_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 13, 2018 Posted February 13, 2018 Lurer på å bytte ut en bil her, men har ikke hatt firehjulstrekk på Benz. Noen formening om denne? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111380722 Quote
ClasT Posted February 14, 2018 Posted February 14, 2018 Lån bilen nå mens det er snø og glatte veier og test ut skikkelig. Kun da du får riktig mening, ikke av mange synsere Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 14, 2018 Author Posted February 14, 2018 Ja, tenkte mer på trøbbel i henhold til 4x4 egentlig. Er det en bakdel eller en fordel rent bortsett fra framkommelighet? 4x4 har vi hatt før, men ikke på Mercedes-Benz. Er det noe spesielt vi bør tenke over? Quote
ClasT Posted February 14, 2018 Posted February 14, 2018 Ja, tenkte mer på trøbbel i henhold til 4x4 egentlig. Er det en bakdel eller en fordel rent bortsett fra framkommelighet? 4x4 har vi hatt før, men ikke på Mercedes-Benz. Er det noe spesielt vi bør tenke over? Borsett fra fremkommelighet så er det vel bare bakdeler. Mer bensinforbruk, flere ting som kan gå istykker...større sving radius...tregere bil da den veier mer og mer deler swom skal dra rundt.... Quote
Gissmo Posted February 14, 2018 Posted February 14, 2018 legg til ca 300.000 så får du min..... Quote
Toalmar Posted February 14, 2018 Posted February 14, 2018 Har en S204 C250 cdi 4matic som jeg er kjempefornøyd med. Bra drag, kommer frem uansett på vinterføre og går billig. Har nå kjørt denne neste 80' km og har ett snittforbruk på 0,59 L/mil Hadde en S204 C220 før den jeg har nå, mindre motor og uten 4x4. Slet med å komme frem på vinterføre og brukte faktisk mere diesel enn den jeg har nå Quote
MB JON Posted February 15, 2018 Posted February 15, 2018 En kollega har en slik og er kjempefornøyd. Han har slitt litt med napping i girkasse ved igangkjøring (men det er fikset på garanti.) Jeg ville ikke kjøpt en slik bil uten distronic og webasto, men det er min smak og den er heldigvis individuell. Selv har jeg nå min 2. E-klasse med 4M og vil aldri ha bil uten igjen. Ikke noe mer forbruk eller kostnader med dette enn tidligere biler. Reis og prøv bilen på vinterføre Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 15, 2018 Author Posted February 15, 2018 Tusen takk for tilbakemeldingen folkens! Quote
tommern57 Posted February 15, 2018 Posted February 15, 2018 Borsett fra fremkommelighet så er det vel bare bakdeler. Mer bensinforbruk, flere ting som kan gå istykker...større sving radius...tregere bil da den veier mer og mer deler swom skal dra rundt.... En ting du har glemt i for/mot lista. Det gir jo litt ro i sjelen når man sender kone og barn av gårde med allhjulstrekk. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 15, 2018 Author Posted February 15, 2018 Det er sant.. Vi får se hva det blir til Det er fruen som er mest ivrig. Jeg har mer lyst på bensin bil Quote
ClasT Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Med slik vinter det har vært i år, så trumfer 4x4 alle de minus på lista mi. Er bare helt hærlig med trekk på alle hjul. Quote
Sven Håkon Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Men trenger man det egentlig? Hvor mange situasjoner har dere med tohjulsdrift vært i de siste årene som kunne vært annerledes med trekk på alle fire? Jeg kommer knapt på noen, og de jeg kommer på har ikke vært kritiske på noe vis - det handler mer om å f.eks. måtte kjøre rundt et kvartal i stedet for korteste rute, eller å kjøre med lett fot på pedalen i stedet for å kunne akse som vanlig (bilen skal jo uansett også stoppes).. Disse situasjonene er etter min mening ikke nok til å forsvare alle ulempene som Clas nevner, men med tanke på økningen i antall biler med firehjulstrekk nå for tiden så anser jeg meg som del av mindretallet i denne saken For meg blir dette litt som å kjøpe SUV fordi man har grusvei inn til hytta. Etter min mening har gode dekk mer å si for de aller fleste. Når tiden kommer for å bytte bil kommer jeg nok til å gjøre som Syver har lyst til, og gå for en bensinbil, og da fortrinnsvis en bakhjulstrekker. Quote
tommern57 Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Med erfaring fra alle driftsformer, vil jeg si følgende: Dersom man ser på hvor man virkelig trenger firehjulsdrift, så er det få dager i året hvor det vil gjøre forskjellen. Her på skogen vil jeg si at det i snitt er kanskje to dager i året hvor det spiller en rolle i bakken hjem. Da må jeg si at for kostnad og vekt, kan man like godt parkere nede og gå opp de to dagene. Så sånn sett, er allhjulstrekk penga ut av vinduet. Men snakker vi komfort på glatta, er det stor forskjell. Ved bakkestart, akselerasjon, forbikjøring med snøkanter, sporvalg, kjøring med henger, osv oppdager man hvor fotsikker man blir, og man lærer seg fort å sette pris på den ekstra vekt og kostnad. Så konklusjonen min, er at det er veldig vanskelig å se dette i svart/hvitt. Om vi snakker at man trenger firehjulstrekk for å få feste på tørr asfalt om sommeren, er vi derimot over på et annet tema....... Quote
