Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skulle kansje ligget på Teknisk men siden spm angår en Peugeot så er det vel litt på siden.

Min samboer har en Peugeot 306TDI, denne har jeg blitt litt plaget med i det siste. Har en liten følelse av at

toppakninga har tatt kvelden. Så under normal kjøring at den plutselig begynte og ryke noe voldsomt, blå røyk.

Merket ikke noe på bilen. Stoppet opp og tok en liten sjekk, tok opp peilepinnen og ble noe overrasket da det var

godt luftrykk bak denne. Er det normalt med lufttrykk bak peilepinnen på slike 1,9 TDI motorer 98mod? Lufta forsvant etter kort

tid, og har ikke kommet tilbake. Forbigående utblåsning?

Det ryker ikke blått av den lengre. Men det ryker jo en del hvit røyk av den, men vanskelig og si om det er mere eller mindre en

normalt da, da det for tiden er 10Blåe ute nå.

I dag stoppet den plutselig uten forvarsel. Har feilsøkt litt ikveld og funnet ut at det var et T-stykke forran noe som er heter Innsprøytningspumpe, (Samme prinsippet som pumpa på bensintanken til påhengsmotorer) som hadde sprukket, og at den da sugde luft her.

Kan dette ha noen sammenhenge med tidligere opplevelse? At denne plutselig skulle sprekke er jo litt rart. Ligger jo pent og pyntelig til.

Når jeg så fikk start på den nå ikveld begynte det og ryke fra dynamoen. Sikkert kommet noen dråper diesel i den.

Men skall en Dynamo egentlig bli noe særlig varm etter 2-3minutters tomgangskjøring?

Kan dette som Roger forteller om ha sjedd her? http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=12826.0

Er det mulig at ventilasjonen har froset og det dermed har bygd seg opp trykk bak peilepinnen.

Også kansje skylden i blårøyken.

Posted

Da kan jeg bare komme med en advarsel til alle sammen.

Tydelig at dieselmotorer har en svakhet med ising på vinteren,det var også her en frostplugg i ventilasjonen til

veivhusventilasjonen. Selv om det er en elektronisk heater på den mest utsatte plassen er ikke det nokk når det viser 20blå ute.

Røyken jeg så, kommer av at trykket i motoren bygde seg så mye opp i motoren at den kastet olje inn i mot trubo siden på

et eller annet vis.

Men også i dette tilfellet var lykken at jeg så røyken og fikk stoppet og luftet av trykket via peilepinnen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...