Flexxy Posted December 23, 2017 Posted December 23, 2017 Hei Først og fremst : God jul og godt nyttår Tilbake til saken: Når jeg kjører med cruise control feks forrige helg på 100km/h, etter ca 30 min mister jeg Turbotrykket. Jeg oppdager det når jeg gasser med foten at den ikke vil dra så sterkt som før. Symptomet er akkurat som om intercooler slsngen er løs / ramla av. Den suser mer når man gasser på. Løsning: Stoppe motoren, starte etter 2 min og alt er ok. Mistenker wastegate som henger seg opp? Turbo er original, 390,000 km. Ingen motorlampe eller feilkode. Quote
diy Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Når du sier at ingen feilkode vises, betyr det at du har sjekket med OBD-leser? Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 28, 2017 Posted December 28, 2017 Wastegate styres vel elektronisk på disse. Er en actuator som regulerer trykket. Har vært bort at disse streiker da det er både kretskort og en liten elmotor inne i denne saken som kan feile Quote
Flexxy Posted December 29, 2017 Author Posted December 29, 2017 Når du sier at ingen feilkode vises, betyr det at du har sjekket med OBD-leser? Yess, sjekket med Autologic og Bosch. Begge viser bare feil på glødeplugger, det er jeg allerede klar over For sikkerhetsskyld, så kommer jeg til å kjøre til jobb med CC ( ca 12 km ), og se om feilen dukker opp da. Til vanlig så gasser jeg manuelt daglig, unntatt langturer. Quote
Flexxy Posted December 29, 2017 Author Posted December 29, 2017 Wastegate styres vel elektronisk på disse. Er en actuator som regulerer trykket. Har vært bort at disse streiker da det er både kretskort og en liten elmotor inne i denne saken som kan feile Aha, skjønner. Trodde det var mekanisk, men ok. Min faste turbo leverandørhar en sånn dings han kan sjekke elektro delen på turbo med. Like greit å få han til å overhale den, og rense / skifte oljeforsyningsrør og hele pakka samtidig Quote
Kenneth Sivertsen Posted December 30, 2017 Posted December 30, 2017 Wastegate styres vel elektronisk på disse. Er en actuator som regulerer trykket. Har vært bort at disse streiker da det er både kretskort og en liten elmotor inne i denne saken som kan feile Aha, skjønner. Trodde det var mekanisk, men ok. Min faste turbo leverandørhar en sånn dings han kan sjekke elektro delen på turbo med. Like greit å få han til å overhale den, og rense / skifte oljeforsyningsrør og hele pakka samtidig Du kan enkelt se om den aktiverer seg selv. Få en til å sette på tenninga men du står og ser på wastegate staget, om det går opp/ned så er det funksjon i den. Kan jo også være en sporadisk feil men etter det jeg har blitt fortalt så er det som oftest disse som ryker og ikke selve turboen. De selges ikke løst så da må hele turbo byttes selv om den elektroniske biten er gåen. Bortkasta for å si det slik men sånn har de nå gjort det Quote
Recommended Posts