Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

jeg har en E-klasse fra 2011 (W212 sedan). Denne har fått den velkjente ulingen i kupéviften. Har hatt bilen i snart 7 år nå, og selvfølgelig måtte dette skje etter garantitiden. Er det noen som har erfaring med utbedring av denne feilen? Skal sies at bilen har kjørt feilfritt frem til nå, så fikk to problemer i en smekk. Parkeringssensorene bak har også sviktet meg, og har avtalt time hos Motor-Trade for utbedring av dette. Har det vært aksjon på utbedring av viften?

Mvh

Classic

Posted

Så du mener mercedes skal dekke viften din etter 7 år ?. Nei det har ikke vært noe aksjon mtp vifte så vidt meg bekjent.

du kan jo demontere viften, prøve rense litt-smøre. Har gjort dette på en 2014 eklasse med bra resultat 8)

Posted

Så du mener mercedes skal dekke viften din etter 7 år ?. Nei det har ikke vært noe aksjon mtp vifte så vidt meg bekjent.

du kan jo demontere viften, prøve rense litt-smøre. Har gjort dette på en 2014 eklasse med bra resultat 8)

Mener ikke de skal dekke den nei.. Jeg har tatt alle servicer etter anvist program "FSH" full service historikk, og tenkte kanskje det var noe goodvill inkludert i dette klistremerket. Men takk for tips. Hvor sitter denne kupéviften montert? Bilen har gått 106 000 km.

Posted

skru av "sparkeplaten" den ligger I høyre siden, sitter fast med 3 torx Selve viften er fast med en torx skru. Koble av ledninger av viften og bare vri vifte-huset løs😀👍

Posted

skru av "sparkeplaten" den ligger I høyre siden, sitter fast med 3 torx Selve viften er fast med en torx skru. Koble av ledninger av viften og bare vri vifte-huset løs😀👍

Kjempetakk for tips!  8) Da blir dette utprøvd.

• 5 months later...
Posted

Har samme problemet også på en 204 nå. Hvordan demonterer man viften på denne? Jeg fikk ikke gjort noe med 212n heller, men lyden har faktisk gitt seg av seg selv.

Posted

Har samme problemet også på en 204 nå. Hvordan demonterer man viften på denne? Jeg fikk ikke gjort noe med 212n heller, men lyden har faktisk gitt seg av seg selv.

Hadde dette på min 204 også. Ikke uvanlig feil ser det ut til

Posted

Jeg har smurt noen vifter på div biler noen ganger. Til slutt må man bytte, men når det kan utsettes noen hundre tusen km, er det jo greit. Bruk den tykkeste olja du får til. Gjerne girolje. Bare vær forsiktig så du ikke søler.

På 212 sitter vifta "skrudd" på plass. Man bare dytter den opp, og vrir den, så sitter den der. Det er fort gjort å ikke feste den godt nok, da kan den faktisk ramle ned igjen under bruk.