_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Hvor utfører man AC service på W123? Er det ikke en spesiell gass, eller skal det bygges om? Lurte på å få fikset dette etterhvert før jeg monterer dashbord, så det er lett å komme til. Bilen er en 280TE 1981 modell Quote
S-MO Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Reknar med den har R12 gass, slik som 124 før 92, den er vel ikkje i salg lengre, og er den det, må det i tilfelle vere nokre verksted som drive med Amcar i tilfelle. Det går vel fint å drenere anlegget og innstallere R134 som er den moderne gassen idag, men det er stor sjanse for lekkasje Du tenker nok på evaporatoren du når du snakkar om klimaanlegg i dashbordet, og det er greit å vere føre var med å bytte den visst du vil ha eit velfungerande AC i lang tid framover ja Her er om bytte av den, ein ganske omfattande jobb: http://www.peachparts.com/Wikka/W123Evaporator Quote
Olaf Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Jeg forslår at du kontakter Simen Malerbakken i Stjerneservice, han har greie på sånt! (og kanskje et par andre ting også... ) Med vennlig hilsen, Olaf Quote
E_S Posted January 21, 2018 Posted January 21, 2018 Om man bytter alle O-ringer og trykksetter anlegget med nitrogen kan man sjekke for lekkasjer og evt. bytte videre komponenter. Normalt er fordamperen (den inni dashbordet) oftest grei og tett, kondensatoren (den foran radiatoren) ofte lekk, kompressoren pleier også å være litt utett iblant. Om man har udetekterbare lekkasjer kan tettemiddel av type Cliplight Super-seal eller tilsvarende være et godt alternativ. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 21, 2018 Author Posted January 21, 2018 Det der virket veldig omfattende ja. Hmmm... Jeg får snakke med noen som har litt peiling på det der. Fordelen min, er jo at alt er demontert allerede Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 Hei Nei, jeg har ikke gjort noe mer med dette. Men jeg skal prøve å forske litt. Det er jo drøssevis med biler som har dette, så umulig kan det vel ikke være Quote
Olaf Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Når du først har alt oppe, så kan det jo være et bra tidspunkt å se om det går an å montere pollenfilter noe sted; ett stort eller kanskje 2 små? Så slipper du støvet inne i bilen. Her har du en online katalog med alle mål: https://www.mapco.com/online-shop/innenraumfilter/ Det er filtre med mange former der, også noen runde. Her er Denso-katalogen fra 2012-2013, bildene starter på side 67: http://www.denso-am.de/media/65753/DECF12-0001.pdf Det er jo et stort amcar-miljø der du bor, og der er jo AC nesten standard. Kanskje et amcar-verksted kan være løsningen? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Det ville egentlig forundre meg om ikke MB har en prosedyre/kit til detta. Merc som er såpass strukturerte på alt teknisk, burde ha det. Trur ikke du er den første i verden som spør dette spørsmålet. Jeg ville sendt en forespørsel til teknisk avd hos BoS, og dersom de ikke svarer, hadde jeg prøvd MB Classic Center. Quote
tommern57 Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Et søk på "mercedes convert from r12 to r134a"? Quote
E_S Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Ekstremt vanlig prosedyre i USA hvor stort sett alle biler har blitt levert med AC i flere tiår og hvor store deler av landet har et slikt klima at AC er noe man absolutt vil ha, så det finnes nok både mye informasjon og ferdige konverterings-kit til W123. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 Ja, jeg kan høre med bos også. Greit å få gjort dette først som sist Quote
Recommended Posts