Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har akkurat byttet luftbelger på min S211, bytte gikk relativt greit.

Men før jeg slipper den ned på bakken...

Fyller opp belgene via STAR.

Slipper bilen ned på bakken, strammer så bolten til luftbelgen og andre stag som har vært løsnet.. Og ferdig?

Posted

Jeg kjøpte uorginale som har ferdig vinkel i bunnen, så jeg strammet denne før jeg slapp den ned.

Jeg fylte litt og så senket jeg den ned til såvidt under riktig høyde, og så fylte jeg med star til den var i korrekt høyde. Har holdt på luften i 2 dagen nå. Spennende! ;)

Jeg jekket opp til ca riktig høyde og strammet stag og demper før jeg satt på dekk. Håper det går bra.

Posted

Fylte opp belgene delvis, når jeg da satt bilen ned på bakken så fylte jeg opp resten (ca 3cm)..

Kjørte bilen opp på 4-søylersbukken og strammet stag, demper og belg.

Vinkelen så med øyemål fin ut, og belgen gikk pent langs demperen...

Fant et dokument i WIS/ASRA som beskriver prosedyren godt, så skal dobbeltsjekke i morgen.

Posted

Har du airmatic så finner du filmen for det på samme sted. Det er uproblematisk hvis du velger å splitte tanken fra slangen for å spare arbeid. 1-2 gode slangeklemmer gjør en utmerket jobb.

DSC_0070.thumb.JPG.72c5d83b6aee298f3e48bb1a2695fa0c.JPG

Posted

Har du airmatic så finner du filmen for det på samme sted. Det er uproblematisk hvis du velger å splitte tanken fra slangen for å spare arbeid. 1-2 gode slangeklemmer gjør en utmerket jobb.

Akkurat det har vel BOS og flere tenkt også, så har det vist seg at noen har fått lekkasje igjen etter relativt kort tid..

Posted

Ligger en tråd på forumet her ang de tankene, som regel nippelen som har korrodert og er mange hull i den.. derav lekkasje...

Men justering av belgene er jo enkel da..

Bilstein folkene måler fra senter av nav og opp til hjulbuen og kaller dette for K0, så hever de bærebroen opp til K0 ved hjelp av girkassejekk eller lignende..

WIS/ASRA dokumentet sier at stikkakslingen skal ha -1,2grader helling, så man kan jo anta at det tilsvarer når bilen står på hjulene...

Så bilen skal stå på bakken og det skal være 17(+-3)mm klaring fra skålen på belgen (bakkant) og ned til bærebroen.

Stakk i går fullfart en tomstokk imellom bærebroen og opp til skålen, og det er bortimot 17mm, var vanskelig og gjøre dette nøyaktig når bilen står på bakken, så den skal opp på 4-søyleren i morgen.

17(+-3)mm gjelder kun for S211 uten airmatic, og ikke 211.6.