Classic Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Hei, jeg har en E-klasse fra 2011 (W212 sedan). Denne har fått den velkjente ulingen i kupéviften. Har hatt bilen i snart 7 år nå, og selvfølgelig måtte dette skje etter garantitiden. Er det noen som har erfaring med utbedring av denne feilen? Skal sies at bilen har kjørt feilfritt frem til nå, så fikk to problemer i en smekk. Parkeringssensorene bak har også sviktet meg, og har avtalt time hos Motor-Trade for utbedring av dette. Har det vært aksjon på utbedring av viften? Mvh Classic Quote
mbgal! :O Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Så du mener mercedes skal dekke viften din etter 7 år ?. Nei det har ikke vært noe aksjon mtp vifte så vidt meg bekjent. du kan jo demontere viften, prøve rense litt-smøre. Har gjort dette på en 2014 eklasse med bra resultat Quote
Classic Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Så du mener mercedes skal dekke viften din etter 7 år ?. Nei det har ikke vært noe aksjon mtp vifte så vidt meg bekjent. du kan jo demontere viften, prøve rense litt-smøre. Har gjort dette på en 2014 eklasse med bra resultat Mener ikke de skal dekke den nei.. Jeg har tatt alle servicer etter anvist program "FSH" full service historikk, og tenkte kanskje det var noe goodvill inkludert i dette klistremerket. Men takk for tips. Hvor sitter denne kupéviften montert? Bilen har gått 106 000 km. Quote
Megaoctane Posted January 23, 2018 Posted January 23, 2018 De fleste problemene kommer etter garantitiden. Det er derfor folk kjøper seg nye biler Quote
mbgal! :O Posted January 23, 2018 Posted January 23, 2018 skru av "sparkeplaten" den ligger I høyre siden, sitter fast med 3 torx Selve viften er fast med en torx skru. Koble av ledninger av viften og bare vri vifte-huset løs😀👍 Quote
Hans Kåre Isdal Posted January 28, 2018 Posted January 28, 2018 dette er noko eg årlig smører opp. så det holder lenge. og kvitring. det holder med kvitring frå fulger. ikkje inni biler. Quote
Classic Posted January 29, 2018 Author Posted January 29, 2018 skru av "sparkeplaten" den ligger I høyre siden, sitter fast med 3 torx Selve viften er fast med en torx skru. Koble av ledninger av viften og bare vri vifte-huset løs😀👍 Kjempetakk for tips! Da blir dette utprøvd. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 29, 2018 Posted January 29, 2018 Prøv med olje, ikke crc, det varer ikke så lenge. Den er litt for tynn Quote
Classic Posted January 29, 2018 Author Posted January 29, 2018 Prøv med olje, ikke crc, det varer ikke så lenge. Den er litt for tynn Vanlig motorolje? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 30, 2018 Posted January 30, 2018 Ja, det går bra. Den er noe tykkere. Det er jo ikke mye som skal til Quote
Classic Posted July 6, 2018 Author Posted July 6, 2018 Har samme problemet også på en 204 nå. Hvordan demonterer man viften på denne? Jeg fikk ikke gjort noe med 212n heller, men lyden har faktisk gitt seg av seg selv. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 6, 2018 Posted July 6, 2018 Har samme problemet også på en 204 nå. Hvordan demonterer man viften på denne? Jeg fikk ikke gjort noe med 212n heller, men lyden har faktisk gitt seg av seg selv. Hadde dette på min 204 også. Ikke uvanlig feil ser det ut til Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 6, 2018 Posted July 6, 2018 Vår ble skiftet like etter at vi kjøpte bilen, så det kostet ingenting Quote
Classic Posted July 7, 2018 Author Posted July 7, 2018 Tok ut viften i går og smurte opp med Mobil motorolje. Ingen lyd nå Quote
FrodeS Posted July 9, 2018 Posted July 9, 2018 Jeg har smurt noen vifter på div biler noen ganger. Til slutt må man bytte, men når det kan utsettes noen hundre tusen km, er det jo greit. Bruk den tykkeste olja du får til. Gjerne girolje. Bare vær forsiktig så du ikke søler. På 212 sitter vifta "skrudd" på plass. Man bare dytter den opp, og vrir den, så sitter den der. Det er fort gjort å ikke feste den godt nok, da kan den faktisk ramle ned igjen under bruk. Quote
Recommended Posts