Sivert Posted January 9, 2018 Posted January 9, 2018 Hei! Jeg trekker tidvis 1900kg+med min kjære 93modell 220 CE. (70000km) Dette er ikke en Sportline og den oppleves vinglete, spesielt over 90km. Jeg trekker en boggy båthenger og har ca 60 kg på kula, da ser den også litt sigen ut bak. Jeg har VELDIG lyst å ettermontere nivåregulering, dette vil gjøre at jeg kan gå opp til 150-200 kg på kula og forhåpentligvis bli mere stabil. Jeg skjønner at dette blir dyrt. Er jeg inne på noe her? Noen som har gjort dette? Mvh Sivert Quote
S-MO Posted January 9, 2018 Posted January 9, 2018 75 kg på kroken er maksimalt på biler på nivåregulering også. Istadenfor å koste på nivåregulering for å få stabil, vil eg anbefale deg å bytte staga i bakstilinga, eit sett med 8 stag av god kvalitet kostar rundt 2000,- og har ekstremt mykje å sei på retningstabilitet/sporing/opplevd kjøre opplevelse. Går du igang og byttar restarande foringar, og eventuellt demparar og fjører, så har du plutselig ein heilt anna bil..! Quote
Sivert Posted January 9, 2018 Author Posted January 9, 2018 Tenker du på Sportline stag, eller er det andre leverandører? Quote
Tor Anton Posted January 9, 2018 Posted January 9, 2018 Som det nevnes får du ikke mere på kula med nivå. På mine stv er det noe mere(85 eller 95). Skal du montere nivåregulering så må du inn med oljetank, pumpe, div rør, nivåventil, dempere og andre bærebruer. Bruker du dempere fra 190 kan du bruke de bruene du har. Et tips kan være å bytte demperene med high-Jackers. Disse fyller du med luft da du ønsker å heise den/da du har mye last baki å tar det ut igjen da du kjører tom. Nå skal du ikke ha mye last bak selv med henger, for da har du lesset feil. F.eks 75kg på kula klemmer ikke med veldig mye om ikke fjørene er utslitt. Det kan være ett tips å bytte staggene da foringene i de kan være slitt. Ellers er det ofte at foringene foran i bakstillingen er ødelagte. Du kan sette i stivere foringer i bakstilling fra f.eks 190e 16v eller 500. Dette krever at du dreier en foring til tappene bak. Foran kan du å stive den opp litt med å bruke foringer fra 16v. Dette forutsetter at du kjøper foringer originalt å ikke noe annet. Alt uorg har samme stivhet å levers til alle modellene de passer på, men org har de forskjellige stivheter. F.eks så er det std., 190sportline/500 og 16v Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Sivert Posted January 10, 2018 Author Posted January 10, 2018 Takk for svar! Da blir kanskje løsningen 500E foringer rund baut. Forsterkede fjærer fra Sachs og sports-dempere fra autotrio og 500 stab-stag? (Har ikke lyst til å senke pga henger og fartsdumper) Quote
S-MO Posted January 10, 2018 Posted January 10, 2018 Tja, er vel ikkje nødvendig at alt heiter enten 16V, E500 eller AMG spesialdeler, frisk ny orginalgummi er også ei voldsom forbedring frå 25 år gammal gummi.. Sportlinedempere er ei fin oppgradering ihvertfall Quote
ALiland Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 Som tidligere nevnt så er hijackers fine til slikt. Men er ikke 1900 kg litt i overkant? Min er bare godkjent for 1400kg. Quote
Tor Anton Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 Foringer fra 16v er den stiveste foran. Mener at 16v, c43 og 500 har de samme bak, men da må det som sagt dreies en foring. Det ser du i tråden om min 190 med kompressormotor. Noen liker stivere biler med god veikontroll, andre vil kjøre rundt i en pudding, slik er det bare. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Sivert Posted January 11, 2018 Author Posted January 11, 2018 Jeg fikk hengervekten oppgradert til 1890kg ved å sende inn det tyske vognkortet. I det tyske står det at bilen kan trekke 1890 kg. Quote
Tor Anton Posted January 11, 2018 Posted January 11, 2018 Hengervekter kan variere. På min stv som er import sto det egenvekt som hengervekt. Jeg fikk et dokument fra bos å skrev opp vekta til 2100 Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Sivert Posted January 20, 2018 Author Posted January 20, 2018 Takk for alle svar! Jeg har bestilt forsterkede fjærer! Jeg fikk også et tips om å øke dekktrykket til max på bilen når jeg kjører med henger, dette skulle utgjøre en merkbar forbedring, jeg prøver dette først, så for vi se hvordan det går! Quote
Recommended Posts