magn(e)um Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Etter et litt anstrengt bekjentskap med "gråmann" vurderer å bytte ut min S211 (altså "gråmann") i en 204 (selv om fruen heller vil ha S212)... det er 200cdi eller 220cdi som er aktuelle motorer, 180cdi kan og være aktuelt dersom den blir strekt anbefalt av "de vise" her på forumet. Har hørt mye godord om 204, og har brukt mange timer på forumet på å finne erfaringer og råd. Det som bekymrer meg er det jeg finner av hint om registerkjede, og reparasjonskostnader i størrelsesorden en OK bruktbil. Har forstått det som at det er de motorene som har kjede i bakkant some er kostbare å reparere, når kom disse i C/E-klasse? Å betale 40000 i reparasjon etter 100000km er ikke OK i min verden, med mindre jeg kjører superbil. Budsjettet på en C-klasse ligger i underkant av 200k (fleksibelt, "bang for the buck" er essensielt), men dersom det er mulig å finne en bil med potensielt lave vedlikeholdskostnader til 150k så er det enda bedre.... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Vi har en 204 på tunet, og den går som barnehagevogn som regel, men vi bruker den også på langturer. Har kjørt 70k på de to tre årene vi har hatt den, og vi er meget fornøyd med den. Det er en bunnsolid bil, og jeg vil strekke meg til at kvaliteten er like bunnsolid som det W123 serien var på 70 og 80 tallet. Mange kaller jo 123 for verdens beste bil. Vi har bare hatt småting med den. Det var en vifte oppunder taket som bråket, og ble fikser gratis av bos. Den ble også helakkert av bos pga zink slipp, dette også dekket av garantien. Det er vel det eneste. Ikke noe som helst tull med den. Avantgarde, og nydelig å kjøre. Starter å går som pokker. Det er en 200cdi avantgarde stv vi har. Vi har to småtasser, og med takboks har vi grei plass. Quote
Tor Anton Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Vet om at det er noe rust på de med amg styling. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
magn(e)um Posted December 28, 2017 Author Posted December 28, 2017 Dette høres jo lovende ut Er det samme motor (651) i alle 204 med R4 CDI, eller er det noen som utpeker seg som mer uproblematisk? Quote
magn(e)um Posted December 29, 2017 Author Posted December 29, 2017 Jeg har nå gravd litt i internettet, og for meg ser det ut som det var 646 motoren fram til og med 2009 modellen. Bør jeg heller gå for en eldre bil, eller er det verdt å ta sjangsen på registerkjede problemet? Hva er typisk tid dette problemet oppstår, og var det noen "recall program" på denne svakheten? Stemmer det at man må beregne omtrent 40000 dersom man får problem med kjedet på en 651 motor? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 29, 2017 Posted December 29, 2017 Dette er nytt for meg, ryker dette etter visst kilometer stand? På hvilket tidspunkt bør det byttes for å eventuelt være i forkant av et problem? Quote
Toalmar Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Jeg har en S204 C250 cdi 4matic fra 2012. Denne har rullet ca 135' km nå. Denne har en 651 motor og den hadde en ulyd som man kunne tro kom fra registerkjede, men det var vakumpumpen som lagte ulyden. Denne ble skiftet ved ca 90' km mener jeg. Det var visst ett kjent problem på de og jeg fikk beskjed om at å bytte pumpen holdt bare kort tid før lyden kom igjen. Hos meg har ikke lyden kommet tilbake enda. Bilen funker som gull. Er kjempefornøyd med den. Quote
magn(e)um Posted December 30, 2017 Author Posted December 30, 2017 Det er mulig jeg har banna i kjerka med de spørsmålene jeg stiller, eller hauser opp situasjonen, og at det ikke er et reelt problem med denne motoren. Jeg ønsker å fortsette å kjøre Mercedes, men liker å ta valg ut fra fakta.... Jeg har og en fot innenfor i "Tysk sportsbil" miljøet, og der vet man at enkelte motorer kan gi deg problemer. Og dersom du kjøper bil med denne motoren er det er best å kalkulere inn en overhaling/bytte. Produsent og importør bagatelliserer/benekter det, men man ser stadig flere biler til salgs med byttet motor. Quote
