Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, tenkte mer på trøbbel i henhold til 4x4 egentlig. Er det en bakdel eller en fordel rent bortsett fra framkommelighet? 4x4 har vi hatt før, men ikke på Mercedes-Benz. Er det noe spesielt vi bør tenke over?

 

Borsett fra fremkommelighet så er det vel bare bakdeler. Mer bensinforbruk, flere ting som kan gå istykker...større sving radius...tregere bil da den veier mer og mer deler swom skal dra rundt....

Posted

Har en S204 C250 cdi 4matic som jeg er kjempefornøyd med. Bra drag, kommer frem uansett på vinterføre og går billig.

Har nå kjørt denne neste 80' km og har ett snittforbruk på 0,59 L/mil

Hadde en S204 C220 før den jeg har nå, mindre motor og uten 4x4.

Slet med å komme frem på vinterføre og brukte faktisk mere diesel enn den jeg har nå

Posted

En kollega har en slik og er kjempefornøyd. Han har slitt litt med napping i girkasse ved igangkjøring (men det er fikset på garanti.)

 

Jeg ville ikke kjøpt en slik bil uten distronic og webasto, men det er min smak og den er heldigvis individuell.

 

Selv har jeg nå min 2. E-klasse med 4M og vil aldri ha bil uten igjen. Ikke noe mer forbruk eller kostnader med dette enn tidligere biler.

Reis og prøv bilen på vinterføre :-)

Posted

 

Borsett fra fremkommelighet så er det vel bare bakdeler. Mer bensinforbruk, flere ting som kan gå istykker...større sving radius...tregere bil da den veier mer og mer deler swom skal dra rundt....

 

En ting du har glemt i for/mot lista. Det gir jo litt ro i sjelen når man sender kone og barn av gårde med allhjulstrekk.

Posted

Men trenger man det egentlig? Hvor mange situasjoner har dere med tohjulsdrift vært i de siste årene som kunne vært annerledes med trekk på alle fire? Jeg kommer knapt på noen, og de jeg kommer på har ikke vært kritiske på noe vis - det handler mer om å f.eks. måtte kjøre rundt et kvartal i stedet for korteste rute, eller å kjøre med lett fot på pedalen i stedet for å kunne akse som vanlig (bilen skal jo uansett også stoppes).. Disse situasjonene er etter min mening ikke nok til å forsvare alle ulempene som Clas nevner, men med tanke på økningen i antall biler med firehjulstrekk nå for tiden så anser jeg meg som del av mindretallet i denne saken :lol: For meg blir dette litt som å kjøpe SUV fordi man har grusvei inn til hytta.

 

Etter min mening har gode dekk mer å si for de aller fleste.

 

 

Når tiden kommer for å bytte bil kommer jeg nok til å gjøre som Syver har lyst til, og gå for en bensinbil, og da fortrinnsvis en bakhjulstrekker.

Posted

Med erfaring fra alle driftsformer, vil jeg si følgende: Dersom man ser på hvor man virkelig trenger firehjulsdrift, så er det få dager i året hvor det vil gjøre forskjellen. Her på skogen vil jeg si at det i snitt er kanskje to dager i året hvor det spiller en rolle i bakken hjem. Da må jeg si at for kostnad og vekt, kan man like godt parkere nede og gå opp de to dagene. Så sånn sett, er allhjulstrekk penga ut av vinduet.

 

Men snakker vi komfort på glatta, er det stor forskjell. Ved bakkestart, akselerasjon, forbikjøring med snøkanter, sporvalg, kjøring med henger, osv oppdager man hvor fotsikker man blir, og man lærer seg fort å sette pris på den ekstra vekt og kostnad.

 

Så konklusjonen min, er at det er veldig vanskelig å se dette i svart/hvitt.

 

Om vi snakker at man trenger firehjulstrekk for å få feste på tørr asfalt om sommeren, er vi derimot over på et annet tema.......  :lol:

Posted

Fin konklusjon Tommern!

