MB for life Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Da har innkjøpet av stereo startet for fult. Sitter å prøver å planlegge litt hvordan jeg skal ha det i bilen og i forbindelse med det så lurte jeg på om det er noen her som har noen bilder av stereo i S124 som jeg kansje kan få litt inspirasjon av...
FrodeS Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Da har innkjøpet av stereo startet for fult. Sitter å prøver å planlegge litt hvordan jeg skal ha det i bilen og i forbindelse med det så lurte jeg på om det er noen her som har noen bilder av stereo i S124 som jeg kansje kan få litt inspirasjon av... Hvor voldsomt skal du bygge, da? En god start er vel 5" eller 5,25" i de orginale hullene i dashen, 6,5" i hver av dørene, og en basser eller fem baki. Skal du fortsatt ha bilen noenlunde praktisk, så går det an å bygge inn f.eks. en 12" i plassen der reservehjulet sitter.
MB for life Posted February 14, 2007 Author Posted February 14, 2007 Skal inn med 2stk pioneer 3004SPL og en Rockford fosgate 30001BD og en Rockford fosgate T15004. Når det gjelder høytalere så blir det Rockford fosgate power serien i dørene. Så mye av bagarsjerommet vil bli opptatt av stereo... Skal det bygges stereo så skal det bygges stereo.. Ingen som har noen bilder til inspirasjon???
Jørn Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Skal inn med 2stk pioneer 3004SPL og en Rockford fosgate 30001BD og en Rockford fosgate T15004. Når det gjelder høytalere så blir det Rockford fosgate power serien i dørene. Så mye av bagarsjerommet vil bli opptatt av stereo... Skal det bygges stereo så skal det bygges stereo.. Ingen som har noen bilder til inspirasjon??? Snakk med MBKicker i klubben. Han har rimelig heftig stereo i sin S124. Han kan sikkert komme med bilder og tips ang. bygging. Blir ikke så praktisk som familiebil etterpå,men skal man ha stereo så skal man ha stereo
MB for life Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Ja han har kurant anlegg i bilen sin,kurant bil å for den saks skyld... Bilen har aldri vært tenkt til familiebil heller..
Guest 2271 Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Hei Trond Magne!! Joda, bare spør i vei hvis du lurer på noe så skal jeg se om ikke jeg kan hjelpe deg så godt jeg kan hvertfall... Anlegget mitt er egentlig bare "kastet inn", og det er gjort ENKELT og med NULL DIKKEDARER rundt... Har dessverre måttet gjøre andre prioriteringer også inni mellom, så jeg har ikke fått bygget noe mer - men kanskje blir det litt til....? Hvis ikke bilen blir solgt først da... Det som gjenstår er å få modifisert de opprinnelig modifiserte dørpanelene, slik at Kickers SS6,5" mellomtoner passer i dem... Dørpanelene skal også trekkes i skai (vinyl som andre kaller det)... Så gjenstår å bygge 2 nye "basskasser" for 8" basser, som skal monteres NEDE i sparkepanelet mot gulvet.. Slik at bassene peker OPP mot ansiktet til henholdvis fører og passasjer... Helt til slutt - så skulle jeg gjerne bygget om HELE bagasjerommet, og bygget i glassfiber, mdf ++ Og enten trukket alt i skai/vinyl, eller sprøytelakkert dette i 040-sort... DA ville bilen blitt ferdig med tanke på anlegget!
MB for life Posted February 17, 2007 Author Posted February 17, 2007 Det blir sikkert du kommer til å slite med nattesøvnen vist det blir du selger den.. Har du noen tips om kasse til stasjonsvogn? Er det noe man må ta i betraktning når man bygger i stasjonsvogn?
Guest 2271 Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Gå inn på: GROMBIL SINE HJEMMESIDER Se i den øverste lenka, se etter "Treffbilder"... Se deretter på det øverste bildet, se etter "Bilfrelst 2006"... I løpet av de 8 sidene med bilder der, kan du se min - forfra, sidelengs, bakfra, inni bagasjerommet (hvor anlegget da er montert... )..
MB for life Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Fint å ikke minst praktisk montering det der ja. Du har jo fortsatt mye av plassen i bagarsjerommet.. Jeg tenkte jeg skulle prøve med en basskasse med skråvegg som skal stå inntil seteryggen med subbene pekende bakover. Er ikke helt sikker på hvor og hvordan jeg skal montere forsterkerne, kondensatoren og batteriene baki enda men det tenkes hardt på det..
Thomas Madsen Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Fint å ikke minst praktisk montering det der ja. Du har jo fortsatt mye av plassen i bagarsjerommet.. Jeg tenkte jeg skulle prøve med en basskasse med skråvegg som skal stå inntil seteryggen med subbene pekende bakover. Er ikke helt sikker på hvor og hvordan jeg skal montere forsterkerne, kondensatoren og batteriene baki enda men det tenkes hardt på det.. La du ikke merke til det lille elementet som stakk opp midt i ??? Eller er det bare jeg som ikke helt ser det "praktiske" i å ha sub element midt i bagasjerommet ?