M119 Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Hei, stilte noe av de samme spørsmålene som deg da jeg kjøpte bil med 651 (2014 E220), og fikk opplyst at ny og forbedret kjedestrammer kom i 2011, og bytte av kjede og strammer kostet ca 15000 hos forhandler i Trondheim. Quote
magn(e)um Posted December 30, 2017 Author Posted December 30, 2017 Nyttig info En utbedring på 15k er ikke gøy, men til å leve med dersom det skulle skje på en bil som har noen år igjen på veien. Er det mulig å finne ut hvilke motorer (ut fra motornummer) som har oppgradert kjedestrammer? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Men da har du jo nok info til å ta de rette valgene egentlig. Virker iallefall som en bra bil men noe kan jo skje de aller fleste uansett Quote
Toalmar Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Nyttig info En utbedring på 15k er ikke gøy, men til å leve med dersom det skulle skje på en bil som har noen år igjen på veien. Er det mulig å finne ut hvilke motorer (ut fra motornummer) som har oppgradert kjedestrammer? Hør med BOS! Quote
Marevan Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Jeg er enig med kona:) men har ikke hørt noe negativt om 204. 651 derimot, de har jeg hørt klager på. Jeg håper det med oppgradert kjede og strammer stemmer, for da blir det 212 på meg neste gang. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Er alle etter 2010 levert med 651 motor? Er det forskjell fra 200 kontra 220 cdi? Quote
Classic Posted September 25, 2018 Posted September 25, 2018 Er alle etter 2010 levert med 651 motor? Er det forskjell fra 200 kontra 220 cdi? Fikk nylig dette spørsmålet. Jeg har faktisk siste modell med 646 motor, men den er registrert desember 2009. Produsert november, og har 10-modell koden. 200CDI med sørgelige 270 NM. Skal tunes til uken og da blir deg 190 HK og 460 NM. Spent på forskjellen her. Quote
Frode Sørensen Posted September 25, 2018 Posted September 25, 2018 .. Skal tunes til uken og da blir deg 190 HK og 460 NM. Spent på forskjellen her. Tipper at det er en liten skrivefeil der. Vil vel tro at den ender på rundt 350-360nm og ikke 460.. Quote
Classic Posted September 25, 2018 Posted September 25, 2018 .. Skal tunes til uken og da blir deg 190 HK og 460 NM. Spent på forskjellen her. Tipper at det er en liten skrivefeil der. Vil vel tro at den ender på rundt 350-360nm og ikke 460.. Mener han sa 460 altså. Synes det hørtes vel mye ut, men ES tuning har drevet i 19 år med tuning og jeg får bare se hva som er i vente her.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 25, 2018 Posted September 25, 2018 Er alle etter 2010 levert med 651 motor? Er det forskjell fra 200 kontra 220 cdi? Fikk nylig dette spørsmålet. Jeg har faktisk siste modell med 646 motor, men den er registrert desember 2009. Produsert november, og har 10-modell koden. 200CDI med sørgelige 270 NM. Skal tunes til uken og da blir deg 190 HK og 460 NM. Spent på forskjellen her. Hvor gjør man det? Quote
Classic Posted September 25, 2018 Posted September 25, 2018 Er alle etter 2010 levert med 651 motor? Er det forskjell fra 200 kontra 220 cdi? Fikk nylig dette spørsmålet. Jeg har faktisk siste modell med 646 motor, men den er registrert desember 2009. Produsert november, og har 10-modell koden. 200CDI med sørgelige 270 NM. Skal tunes til uken og da blir deg 190 HK og 460 NM. Spent på forskjellen her. Avtalt med ES tuning i Trondheim. Du har trolig OM651 som de fleste andre 10-modeller? Den har mer NM fra fabrikk, så du har nok ikke samme problem som meg med undermotorisering Hvor gjør man det? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 13, 2018 Posted October 13, 2018 Her for noen uker siden ble det en sprekk i termostathuset. Det resulterte i en del jobb. Bytting av rem, løperhjul, vannpumpe etc. Kanskje greit å sjekke dette huset. Aner ikke om dette er en svakhet, men nå har bilen rullet ca 170 om jeg ikke husker helt feil.. Bilen fungere fremdeles utmerket Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.