Jump to content

Frosset veivhusventilasjon på A Klasse, huff og huff!

Recommended Posts

Posted

Kona ringte en kaldmorgen; "Oljelampa lyser og displayet viser minus 1,5 ltr olje!! 8-[ 8-[ Fortvilelsen var stor og jeg var ikke sen med å få henne parkert og jeg suste avgårde for å se hva som stod på..

Fikk jo sjokk når jeg kom frem, oljen kom ut av grillen! Olje under bilen i store dammer! Ikke ett eneste gram olje igjenn i motoren heller #-o :-({|= BOS Ålesund hadde svaret, "Går bilen mye på småkjøring?"  "Ja da har nok veivhusventilasjonen frosset for deg og har du flaks, har motoren blåst olja ut peilepinnen" Jeg hadde flaks, peilepinnen hadde blåst opp i panseret og oljen hadde fosset opp og sprutet overalt..

Det gikk bra, ikke en eneste sprengt slange eller sprengte tetningsringer heller, pust [-o< [-o<   

Posted

Har ikke satt meg inn i olje luftinga på disse motorene, men må nok ta en titt på konas A190  :x

Dette hørtes helt sykt ut og lukter dårlig konstruksjon lang vei...

Posted

Fikk beskjed om at dette kan skje på biler som gikk mye i småkjøring, kroppen på BOS mente at E Klassen min hadde varmeelement for å unngå detta..

VW hadde mye krøll med dette, biler brant også etter at oljen nådde eksosmanifoilen.

Men hvordan sjekke dette? Er der noe som bør byttes etter en stund?...

Er litt nervøs ja.. må innrømme det.

Posted

Ett av problemene kan være de lange service intervallene. Ikke vet jeg, men min erfaring er at etter noen måneder vanlig drift / 5000km begynner olja å inneholde en del vann.

Dette har jeg sett på E280'en iom jeg har egen utskiller for oljedampen her. Vannet 'kokes' ikke ut av olja før motoren blir godt varm. Kombinert med kaldt vær og spes kjøremønster kan jeg godt forstå at ventilasjonen kan gå tett. Jeg er fortsatt overbevist om at design og eller kortere service intervall kan forhindre slike tåpelige hendelser.

Posted

Ja, bør ta et oljeskift rett før vinteren ser det ut som, og kanskje bruke bilen på litt lengre helgaturer..så får man dampet ut kondensen..hyppigere oljeskift året gjennom også.

Er der noe åndefilter eller lignende som bør tørkes før/ i vintersesongen?

Dette var nær katastrofe, vurderte å ringe banken før jeg ringte BOSteen.. :roll: :roll:

Lenge siden det har vært så kaldt på traktene mine..-7 til -11 grader i et par uker er jo sjeldenheter det..

• 3 weeks later...
Posted

Skal ha bilen inn til BOS, de mener at det er ettermontert varmeelement i veivhusventilasjonen på denne, da får vi se om de finner en defekt liten ovn nedi der eller om ettermontering ble avglemt.. :( :shock:

Posted

Jeg ble advart mot samme problem i forrige uke på A-klasse. Må nok ta hyggige servicer når en A-klasse kommer i hus. Den blir nok ikke brukt på langkjøring..... Hvor hyppige servicer bør man ha på disse bilene?

Posted

Service intervallene er ihvertfall alt for lange i serviceboka, jeg bytter olje og filter på hver 10`km eller hvert år uansett og fullsyntetisk olje.... longlife olje og 15-30km mellom hvert oljeskift er for langt etter min mening..... :?

Selv de som driver mye langkjøring så er det på grensen, men med bare bykjøring, småkjøring, masse kaldstarter og sjeldne langturer så tror jeg en må basere seg på min et oljeskift i året evt max 10`km og drite i hva som står i boka.... :?

Tappa av olje på en bil som var gått 25`km på samme oljen, den hadde mye småkjøring.....oljen var som "svart vann" jeg var sjokkert over hvor elendig oljen var og derfor stiller jeg også spørsmål med hva som er agendaen med disse lange oljeskift intervallene, motorene blir bare mer og mer effektive, dvs krever mer og mer av korrekt smøring under relativt ekstreme forhold(spesielt i nordlige strøk) Varer motorene for lenge ifølge produsent...??? :lol:

Posted

Teorien min når det gjelder lange serviceintervaller er at de vil gjøre bilene billigere å drifte, blant annet for firmaer som kjøper inn biler som firmabiler. Har man 100 e-klasser blir det stor forsjell mellom oljeskift hver 15 000 og hver 25 000 km.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Da har racerbilen til kona vært på besøk hos BOSteen for sjekk av denne selsomme episoden..

Ettermontering av varmeelement på denne er svindyrt, ca 10000.- kroner antar dem. :?

Sjekk din bil, er det en 99mod eller senere modell, er det mulig at det er mye billigere..

De har funnet mye oljegørr i veivhusventilasjonslangen og i utløpet for ventilasjonen, dette er nå rengjort og ser fint ut. :D

Denne renseprossesen tar ca 15-30min å utføre, og er det rimeligste å gjøre

fremfor å ettermontere varmeelement.

Skal kona forstette i samme jobb med mye småkjøring, blir det et lite møte med BOSteen hver høst for rensing..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...