Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er jo litt tragikomisk, og nesten litt bittert, for det er vel ingen guttunge på søndagstur med faren sin som snur seg etter en 190 eller W124 og sier: "Se pappa, en veteranbil!"  :lol:

Gratulerer med tilveksten, da, Eirik. Så må du og dere andre ha et riktig Godt Nytt År.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Det veteran statusen burde vært slutt i 79.

Fra 80 på er det jo "moderne" biler med utstrakt bruk av plastikk, nyere teknologi osv. Jeg synes det er merkelig at regjeringen ikke har klart å stoppe det der.

Det må da være mye bil fra 86 - 88 som er reg i Norge som er vanlige bruksbiler, som lever livet som billige veteranbiler.

Har en 91mod 190e jeg som absolutt skulle vært veteran. Den er egentlig en isbil, men det er dyrt å skilte den for noen turer.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Det veteran statusen burde vært slutt i 79.

Fra 80 på er det jo "moderne" biler med utstrakt bruk av plastikk, nyere teknologi osv. Jeg synes det er merkelig at regjeringen ikke har klart å stoppe det der.

Det må da være mye bil fra 86 - 88 som er reg i Norge som er vanlige bruksbiler, som lever livet som billige veteranbiler.

Har en 91mod 190e jeg som absolutt skulle vært veteran. Den er egentlig en isbil, men det er dyrt å skilte den for noen turer.

Det er fint lite jeg er uenig med deg om, men her er jeg det. Det begynner å bli ganske brukbare veteranbiler til hverdagsbruk (om jeg så skal bruke det uttrykket), som er såpass bra med hensyn til sikkerhet, at det å få noe fordeler ved lavere skatter og avgifter, er å betrakte som ren gevinst for vi som faktisk eier en slik bil. I Norge skal bilisten flås for hva det er verdt, så slike utspill er det i grunn bare stortingsrepresentanter som har. Du har jo selv slike biler? Er det ikke bare en fordel å spare der man kan? Men jeg er enig i at en moderne veteran bil ikke ser like classisk ut enda, som W123 for eksempel. Men det varer ikke så lenge før også disse ser klassisk ut for yngre garde. Vi blir fort gamle. En på 60 år, syntes sikker også det kunne se rart ut med en Volvo 140 som veteran bil på et tidspunkt

Posted

Nå følger det jo med bruksbegrensinger med veteranforsikringer så å ha den type forsikring til f.eks isbanekjøring går ikke. Man kan heller ikke ha bare en bil over 30 år, man må i tillegg ha en yngre for å få veteranforsikring. En veteranforsikret bil kan heller ikke brukes som fast jobb bil.
Posted

Er det nye regler på at man må ha to biler for å få veteran forsikring? Jeg hadde en tid på slutten av 90 tallet bare en bil 1966 boble) med veteran forsikring. Men bilen måtte være original, man måtte sende inn bilder av bilen med originale felger for å få denne forsikringen. Dette er sikkert endret

Posted

Nå følger det jo med bruksbegrensinger med veteranforsikringer så å ha den type forsikring til f.eks isbanekjøring går ikke. Man kan heller ikke ha bare en bil over 30 år, man må i tillegg ha en yngre for å få veteranforsikring. En veteranforsikret bil kan heller ikke brukes som fast jobb bil.

Jeg vet om flere som har kun en veteran, ingen nyere bil, med veteranforsikring. Ikke stort av begrensninger i avtalene dems heller annet enn kort kjørelengde pr år.

Posted

Det er ingen bruksbegrensninger på en 190e som er veteran.

Det er noen som tilbyr noe spesiell forsikring å du kan søke om fritak fra eu-kontroll osv., da er det noe begrensninger.

Da det blir mange bruksbiler med veteranstatus er jeg redd regjeringen finner på noe tull.

Posted

For det første så er det feil at jeg betaler 92 mnd. Jeg betaler 94 mnd med full kasko og trafikkforsikringsavgift. Forskjellen mellom bare ansvar og kasko var så liten at jeg gikk for kasko.

Det  andre er at jeg uttaler meg om hva Storebrand sier ang forsikringen, med bl.a redusert pris ved medlemsskap i en LMK klubb og kjørelengde maks 5000 km årlig. Denne forsikringen har ingen bonus/bonustap.

Posted

Jeg måtte sjekke opp dette med mitt selskap. De mente at veteran ikke var ment som bruksbil med fri kjørelengde, men med kjørelengde inntil 7000km, for oss er det fritt bruk.

Det forutsatte at jeg hadde annen forsikring i samme selskap

Nå ble det en mye dyrere forsikring enn din da jeg endte opp med 167kr.pr mnd for kasko og årsavgift inntil 7000km. Ca tusen kroner lavere enn i dag det.

Posted

For meg er premien redusert med nærmere 2000,- i året + årsavgiften da.

Det virker på meg som at Storbrand konkurerer litt med LMK-forsikringen da de har tilnærmet de samme begrensingene og fordelene. Det koster ca halvparten av det jeg måtte betale i Frende for veteran MC´n. Lederen for HMHK (og som sitter i styret i LMK-forsikring) sa at prisen jeg har fått er meget rimelig fra et selskap som ikke er tilknyttet LMK.

Posted

Jeg fikk tilbud om 297kroner per år for veteranbil hos Watercircles. Full kasko, fri kjørelengde og veihjelp.

Uten trafikkforsikringsavgift, ja. Den alene er jo 456,- i året. 1,25 pr. dag.

Den er vel heller ikke en del av forsikringen, bare gode gamle årsavgiften jo.

Forøvrig bra pris hos Watercircles det der (uten videre referanser, men 297kr bruker man jo fort på mindre nyttige saker og ting)!

Posted
190´n med snekkestyring og gammeldagse bremser er og føles som en veteran sammenlignet med vår 11 Lexus med elektrisk tannstang og elektroniske bremser.

Helt til du skal reparere noe...  :lol:

Med vennlig veteranhilsen, Olaf

Posted

190´n med snekkestyring og gammeldagse bremser er og føles som en veteran sammenlignet med vår 11 Lexus med elektrisk tannstang og elektroniske bremser.

Det heiter tidsriktig, ikkje gammaldags!

Posted

Drar nok raskere ut tannstanga, og da har man hele styringen ute, enn jeg demonterer snekke og hjelpesnekke. 4 ledd på tannstanga er mindre som slites enn "ørten" ledd på snekkestyring. Jeg kjørte med tannstang i 30 år og hadde aldri noe tull annet enn noen få endeledd, før jeg kjøpte min første MB, en 124, heller ikke da med noe tull :)

Jeg byttet bremsklosser foran på Lexusen og det var bare å koble fra 12V batteriet og når jobben var ferdig så koblet jeg til diagnosen for å fortelle bilen at den hadde fått nye klosser. = Enkelt.

Posted

Det heiter tidsriktig, ikkje gammaldags!

Selvfølgelig :)