Dysan Posted January 6, 2018 Posted January 6, 2018 Hei, Jeg har en CLK 320 2002 model med automat. Lurer på om det er W208 model nr på den. Jeg ønsker å bytte gir olje og filter på automat kassen selv og her trenger jeg hjelp. Er det greit å gjøre hjemme i garasjen eller? Er vandt med å skru selv og prøver meg på det meste, noen ganger går det godt og andre ganger mindre godt . Opp med bilen. Varm kasse/olje. Drenerer ut olja. Av med bunn panne. Av med filter. Rengjør Montere nytt filter På med bunnpanne og ny pakning Er jeg langt borte så langt?? Hva er det beste måte å fylle på gir olje? Hvordan peiler en olje her. I motorrommet på vestre side så ser det ut som peilestav rør som kommer opp, men det er ikke noe peilestav. Mener det den er luket på toppen av røret med noe plastik og trur det er farge rødt også. Hva er det. Som dere leser er jeg amatør, med ønsker å lære. Filter handles hos MB butikk, men hva med olje. Regner med at Mekonomen er endel billigere. Hva type olje skal den ha? Er der noen youtube linker. Har søkt, men får opp til andre kasser. Takker for alle tips og råd. Mvh Arne Quote
Kenneth Sivertsen Posted January 6, 2018 Posted January 6, 2018 Veldig enkelt å bytte olje på disse. Du vil da trenge peilepinne som verksted bruker, disse selges på nettet og sikkert noen plasser her også. Du skal ha 236.14 godkjent olje på denne så lenge det er ei 722.6 kasse du har. Man fyller på oljen via peilerøret, jeg bruker å fylle på 3 liter også starter jeg den å peiler flere ganger til jeg er fornøyd med nivå. Oljen skal være varm når den peiles og bilen må stå på tomgang i enten P eller N. Fordel om du bytter ut kontakten som står på kassa (står på passasjersiden) da disse ofte begynner å lekke. Både meca og mekonomen har pakning, filter og kontakt som en "pakke". Mekonomen har en olje som heter MB 7 som er 236.14 godkjent som jeg har brukt på flere av disse kassene. Quote
Dysan Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Hei, Takk for svar Kenneth og rg390. Kenneth, takk for tipset om bryter på kassen og den ble byttet på MB verksted for 3 år siden etter fruen oppdaget olje lekkasje under bilen. Jeg var på reise og fruen trengte bilen som gjore at det ble besøk hos MB verksted. De byttet bryter og etterfylt 1/2 gir olje, ikke noe filter eller olje. Bilen er 16 år og rullet 120.000km uten oljebytte så det fortjener den. Oppdatere denne: Opp med bilen. Varm kasse/olje. Drenerer ut olja. Av med bunn panne. Av med filter. Rengjør Montere nytt filter. På med bunnpanne og ny pakning- Bruker en noen tettnings masse? En skal vel ikke det? Demontere plastplugg som står på topp av pailestavhull. "Knekker av" av Rød tap på toppen og skyver plastlåsen ned. Da kan en ta av på fyllings hetten. Husk å ta av o-ringer. Fyll på gir olje igjennom pilestav - ca 3 liter først. Start bilen og kjør igjennom alle gira Peil olje med peilestav når motor går på tomgang og kassen står i N eller P. Etterfyll til rett nivå. Monter Nytt lokk på topp av peilehull. Ferdig . Ser det greit ut? Ser Mekonomen selger kit med filter, pakning, O-ringer og en del på bilde som jeg ikke er sikker på, men tipper det er den berømte bryter som lekker? https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/filter/automatfilter/automatgirfilter-ps883a15-V30-7313no Automatgirolje: 236.14 godkjent olje, Slik som denne? https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/automatgirolje/auttrans-mpm-23614-ps2110a41-16001MB7no Trenger litt info: Tiltrekning moment til skruene rundt bunnpanne? Noe som har? Da trenger jeg plastplugg på topp av peile hull. Noe som dele nr eller hvor kjøpt. Det samme gjelder peile stav? Det må vel være rett peilestav? Som har rett måle område i enden av staven. 722.6 kasse?? Hvordan finner jeg det ut? Det er gammel type kasse og har ingen ide hva automat kasse jeg har. Hvor får en tak i teknisk info, service manual til min CLK? Noen som har- selger? Det jeg er mest usikker på er å få rett mengde olje på kassen at jeg ikke driter meg ut på det? :shock: Takk mine herrer Arne Quote
