DanielS Posted January 12, 2018 Posted January 12, 2018 Hei entusiaster! Jeg har et lite dilemma og jeg ønsker tips og råd fra dere som kan bil. Foreløpig kan jeg noe om bil, men i dette tilfellet er jeg helt blåst. Anyways, bilen skal EU-godkjennes nå snart, og jeg har ytre endeledd og hjulager foran som er nødt til å byttes. Venstre blinklys bak har dårlig virkning, noe som kan være dårlig kontakt. (som også kan gi mening da kjørelys slås av når jeg f.eks treffer en dump eller skal rygge og er litt ivrig på pedalen). Hjulbrønna er også nødt til å utbedres! Har også kjørt feilkontroll(?) av bilen hos Mekonomen, hvor det er skrevet at jeg har en sensor som må byttes i girkasse, mens en annen som har lest papirene fra feilsøkingen foreslår av jeg bytter ut EGR ventilen. Har noen erfaring med dette? (bilen går i nødmodus dersom jeg er for aggressiv på pedalen) Planen min er å EU-godkjenne bilen slik at jeg har egen bil. Er da nødt til å kjøpe bil til kjerringa.. hehehe. Uansett, jeg har mottatt tilbud fra verksted på alt dette som skal fikses på 7.000,- +. Bilen er tidligere taxi og har gått et stykke (474.000 km), spørsmålet er om det er verdt å koste på bilen såpass? Jeg har aldri vært borti noe som er så bra som 270'n og ønsker å beholde den så lenge det har seg gjøre! Er det noen entusiaster her ute som eventuelt kan hjelpe meg med tips og råd angående kommende EU og nødvendige utbedringer? Jeg må legge til at bilen som den står er fryktelig pen å se på, det er kun et par rustflekker på et par dører som man knapt ser, men disse kan man jo fikse senere. Ingen feilmeldinger i dash bortsett ifra da lysene går. Setter pris på alle som tar seg tiden til å lese og eventuelt legger til en kommentar. Daniel Quote
DanielS Posted January 12, 2018 Author Posted January 12, 2018 Kan legge til at jeg har diesel bil. Automatkasse. Quote
utlending Posted January 13, 2018 Posted January 13, 2018 Jeg kan anbefale, at du legger ut, hvilken feilkode er registrert. Hvis du har EGR problem, da kan prøve å rense først. Men da lønnsomt å sjekke innsugings manifold også. Quote
DanielS Posted January 13, 2018 Author Posted January 13, 2018 Jeg kan anbefale, at du legger ut, hvilken feilkode er registrert. Hvis du har EGR problem, da kan prøve å rense først. Men da lønnsomt å sjekke innsugings manifold også. Usikker på feilkode på nåværende tidspunkt. Må låne meg en OBD 😅 takk for tips😊 Quote
Tor Anton Posted January 14, 2018 Posted January 14, 2018 Obd hjelper ikke på denne da det er et annet system til å lese feilkoder. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
DanielS Posted January 15, 2018 Author Posted January 15, 2018 Obd hjelper ikke på denne da det er et annet system til å lese feilkoder. Sent fra min D5803 via Tapatalk Fant ut dette Quote
Marevan Posted January 16, 2018 Posted January 16, 2018 7000kr er litt lite å kjøpe ny bil for, så det lønner seg nok å reparere. Om du ikke har lyst på ny bil da... Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted January 18, 2018 Posted January 18, 2018 7000 for å fikse alt hørtes billig ut egentlig. Du må sveise nye brønner bak begge bakhjulene, bytte el.plate i girkassa, nytt filter, kontaktstykke og olje på girkasse. Så kan det hende at fjærfeste på venstre side er på tur. Det som er mest jobb er Srs feilen. Den ligger ikke i kabeltrommelen eller airbagen, så det er noe feil i El.nett eller noen av komponentene. Turbo er nok noe som trenger rep snart. Åssen er hovedlyktene nå? Begynte å bli måtte igjen. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
DanielS Posted January 18, 2018 Author Posted January 18, 2018 7000 for å fikse alt hørtes billig ut egentlig. Du må sveise nye brønner bak begge bakhjulene, bytte el.plate i girkassa, nytt filter, kontaktstykke og olje på girkasse. Så kan det hende at fjærfeste på venstre side er på tur. Det som er mest jobb er Srs feilen. Den ligger ikke i kabeltrommelen eller airbagen, så det er noe feil i El.nett eller noen av komponentene. Turbo er nok noe som trenger rep snart. Åssen er hovedlyktene nå? Begynte å bli måtte igjen. Sent fra min D5803 via Tapatalk Takk for svar, Tor Anton! Veldig takknemlig for at du svarer så detaljert og hva jeg må utbedre. Det hjelper meg mer enn du er klar over. Jeg har kompiser som sveiser, spørsmålet er om de tar på seg oppdraget. Er nok endel som må gjøres for at denne skal bli like god som før. Problemet er at jeg vet ikke om jeg har mulighet til å ta på meg et sånt oppdrag, råd har jeg iallefall ikke! Jeg har lyst til å lære mer om bil og valget står mellom å beholde eller selge til en som kan dette. Jeg vet ikke hvor lenge bilen ratt står før jeg blir ferdig, om dette blir riktig etc. Dette er noe jeg går inn i som uerfaren. Vet ikke om jeg har hjerte til å gjøre det mot god bilen. Har hatt en Tor Anton som har fikset lyktene på bilen, ironisk nok . De begynner å bli noe matte igjen, men det kan fikses. 😉 Quote
DanielS Posted January 18, 2018 Author Posted January 18, 2018 Såklart, one and only. Du får ta deg en tur å sjekke om du vil, jeg er elendig på å forklare. Bor på Korsgård! Quote
Tor Anton Posted January 19, 2018 Posted January 19, 2018 En må ta en vurdering. Mest sannsynlig så er det på tide at denne blir pensjonert hvis en tenker både økonomi og trafikksikkerhet. Men en vet ikke alt 100% før en har begynt å plukke den ned. Det kommer alltid på mere, å har en kostet på 10000 alt så blir det til at en føler en må fortsette. Skal arbeide settes bort er det veldig sjeldent at sånn lønner seg. En finner nylig eu godkjente biler til 10-15000 også. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
DanielS Posted January 19, 2018 Author Posted January 19, 2018 Enig med deg der! Skal undersøke litt mer i morgen og Søndag. Skal se om det er i understellet blant annet. Du hører fra meg om jeg ikke får solgt Quote
Recommended Posts