Guest Ballgjerd Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Har en gamel E230 fra 1991, skulle til å bytte tennplugger. Kjøpte fine nye hos BOS på forus. Den siste pluggen helt innerst satt dønn fast. Jeg tok så pass hardt i tennpluggen knakk av, så nå har jeg den i to deler. Selvsagt ligger pluggen i motorblokken uten muligheter for å løsne. Er dette en grei sak å få fikst på verksted? Eller må det en større operasjon til her? Ser for meg tusenlappene ryke til no....fortvilet
Guest 2800 Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Kan gå greit og kan gå til h...te Er mulig å få den ut i noen tilfeller uten å miste deler inn i sylinderen. Kommer litt an på hvor redd du er for motoren. Snakk med Kvål auto på Gandal. ( De har timerpris på litt over 500) Tror nok du skal slippe ok fra det hvis de vil ta det. Eller du kan prøve å borre opp og inn med en "grisepikk". Synd hvis du ødelegger gjengen da.
Frode Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Æsj, det var noe drit, kan bli vrien den der, varme og grisepikk er det første jeg kommer på, men mister du noe nedi så må toppen av desverre. Borr et stykke ned i pulggen i senter med en 4-5 mm bor, eller prøv å pirke ut senteret i pluggen med en lang nebbtang, og sett nedi en grisepikk og se om den kommer, prøv å varme litt først med en brenner eller varmepistol. Nå vet du ihvertfall at en tennplugg skal såvidt trekkes til, jeg bruker å si at en liten håndskralle er nok pga at den setter seg når toppen har vært varm en gang og det er fingjenger, så den vil aldri skru seg ut selv.... Lykke til..!!!
Guest svor Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 legg en treplate eller noe som tåler en støyt over den glødepluggen og start motoren. rus den opp litt osv, har blitt gjort flere ganger her på bos i tromsø (en gang ente det med hull i panseret :S)
Torbjørn Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 Demonter toppen, ta ut pluggen, monter og kjør. Mister du noe små deler, evt. bare litt spon ned i sylinderen blir det komplett motoroverhaling. Ikke ta snarveier, kjipt som bare fy, men slik er det.
RunarV Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 Mitt tips. - Kjøp kjølespray som går til - 50-60grader - Plasser motoren slik at aktuell sylinder står i kompresjonsposisjon (alle ventiler stengt). Denne posisjonen finner du lett ved å ta av toppdekselet og dreie mens du observerer kammene. - Saus inn gjenger/pluggstump med god rustløser og la det stå og virke over natten. Ta en tilsvarende plugg som er knekt og sett den i skrustikka..skjær den over og vurder hvilket bor og grisepikk dimensjon som er optimalt. Ha masse grease på boret og bor sakte..så får du med deg sponet opp. Det optimale er å bore så forsiktig at elektrodene på pluggen ikke kappes av boret, det er disse som kan gjøre mest skade i sylinderen hvis du ikke får dem opp. - Bor opp senter i pluggen og klargjør for grisepikk. - Varm opp toppen forsiktig.. fortinnsvis med motorvarmer. - Sett minus sprayen i fleisen på pluggstumpen og kjøl den til frosten har satt seg.(ikke kjøl materialet toppen) - Sett i grisepikken og ...forhåpentligvis...skru ut pluggen. - Bruk deretter trykkluft til å blåse reint i sylinderen dersom du har misstanke om at spon kan ha ramlet nedi. Det finnes kamerautstyr for å inspiserere, men dette er gjerne dyrt og vanskelig å få tak i. Har en elektrode løsnet må du ikke starte motoren før denne er funnet. Den ødelegger for titusener hvis den ikke kommer opp. - Hvis gjengene ser bra ut kan du montere ny plugg. Hvis ikke er nok den beste løsningen å sette den på verksted for å sette inn helicoil eller tilsvarende gjenge-erstatning. Jeg brukte denne metoden på en gammel Corolla jeg hadde i sin tid. Det funket fint....men ingen garantier gis. Har du anledning er nok det beste å sette bilen på verksted. Lykke til! Runar
Guest Ballgjerd Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Takk for alle tips Det jeg først gjorde var å taue bilen på verksted å høre hva de ville gjøre med saken, vil ikke nevne verkstedet men de tittet ned på motorblokken så litt på hvor pluggen var knekt og ristet på hodet og nevnte at her må toppen av og fikk pris på 14000 kroner i reperasjoner. Lite aktuelt for en bil som jeg har betalt 25000 for. Her ble det til at jeg måtte gjøre en innsats selv. Kjøpte grisepikk som passet med bunnen på tennpluggen, sprayet en boks med rustoppløser og lot det godgjøre seg. Etter mye aber og slit så fikk jeg pluggen ut. Problemet var å finne noe som passet til den kvadratiske toppen på grisepikken prøvde 16kant pipenøkkel men det skar seg ble til at jeg brukte en 1/2 pipnøkkel forlenger snudd på hode og en stor skiftenøkkel, litt jalla men det er første gang jeg mekker bil og det fungerte som bare det. Jeg tok også sjansen på å sette inn ny tennplugg (strammet den en halvgang ) å fyre opp motoren med engang. Jeg fant nemmelig enden på pluggen den med tennsatsen på, og siden de tre andre tennpluggen var inntakte må man rett og slett bare stole på logistikken. Bilen går no i allefall og har ikke hatt noe havari enda, om jeg skulle ha vært uheldig å fått noe ned i sylinderkammeret får det bare stå til. Irriterer meg bare litt over at verkstedet skulle overdrive slik, demontere motorblokken for en knekt tennplugg var litt drøy syntes no jeg iallefall. Enden på visen ble no bra....igjen takk for tipesene
Guest 2271 Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 Kjempeflott at det ordnet seg for deg - bare å bruke litt kreative evner, så blir det som oftest bra!! Og mottoet mitt består enda det: "det ordner seg alltid for snille gutter...."
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now