MB for life Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Han har jo mye plass innom elementet. Blind du eller???
Thomas Madsen Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Han har jo mye plass innom elementet. Blind du eller??? hehe joa hvis du kaller det mye plass så....
Guest 2271 Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Han har jo mye plass innom elementet. Blind du eller??? hehe joa hvis du kaller det mye plass så.... Vel, jeg pendler jo fram og tilbake hele tiden mellom jobb og hjem - Stavanger og Kristiansand... Og da har jeg med meg følgende: En stor militærbag(type utenlandstjeneste ørkenkamo-bag på 300liter) med klær En bærbar pc i veske En kortprinter for kortproduksjon til MB Entusiastklubb En papirprinter for utskrift av fakturaer/medlemsbrev til MB Entusiastklubb En liten militær "tursekk" En sort "firkant-koffert" med 2 låser på toppen Alt dette står faktisk i bagasjerommet på bilen.... BAK bassene (mot seteryggen), kan ikke se 100% ut bakover da, men det går litt... Det er forøvrig ikke tenkt PRAKTISK da jeg monterte den ene av de to bassene OPP NED... Dvs - det er tenkt praktisk i den forstand at jeg trengte MINDRE rom / basskasse, siden jeg monterte den opp-ned, da den ikke stjeler de literene den har behov for for å kunne spille, ved å sitte montert nedover. De spiller nå etter PUSH-N-PULL -prinsippet, og "hjelper" hverandre til å slå hardt og høyt! Jeg skulle altså ha LYD i bilen min, ikke bagasjeromsplass....
MB for life Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 "Jeg skulle altså ha LYD i bilen min, ikke bagasjeromsplass...." Det synes jeg er helt riktig prioritering.. PUSH-N-PULL prinsipet fungerer bra det. Er det 4ohm subber du har? Hvor mange RMS watt yter monoblokken din?
Guest 2271 Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 "Jeg skulle altså ha LYD i bilen min, ikke bagasjeromsplass...." Det synes jeg er helt riktig prioritering.. PUSH-N-PULL prinsipet fungerer bra det. Er det 4ohm subber du har? Hvor mange RMS watt yter monoblokken din? 2 x 4 ohm subber, de er dobbelt-spolede 1500 watts elementer (1500w peak / 750w RMS). Er ikke oppgitt RMS på min forsterker - kun 1200 w i 1 ohm... Men det er til gjengjeld EKTE Watt...! I 4 ohm får du kanskje 8-900 watt?
FrodeS Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 "Jeg skulle altså ha LYD i bilen min, ikke bagasjeromsplass...." Det synes jeg er helt riktig prioritering.. PUSH-N-PULL prinsipet fungerer bra det. Er det 4ohm subber du har? Hvor mange RMS watt yter monoblokken din? 2 x 4 ohm subber, de er dobbelt-spolede 1500 watts elementer (1500w peak / 750w RMS). Er ikke oppgitt RMS på min forsterker - kun 1200 w i 1 ohm... Men det er til gjengjeld EKTE Watt...! I 4 ohm får du kanskje 8-900 watt? Det er da helt vanlig å oppgi RMS på forsterkere ...
MB for life Posted February 22, 2007 Author Posted February 22, 2007 Har du 6,5" i dørene å 5" i dashbordet eller?
Guest 2271 Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Har du 6,5" i dørene å 5" i dashbordet eller? Nei, har 1" i dashbord, 6,5" i dørene og skal ha 8" i sparkepanel nede under dash - støpe tilpassede kasser(hvis ikke bilen blir solgt først.. ) Bassene ligger hjemme klare dem!
MB for life Posted February 22, 2007 Author Posted February 22, 2007 Okej.. Det er det samme som jeg ble anbefalt på bilradiospesialisten det. Har du 1" koblet på spilleren eller forsterkeren?
Guest 2271 Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Okej.. Det er det samme som jeg ble anbefalt på bilradiospesialisten det. Har du 1" koblet på spilleren eller forsterkeren? INGENTING skal kobles til noen spiller.....!? Dessuten... kjøper du et kompo-sett, så er diskanten beregnet brukt sammen med delefilteret som følger med... Du vil få det beste lydbildet ved å bruke de medfølgende komponenter!
MB for life Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 Allright.. Tror ganske sikkert at anlegget kommer til å spille bra men er mest bekymret for om jeg har nok strøm. Tenkte jeg skulle oppgradere dynamoen å kablene i tillegg til 2stk gelebatteri å kondensator baki bilen. Tror det skal holde en stund da...