Simen Malerbakken Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Bilen din har 722.6 girkasse. Det er meget enkelt å bytte på dem. Stjerneservice, en av våre samarbeidspartnere, har komplett pakke med alt du trenger. Her er instruksjonen for hvordan det skal gjøres. Beskrivelse på skifte av automatgirolje. (722.6xx girkasse) Alle nødvendige deler er i servicepakken. -Kjør oljen varm, til ca 80C grader. -Tapp av oljen gjennom tappeplugg - Monter tappeplugg slik at kobberringen gir etter. TIPS: Husk å gløde kobberringen til den er rød, før du slipper den i kaldt vann. Da vil den bli tykk og myk. - Skru ned bunnkaret, skruene løsnes diagonalt. TIPS: Fra og med dette trinnet bør bilen være ren under, og lokalet skal være så støvfritt som mulig, slik at støv ikke kommer inn i girkassen. - Rengjør bunnkaret - Demonter filteret (Trekk ned) - La girkassen dryppe seg tom (Ca 30 minutter) - Demonter ledningen og kontaktstykket på siden av girkassen. (7mm skrue i midten av kontaktstykket) - Monter nytt kontaktstykke med nye HELE pakninger. TIPS Tiltrekkes forsiktig, sitter bare i en plastdel i elplaten, overtrekker du her må hele elplaten byttes. - Monter nytt girkassefilter (Settes inn, fester kun i pakningen.) - Monter ny pakning på det rene bunnkaret. TIPS: Rengjør kanten godt, er det urenheter her vil det medføre lekkasje - Monter bunnkaret, tiltrekk boltene diagonalt med 8-10Nm slik at gummipakningen ikke skades. TIPS: Tiltrekkes diagnonalt for å hindre at pakningen overbelastes på et punkt og at bunnkaret skal bli skjevt. Påse moment er riktig. - Fyll 4 liter ATF-olje gjennom peilerøret. (Bruk kun MB 236.14) - Demonter returrøret fra oljekjøler, sitter over kontaktstykket. TIPS: Tre på en slange her slik at du unngår å sprute bilen full av olje på undersiden. - Start motoren, la det komme ca 4 liter olje ut av returen. - Monter returrøret under bilen. - Fyll ca 3 liter olje via peilerøret. - Start bilen og la automatgiroljen bli varm, ca 80C grader. - Flytt girspaken igjennom alle girene; påse at den tar inngrep. - Peil og korrigerer mengde Peilepinnen føres til den stanser, trekk opp og les av. Det øvre feltet er for 80 grader, det nedre er for 25 grader oljetemperatur) - Monter peilelokk og forsegling. Quote
Dysan Posted January 7, 2018 Author Posted January 7, 2018 Simen, tusen millioner takk :D :D :D Dette er helt konge og helt perfekt bruksanvisning. Takk for at du tok deg tid å lage den. Da skal jeg bestille Komplett pakke. Mvh Arne Quote
Kenneth Sivertsen Posted January 7, 2018 Posted January 7, 2018 Bilen din har 722.6 girkasse. Det er meget enkelt å bytte på dem. Stjerneservice, en av våre samarbeidspartnere, har komplett pakke med alt du trenger. Her er instruksjonen for hvordan det skal gjøres. Beskrivelse på skifte av automatgirolje. (722.6xx girkasse) Alle nødvendige deler er i servicepakken. -Kjør oljen varm, til ca 80C grader. -Tapp av oljen gjennom tappeplugg - Monter tappeplugg slik at kobberringen gir etter. TIPS: Husk å gløde kobberringen til den er rød, før du slipper den i kaldt vann. Da vil den bli tykk og myk. - Skru ned bunnkaret, skruene løsnes diagonalt. TIPS: Fra og med dette trinnet bør bilen være ren under, og lokalet skal være så støvfritt som mulig, slik