Stian Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Her er en grei sedan C med grei bensinmotor og 4hjulstrekk. Siden det er LS utgaven har den sikkert større bagasjerom enn stasjonsvogna og. C med 4hjulstrekk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 16, 2018 Author Posted February 16, 2018 Fin konklusjon Tommern! Her er en grei sedan C med grei bensinmotor og 4hjulstrekk. Siden det er LS utgaven har den sikkert større bagasjerom enn stasjonsvogna og. C med 4hjulstrekk Dæven, den var fin! Jeg er wagon mann, men det er absolutt et flott alternativ til plass med små unger som nå snart er ute av barnevogner og pergass som følger med Quote
ClasT Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Med erfaring fra alle driftsformer, vil jeg si følgende: Dersom man ser på hvor man virkelig trenger firehjulsdrift, så er det få dager i året hvor det vil gjøre forskjellen. Her på skogen vil jeg si at det i snitt er kanskje to dager i året hvor det spiller en rolle i bakken hjem. Da må jeg si at for kostnad og vekt, kan man like godt parkere nede og gå opp de to dagene. Så sånn sett, er allhjulstrekk penga ut av vinduet. Men snakker vi komfort på glatta, er det stor forskjell. Ved bakkestart, akselerasjon, forbikjøring med snøkanter, sporvalg, kjøring med henger, osv oppdager man hvor fotsikker man blir, og man lærer seg fort å sette pris på den ekstra vekt og kostnad. Så konklusjonen min, er at det er veldig vanskelig å se dette i svart/hvitt. Om vi snakker at man trenger firehjulstrekk for å få feste på tørr asfalt om sommeren, er vi derimot over på et annet tema....... +1 Komforten er viktig ja. Slipper stress om man må stoppe i en bakke, for så ta seg usømmelig opp. Quote
Tor Anton Posted February 16, 2018 Posted February 16, 2018 Jeg ser selv behovet for "4 hjulstrekk" I hele vinter er det utfordrende å komme fram. Som regel går det, men ikke helt uten problemer. Etter at jeg gikk fra 638 Vito til 639 har hverdagen blitt mye vanskeligere. Jeg må hele tiden vurdere om jeg kommer fram, å ofte må jeg legge om planen. De gangene jeg kjører 210 4matic har jeg ingen bekymringer, det er bare å kjøre. Slipper å finne alternativer å slite. Så selv om dette ikke er skikkelig 4hjulstrekk er det til stor hjelp, det anbefales. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
tommern57 Posted February 17, 2018 Posted February 17, 2018 De gangene jeg kjører 210 4matic har jeg ingen bekymringer, det er bare å kjøre. Slipper å finne alternativer å slite. Så selv om dette ikke er skikkelig 4hjulstrekk er det til stor hjelp, det anbefales. Sent fra min D5803 via Tapatalk Hmm... Hva er egentlig "skikkelig 4hjulstrekk"? Det er driv på alle fire hjul. Og i steden for sperre så er det bremsen som tar seg av det hjulet som spinner. Så hva er skikkelig? Ikke så mange SUV'er som heller har sperrer. G er i egen klasse med tre sperrer. Ellers er det rimelig fattig i makedet. Men på en 210 4m kan man montere sperre framme og bak om man måtte ønske, men 210 har jo aldri vært ment som en terrengbil? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 17, 2018 Author Posted February 17, 2018 Men er det slik at den drar på alle 4 hjul uansett, eller kan man velge? Tenker da på den nevnte c-klassen Quote
tommern57 Posted February 17, 2018 Posted February 17, 2018 Ingen ting du kan gjøre. Den styrer detta sjøl. Quote
Thunderdahl Posted February 17, 2018 Posted February 17, 2018 Var en på besøk hos meg med BMW 5 serie X, som satte seg fast på flatmarka på onsdag. den hadde ikke sperrer. Totalt ubrukelig her jeg bor. Quote
ClasT Posted February 17, 2018 Posted February 17, 2018 Var en på besøk hos meg med BMW 5 serie X, som satte seg fast på flatmarka på onsdag. den hadde ikke sperrer. Totalt ubrukelig her jeg bor. Er stor forskjell på de forskjellige systemer..... Aldri fått testa en C eller E med 4-matic, kun ML. Men BMW 5 serie med X-drive har jeg eid. X-drive kontra Quattro som jeg har nå på A6 Allroaden er BMW sitt system helt overlegent, syne sjeg. Gode trygge egenskaper..kan ligge litt bredt..og fremkommeligheten er sinnsyk. Kommet endel snø i år..så fått testa mye Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 17, 2018 Author Posted February 17, 2018 Ingen ting du kan gjøre. Den styrer detta sjøl. Åja, men da drar den naturligvis bak, om han ikke har behov for 4x4? Quote
tommern57 Posted February 17, 2018 Posted February 17, 2018 Er ikke sikker på hvordan det er på dissa nye, men det finnes sikkert et svar om man googler litt. Quote
Tor Anton Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Det er noe annet med skikkelige differ å ikke bare bremsekoss 4hjulstrekk. Vet flere som er misfornøyd med bl.a Vito 639. Men er ganske fornøyd med 210 4matic. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Recommended Posts