere en den normale spenningen. hvorvidt denne prefix funksjonen fungerer er en annen sak. når avlesninga viser at det er ingen kontakt med bcm så er det et skriv som anbefaler å dra ut kontakten på bcm i 5 min, for så koble den på igjen. dette for å resette bcm, etterpå skal en sjekke med star om en får kontakt med bcm.

Posted

Jeg glemie kansje og nevne at dynamo ble skiftet på onsdag og en  lite brukt 220 cdi dynamo ble montert. Tenkte på at da er vel batteri avkoblet slik at det som skal resettes gjør det?

Posted

1: er det fysisk målt at den ikke lader, ikke bare varsel i spedometeret?

2: hva skjedde med den gamle dynamoen? er sikringene sjekket? både den som ligger i passasjer brønnen og den som ligger i bagasjerom brønnen? den som ligger i passasjerbrønna hva vel så stor at den er bygd inn i et "plasthus", så litt "pes" vist en ska fysisk ska se at den er i orden (inbiller at på min bil er den på 200amp.), men mulig å måle at den er i orden. den i bagasjerom brønna husker jeg ikke hva den hva til, mulig det er den som gikk fram til fwd sam som sender "sense" spenninga. plasseringa av den i bagasjerom brønna er litt forskjell avhengi om det er en stasjonsvogn eller en sedan.

3: innbiller meg at jeg har lest i wis at det finnes 2 forskjellige "språk". dermed må ecu og dynamo snakke samme "språk". dvs. en må sjekke at det er rett type spenningsregulator som er montert på dynamoen. vist du leser omkring på nette så vil du se at det er en del folk som har bestilt ny dynamo på nette, og ikke fått den til å fungere, men ved skifte av spennings reg. så fungerer den. litt usikker på hva som skjer vist de ikke snakker samme språk. er usikker på om bcm vil gå i emergency mode da og en får en prefix verdi. men en vil iallefall få en varsel i spedometeret.

Posted

Iflg verksted så har de målt rett på dynamo at den lader. Når de har målt på batteriet så har det vært nada. Huffda. Det var mye som kan spille inn ser jeg. Da de ringte siste gang i går spurte jeg hvordan de feilsøker, og fikk da til svar at de hadde tilgang på koblingsskjema for denne type bil som de bruker. Jeg reagerer litt på akkurat dette og lurer litt på kompetansen dette verkstedet innehar. Men når jeg er totalt blank på alt som har med bilelektrisk, så har jeg liksom ingenting og "slå" i bordet med. Regner med at jeg får en tlf på tirsdag der de bare har skrudd sammen bilen og satt den utenfor verkstedet og bare gitt opp. Men jeg har spart alle tips herifra og vil levere de på mandag til verkstedet. Men jeg har mine tvil på at de finner ut noe som helst.

Posted

Gamle dynamo ligger vel i bilen vil jeg tro. Jeg har ikke fått noe særlig mer oppdatering fra verkstedet ang hva de gjør enn at de sliter med og finne problemet og at de bruker det skjemaet og feilsøker ut i fra det. Så sikringer etc som du nevner aner jeg rett og slett ikke hva de har gjort for og undersøke. Men jeg skjønner jo nå ut i fra deres tips og råd at jeg må konfrontere verksted og spørre hva de har gjort. Men så kommer jo min manglende kompetanse inn. De kan jo si hva de vil om hva de har gjort. Jeg har jo ikke sjansen til å sjekke fakta. Mener du at de kunne prøve den opprinnelige dynamo og feilsøke den samt alle de sikringspunktene du har beskrevet så bra? Takker nok en gang for hjelpen. :)

Posted

Glemte i farten og si at det ikke er noen feilmeldinger i display. Jeg bare har problemer med strøm på bilen. Må lade batteri 3 ganger i uka. Og det kom en slik romlelyd lik en som kommer når et lager går i dynamo. Samt at det kommer en sterk svidd/brent plastlukt når bilen går.

Posted

ok de måler rett på dynamo at den lader.

neste stepp. inn i pasasjer brønnen ut med gulvet å mål på sikringsboksen. først inn på boksen. kommer det spenning inn der?

så på utgangen, den som går bak til batteriet.

hvis de ikke måler noe inn på sikringsboksen. så må du sjekke ledningen ifra dynamo og inn på boksen, og finne ut om det er rett spennings regulator. og sjekke sikring i bagasjerommet brønnen. og nå snakker jeg IKKE om sikringene i aft sam modul.

hvis de måler strøm inn i boksen, men ikke ut, må de skifte sikring... (kan være vanskelig å få tak i) orginalt så selges vel bare hele boksen. men nok å vraka biler som en kan hente ifra.