Guest 2271 Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Allright.. Tror ganske sikkert at anlegget kommer til å spille bra men er mest bekymret for om jeg har nok strøm. Tenkte jeg skulle oppgradere dynamoen å kablene i tillegg til 2stk gelebatteri å kondensator baki bilen. Tror det skal holde en stund da... Men kjør alle høyttalerne fra forsterker, og bruk bare signalkabel mellom spiller og forsterker - det blir best lyd ut av det når forsterkerne kan prosessere lyden alene... Angående strøm! Hvor mange batterier skal du ha totalt - bare de to gelebatteriene, eller skal du plassere dem bak mens du har et syrebatteri eller noe slikt foran? Hvor skal du plassere dem? Hvordan vil du oppgradere dynamo - bytte den ut med større, eller tune den originale? Hva slags kabler skal du bruke? Hvor mange kondensatorer, og hvor store? Ble mange spørsmål dette, men når du har kommet opp med de nødvendige opplysninger, så kan jeg komme med innspill om hva som - etter min mening - er nødvendig og hva som er overflødig.....
MB for life Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Ja alt av høytalere vil bli koblet på forsterkeren. Tenkte jeg skulle prøve med 2stk gelebatteri bak i bilen i tilegg til startbatteriet. Plassering på gelebatteriene er jeg noe usikker på enda. Så blir det en 40farads kondensator. Ang. dynamo så må nok den byttes ut, da jeg tror den på 70 blir for liten. Men 90 burde holde? Kabler skal også oppgraderes.
Guest 2271 Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ja alt av høytalere vil bli koblet på forsterkeren. Tenkte jeg skulle prøve med 2stk gelebatteri bak i bilen i tilegg til startbatteriet. Plassering på gelebatteriene er jeg noe usikker på enda. Så blir det en 40farads kondensator. Ang. dynamo så må nok den byttes ut, da jeg tror den på 70 blir for liten. Men 90 burde holde? Kabler skal også oppgraderes. Dynamoen din på 70 Amp holder i massevis. Du kan jo selvsagt kjøre Stinger sine spesiallagde, 200 eller 250 Amp dynamo... Koster ca 8-10.000,- og du får de i den fargen du ønsker....! Da først får du betydelig mer strøm - de 20 Amp`ene ekstra fra 70 til 90, vil ikke gjøre veldig mye for strømmen til stereo`n sin skyld. Hvor gammelt er startbatteriet ditt? Og er det et syrebatteri? Da vil det uansett ikke hjelpe om du setter inn 2 splitter nye gelebatterier, pga regelen som heter seg at "strømkjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd - og startbatteriet vil være et svakt ledd i forhold til de to andre - bytt heller ut også startbatteriet med et samme som gelebatteriene. Hva slags type gelebatterier ønsker du å bruke? Jeg kan anbefale Optima Yellow Top, og Maxxima. Det er blant de som er mest strømsterke. Du kan selvfølgelig også gå for Stinger sine, jeg har et som heter SP-1700 (til kr. 6500,- for vanlig kunde), men de koster jo endel mer.... Disse tre batteriene er beregnet for syklisk bruk (utlades, lades opp, osv). Kabler er viktig. Jeg ville kjørt 50 kvadrat (0/1 gauge) kabler fra dynamo til batteri, rett og slett bytte ut den tynne 25 kvadrat (4 gauge) kabelen som er der i dag. Så ville jeg lagt opp en 0/1 gauge (jeg bruker bare gauge- betegnelser nå) fra batteri som er max 30 cm, til en sikringsholder med 1x150 amp sikring. Deretter lagt denne helt bak, til de to batteriene der. Angående kondensator - så er det mer en gimmick enn at den hjelper.. Den KAN gi det bitte lille ekstra, men har du sikret kjeden i forkant fra dynamo og bak til batteri, så kan den i verste fall bli overflødig... Jeg ville heller valgt 2-4-6 eller 8 kondensatorer i størrelse 0,5 eller opp til 5 farad pr stk - de vil avlevere strømmen raskere enn en stk 40 farad kondensator. Håper ikke jeg gjør dette vanskelig for deg, men dette er tips jeg tror vil fungere og som gjør at du også vil få enda større utbytte av strømmen og mer effekt ut på høyttalerne...
MB for life Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 Det blir nok ikke jeg investerer i dynamo til 10000,- nei. Får prøve å se hvor lenge det holder med 70amp. dynamoen. Startbatteriet mitt er forholdsvis nytt men det blir nok byttet ut med optima gele batteri. Går for samme type start batteri som de batteriene jeg skal bruke bak. Strømkabler fra dynamo til batteriet blir oppgradert til tykkere kabler. Srømkabelen fra batterit vil også bli oppgradert. Når det gjelder kondensatoren så er jeg litt usikker,hører å leser så mye forskjellige meninger om dette. Noen mener at det er veldig viktig med kondensator på store anlegg, andre mener det ikke har så mye å si. Men kondensator blir det, vet bare ikke om jeg skal ha en stor eller flere små.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now