at støv ikke kommer inn i girkassen. - Rengjør bunnkaret - Demonter filteret (Trekk ned) - La girkassen dryppe seg tom (Ca 30 minutter) - Demonter ledningen og kontaktstykket på siden av girkassen. (7mm skrue i midten av kontaktstykket) - Monter nytt kontaktstykke med nye HELE pakninger. TIPS Tiltrekkes forsiktig, sitter bare i en plastdel i elplaten, overtrekker du her må hele elplaten byttes. - Monter nytt girkassefilter (Settes inn, fester kun i pakningen.) - Monter ny pakning på det rene bunnkaret. TIPS: Rengjør kanten godt, er det urenheter her vil det medføre lekkasje - Monter bunnkaret, tiltrekk boltene diagonalt med 8-10Nm slik at gummipakningen ikke skades. TIPS: Tiltrekkes diagnonalt for å hindre at pakningen overbelastes på et punkt og at bunnkaret skal bli skjevt. Påse moment er riktig. - Fyll 4 liter ATF-olje gjennom peilerøret. (Bruk kun MB 236.14) - Demonter returrøret fra oljekjøler, sitter over kontaktstykket. TIPS: Tre på en slange her slik at du unngår å sprute bilen full av olje på undersiden. - Start motoren, la det komme ca 4 liter olje ut av returen. - Monter returrøret under bilen. - Fyll ca 3 liter olje via peilerøret. - Start bilen og la automatgiroljen bli varm, ca 80C grader. - Flytt girspaken igjennom alle girene; påse at den tar inngrep. - Peil og korrigerer mengde Peilepinnen føres til den stanser, trekk opp og les av. Det øvre feltet er for 80 grader, det nedre er for 25 grader oljetemperatur) - Monter peilelokk og forsegling. Hva mener du med denne "TIPS: Husk å gløde kobberringen til den er rød, før du slipper den i kaldt vann. Da vil den bli tykk og myk. " Har aldri gjort noe annet enn å sette på ny kobberpakning og skrudd til tappepluggen igjen. Berget for lekkasjer men kanskje dette er et annet triks som kan være nyttig Quote
ProblemDanneren Posted January 8, 2018 Posted January 8, 2018 Det han mener er hvis du skal bruke den gamle kobberringen. For at den gamle skal tette som en ny kobberring gløder du den rød for så å slippe denn i vann el.l. Quote
Tor Anton Posted January 8, 2018 Posted January 8, 2018 Da en kjøper olje, filter, kontaktstykke og gummipakning kan en å spandere på en ny pakning til tappepluggen Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Dysan Posted January 8, 2018 Author Posted January 8, 2018 Er ikke det vanlig å få med i service pakker ny tetningring? Uansett så skal en bytte disse som en god praksis. Har en ikke tilgang til ny ring så kan en bruke tipset nevnt over. Quote
utlending Posted January 9, 2018 Posted January 9, 2018 Det finns mange videoer på Youtube, jeg anbefaler å se etter. Finns video også, hvordan kan du flushe, uten noe spesielle verktøy (kun 4-5 liters kanne+slange). Husk å bytte el-pluggen også Og veldig viktig å følge girings proseduren når du sjekker nivåen, etter oljeskift. Quote
Dysan Posted January 30, 2018 Author Posted January 30, 2018 Takk for tipset om å flushe girolja og har funnet par videoer på youtube. - Løsner retur slangen etter olje kjøler. - Startet bilen og tøm/kjør ut 1- 1 1/2 liter olje og stopp. - Etterfyll med ny girolje via peilepinne hull. - Startet bilen og tøm/kjør ut 1- 1 1/2 liter olje og stopp.' - Etterfyll med ny girolje via peilepinne hull. - Gjør dette til oljen som kommer er rød og fin. - Koble på retur slangen. - Peil oljen og etterfyl til rett nivå. - Varmkjør og kjør igjennom alle gir på kassen. - Sjekk nivå og se etter at det er tett å fint der en har holdt på å skrudd. klar til tut og kjør Blir i mai jeg hopper på dette og får dere Achtung, Achtung girkasse oljeskift under teknisk så er det jeg som trenger hjelp etter å ........ Arne Quote
Recommended Posts