UtnessGarasjen Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 Hei alle StjerneEiere! Takk for medlemsskap og deltakelse også på forumet her. Vi har en felles lidenskap for Stjerner, og siden det er flere av dere som vinterlagrer bilen ønsker jeg å høre litt om erfaringer dere har med følgende: -månedlig varmkjøring eller bare lagring? -vedlikeholdslading av batteri? -flytte på bilen f.eks. en gang pr. mnd for å unngå at den står med dekkene i samme posisjon? -lukkede vinduer, eller lufteåpning? -fuktsluker, kattesand eller bakepulver som fukthinder inne i kupeen? Min bil står i kald, godt ventilert garasje med betonggulv. Interessant å høre erfaringer, Med vennlig hilsen Harald Morten // Lillehammer Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 Hei og velkommen! En kald og godt ventilert garasje og med avfukter spann fra for eks biltema, rusta, clas ohlson eller jula til ca 30,- fungere utmerket. Med en vedlikeholdslader og start og flytt i ny og ne, så har du et godt utgangspunkt for en fin lagring. Min står både kaldt og varmt, alt ettersom arbeid i garasjen, å det holder lenge. Selv starter jeg bilen bare få ganger gjennom vinteren og den starter tvert. Gleder meg til våren! Neste sesong planlegger jeg å sette bilen i carport med god luftig da garasjen blir opptatt av en annen bruksbil Quote
Aleks Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 Hvis en garasje er kald og holder cirka 5 grader så virker vel ikke en avfukter ? Eller tar jeg feil ? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 4, 2018 Posted February 4, 2018 Det har du helt rett i, den virker når det er varmt. Men når du først har hatt en varm garasje, fått ut fuktighet, så er en kald garasje helt grei å lagre en bil i. Garasjen må ikke være varm for å lagre en bil Quote
E_S Posted February 5, 2018 Posted February 5, 2018 Bilen står i en fellesgarasje. Temperaturen ligger på rundt 15-18 grader året rundt og det er grei ventilasjon, så det blir ikke spesielt fuktig der. Ikke fuktig nok til at bremseskiver ruster i hvert fall. Batteriet er fulladet med vedlikeholdslader og frakoblet. Topper det opp et par ganger gjennom vinteren. Starter ikke bilen, men prøver å dytte den litt frem og tilbake slik at den ikke står på samme sted på dekkene i månedsvis. Ellers gjør jeg ikke noe spesielt annet enn å passe på at den er gjennomvarm og kjørt en grei tur som det siste før den parkeres. Quote
Recommended Posts