Det er derimot noe som skurer her. vist den ikke lader så skal en få feilmeld. i displayet.

svi lukta kan komme av flere ting. umulig å vite uten vidre feilsøking. men en kjenner forskjell på lukta om det er elektrisk svi lukt eller noe annet.

consumer off. kan komme av kryp strøm. kan være en pain in  the ass å finne ut av. en liten filleting kan gjøre at bilen ikke vil "slå seg av" og forskjellige styre sentraler  ligger våken å trekker strøm. typisk plasser er forsterker som ligger våken, varme i setene/styresentralene til setene, varmetråd til speil, fwd overhead dome light, som også er en styresentral. aft sam modul, osv. tidkrevene og komplisert å feilsøke på. brukte 2 mnd før jeg fant ut art det var forsterkeren som var gåen på sommervogna. var periodisk feil som kom å gikk, og viste seg at den trakk 7 amp når feilen slo inn, den slo seg på av seg selv på natta.

consumer off kan også komme at bcm ikke fungerer slik den skal og ikke åpner relet til fwd batteri. av og til er det nok å kjøre software update på den. bcm har ofte fått skylden for mye elektrisk feil, men ofte har det vist se at den fungerer slik den skal, men derimot så fungerer ikke fwd batt. rele slik det skal.

hvis du mener romle lyden kommer fra dynamo, mener jeg det er rett av deg å skifte dynamo, men forsikre deg om at det er rett type spennings regulator på den nye dynamoen. kan ikke garantere det 100% men mener å huske det var 2 forskjellige "språk". dette går på at ecu via den fwd sam skal ha kommunikasjon med dynamoen.

mest sannsynelig er det riktig regulator som står på den nye dynamoen. siden den ikke gir noe feilmld. i displayet.

når du ikke har feilmelding i displayet, og mener den ikke lader nok må det kobles test utstyr på å teste ladingen, i ampere. er en egen testprosedyre for dette.

hvis en ikke har spesial utstyr tilgjenngelig ville jeg ha sjekket lade spenninga først, så etter 15-20 min etter at bilen har hatt spenning på over 13.5v, sjekket fwd batteri. og sett at det har en spenning som er lavere en lade spenninga på bilen. det gir en indikasjon om relet er åpnet. vidre så vil jeg ha målt etter krypstrøm. dvs åpne alle dører, men lukk selve dørlåsene på dører/panser og bagasjeroom luka. slik at bilen trur alt er lukket. vent til at bilen går i sleep mode, og mål over alle sikringen, i mili volt. ved utslag må du gå i tabell og sjekke da kan du finne ut av eksakt krypstrøm over en krets. det er viktig og ikke dra ut noen sikringer eller ta av batteriet ved denne måten. litt strøm vil bilen bruke når den er i sleep mode, men mener å huske at det ikke skal gå over 60 mA. dette er en metode som fungerer hvis en ikke har en periodisk feil.

regner med du har sjekket batteriet er i orden... og dette er vel en pre-face. er vel ikke så uvanlig at disse får consumer off. 

disse bilene bruker mye strøm, og de har et elektrisk varme element under dashbordet, for hurtig oppvarming av cupen, og samtidig så strupet den varme ifra motoren, inn til kupen, slik at motoren blir hurtigere varm. var vel levert med elementer fra 12-1400w opp til 1700w. tipper du har et 1400w. og når dette er i drift på maks så trekker dette ca 100 A så da går det litt strøm. på 2005 var det vel også umulig å slå dette av innenifra på bryter, slik som de første modelene. da kunne en slå av elementet med ac knappen.

Posted

Jeg vet batteriet er noe dårlig. Jeg var egentlig på vei til og kjøpe nytt når det her skjedde. Ang den lukten, så er det slik brent"strøm/plast lukt. Jeg så også at det kom røyk ut under panser på høyre side. Når jeg kom ca 1 km lengre begynte display og vise at det stengte av alle komponenter og at batteri var lavt. Samt at jeg fikk den lyden fra motorrommet. Kan minne litt om en slik lyd man kan få i stereoanlegg med dårlig jording og man gir gass på bilen..

Posted

Tenkte og gi en liten tilbakemelding ang problemet jeg hadde. Fikk bilen igjen i dag. Og det var spenningsregulatoren som var synderen. Jeg takke så mye for all hjelp mr Carlsson bidro med :) . Verkstedet hadde brukt dine tips.