 

Her er en grei sedan C med grei bensinmotor og 4hjulstrekk.

 

Siden det er LS utgaven har den sikkert større bagasjerom enn stasjonsvogna og.

 

C med 4hjulstrekk

 

Dæven, den var fin! Jeg er wagon mann, men det er absolutt et flott alternativ til plass med små unger som nå snart er ute av barnevogner og pergass som følger med

Posted

Med erfaring fra alle driftsformer, vil jeg si følgende: Dersom man ser på hvor man virkelig trenger firehjulsdrift, så er det få dager i året hvor det vil gjøre forskjellen. Her på skogen vil jeg si at det i snitt er kanskje to dager i året hvor det spiller en rolle i bakken hjem. Da må jeg si at for kostnad og vekt, kan man like godt parkere nede og gå opp de to dagene. Så sånn sett, er allhjulstrekk penga ut av vinduet.

 

Men snakker vi komfort på glatta, er det stor forskjell. Ved bakkestart, akselerasjon, forbikjøring med snøkanter, sporvalg, kjøring med henger, osv oppdager man hvor fotsikker man blir, og man lærer seg fort å sette pris på den ekstra vekt og kostnad.

 

Så konklusjonen min, er at det er veldig vanskelig å se dette i svart/hvitt.

 

Om vi snakker at man trenger firehjulstrekk for å få feste på tørr asfalt om sommeren, er vi derimot over på et annet tema.......  :lol:

 

+1

 

Komforten er viktig ja. Slipper stress om man må stoppe i en bakke, for så ta seg usømmelig opp.

Posted

Jeg ser selv behovet for "4 hjulstrekk"

I hele vinter er det utfordrende å komme fram. Som regel går det, men ikke helt uten problemer. Etter at jeg gikk fra 638 Vito til 639 har hverdagen blitt mye vanskeligere. Jeg må hele tiden vurdere om jeg kommer fram, å ofte må jeg legge om planen.

 

De gangene jeg kjører 210 4matic har jeg ingen bekymringer, det er bare å kjøre. Slipper å finne alternativer å slite.

Så selv om dette ikke er skikkelig 4hjulstrekk er det til stor hjelp, det anbefales.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

De gangene jeg kjører 210 4matic har jeg ingen bekymringer, det er bare å kjøre. Slipper å finne alternativer å slite.

Så selv om dette ikke er skikkelig 4hjulstrekk er det til stor hjelp, det anbefales.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

Hmm... Hva er egentlig "skikkelig 4hjulstrekk"? Det er driv på alle fire hjul. Og i steden for sperre så er det bremsen som tar seg av det hjulet som spinner. Så hva er skikkelig? Ikke så mange SUV'er som heller har sperrer. G er i egen klasse med tre sperrer. Ellers er det rimelig fattig i makedet.

Men på en 210 4m kan man montere sperre framme og bak om man måtte ønske, men 210 har jo aldri vært ment som en terrengbil?

Posted

Var en på besøk hos meg med BMW 5 serie X, som satte seg fast på flatmarka på onsdag. den hadde ikke sperrer. Totalt ubrukelig her jeg bor.

 

Er stor forskjell på de forskjellige systemer.....  Aldri fått testa en C eller E med 4-matic, kun ML. Men BMW 5 serie med X-drive har jeg eid.

 

X-drive kontra Quattro som jeg har nå på A6 Allroaden er BMW sitt system helt overlegent, syne sjeg. Gode trygge egenskaper..kan ligge litt bredt..og fremkommeligheten er sinnsyk. Kommet endel snø i år..så fått testa mye :)

Posted

Det er noe annet med skikkelige differ å ikke bare bremsekoss 4hjulstrekk.

 

Vet flere som er misfornøyd med bl.a Vito 639. Men er ganske fornøyd med 210 4matic.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...