CHARLIE Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Naboen kjøpte min 1994 C-180 for et par måneder siden, og den har gått knirkefritt helt til idag. Da oppsto det noe pussig. Samboeren hans hadde kjørt en halvtimes tid, kom hjem og parkerte bilen i gårdsrommet. Stoppet bilen og gikk inn. Noen minutter senere kom de begge ut igjen, og skulle kjøre på tur igjen (Veldig god bil å kjøre, så den står sjelden i ro!! Hehe!!). Da skjedde det noe rart som aldri har skjedd før. Når de vred om tenningsnøkkelen, så virket alt som det skulle bortsett fra at startmotoren aldri slo inn. Prøvde flere ganger, men måtte bare gi opp. En time etterpå prøvde han igjen, og da startet bilen på første forsøk :shock: Hva kan være galt???
TEH Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Kan være den giveren som forteller om bilen står i "D" eller "R" osv. Da vil den ikke starte. Neste gang det skjer så be dem lirke litt i girvelgeren. Kom det noen lyder når de ved om nøkkelen. Sa det "klikk"?
CHARLIE Posted February 17, 2007 Author Posted February 17, 2007 Jeg dro girspak opp og ned noen ganger å prøvde, men var fortsatt ikke tegn til liv. Var aldri noe "klikk" når jeg vred om nøkkelen.
TEH Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Jeg dro girspak opp og ned noen ganger å prøvde, men var fortsatt ikke tegn til liv. Var aldri noe "klikk" når jeg vred om nøkkelen. Da er min gjettning at det er noe ved denne sensoren. Irr i en kontakt, snart gåen sensor/bryter el.lign.
CHARLIE Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Hva må eventuelt gjøres?? Siden bilen plutselig virker helt fint igjen, mener jeg. Har andre også noen innspill??
Alexander Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jeg vil tippe at Trond Erik er inne på problemet, så jeg ville tatt opp bryteren og renset den. Kanskje også gått over OVP releet og alt mulig annet i samme slengen.
CHARLIE Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Det høres jo absolutt troverdig ut, ihvertfall. Det var akkurat likt som å prøve å starte bilen når gearvelgeren står i f.eks. "D". Skal be ham om å få sjekket opp dette!!
Olav Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Eventuelt startsperren. Har vært borti at det er bare å låse/ låse opp bilen en gang så går alt så mye bedre.
CHARLIE Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen.
Olav Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen. Har den ikke den firkantete boksen med utfoldbar nøkkel? Og en knapp på for å låse?
CHARLIE Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen. Har den ikke den firkantete boksen med utfoldbar nøkkel? Og en knapp på for å låse? Nei, den har den samme nøkkelen som jeg hadde på 124-bilen.
Thomas Madsen Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen. Har den ikke den firkantete boksen med utfoldbar nøkkel? Og en knapp på for å låse? Nei, den har den samme nøkkelen som jeg hadde på 124-bilen. Jøss, er det 3 utgaver av 202 da For har ikke den nye din med facelift ren ir nøkkel ??
CHARLIE Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen. Har den ikke den firkantete boksen med utfoldbar nøkkel? Og en knapp på for å låse? Nei, den har den samme nøkkelen som jeg hadde på 124-bilen. Jøss, er det 3 utgaver av 202 da For har ikke den nye din med facelift ren ir nøkkel ?? Jo, min nye W202 har den i helplast med slikt rødt glass underst.
Thomas Madsen Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jeg tror ikke det er startsperre på denne, Olav. Denne bilen har ikke den nye typen nøkkel. Den må låses opp fysisk med nøkkelen. Har den ikke den firkantete boksen med utfoldbar nøkkel? Og en knapp på for å låse? Nei, den har den samme nøkkelen som jeg hadde på 124-bilen. Jøss, er det 3 utgaver av 202 da For har ikke den nye din med facelift ren ir nøkkel ?? Jo, min nye W202 har den i helplast med slikt rødt glass underst. Og min hadde firkantboks med utfoldbar nøkkel, og din gamle hadde 124 nøkkel (kun nøkkel ikke noe ir??) Trodde min type var første jeg...
Simen Malerbakken Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Det finnes flere typer nøkler til C-klasse. 202 ble levert med Tradisjonell nøkkel av metall med og uten EDW (alarm) FBS-II tradisjonelt stålblad som vipper ut, fjernkontroll som er IR bassert.Startsperre som er RF bassert. med og uten EDW FBS-III Helplast som er RF bassert med IR basserte hjelpefunksjoner og IR-RF bassert startsperre, bedre kjent som ELCODE med og uten EDW Fra og med modellår 96 ble FBS-II standard, da kom EU med krav om startsperre på alle personbiler. Fra og med modellår 98 fikk alle MB FBS-III, fremdeles ansett som verdens sikreste låssystem. FBS-I var tilgjengelig på 140 fra 1991, men ble erstattet av FBS-II rundt 1993/4
Alexander Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Og min hadde firkantboks med utfoldbar nøkkel, og din gamle hadde 124 nøkkel (kun nøkkel ikke noe ir??) Trodde min type var første jeg... Du fikk flipnøkkel med IR på 124 også.
Guest 300td 94 Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hadde dette på bilen min. Sikker på at det ikke manglet spenning til instrumentene når bilen blei parkert. jeg mistet temp-tank-oljetrykk måler på instrumentene. Slo av motor. Da ville den ikke starte igjen. Det sjedde ingen ting når jeg prøvde å starte. men fikk alle lysene i instumentene når tenningen stod på. "plutselig" kunne jeg starte igjen. oppdaget senere at en 8A sikkring hadde dårlig kontakt. Den hadde svidd seg sammen igjen. Det var et lite sort meke på sikkringen. Så dette kanske lett da jeg mener 8A er en Hvit sikkring.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now