Jørgen F.J Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Hei alle sammen! Bilen min er nå begynt igjen med å gire opp for tidlig, så den drar alt for tungt. for å få den til å gire ned må jeg kjøre kickdown. Hva er det vacumen styrer i denne sammenhengen? skiftet ut noen vacumslanger sist gang, og da ble problemet borte. men er kommen tilbake nå, og ser ingen ¨synelige¨ vacumlekasjer.. Virker som den begynner og fuske når motoren nermer seg 80 grader. Blir det dårligere vacum på varm motor? hvor mye vacum er normalt å måle i disse tynnslangene? Mercedes Benz 300TE - 4-Matic, 1994 mod. Mvh Jørgen Quote
ProblemDanneren Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Vakuum kan du justere inn på selve kassa. På 123 justerer man enkelt på vaier inn på kassa. På 124 justerer man vel på intaket til kassa, vaakumklokka. Har du vakuumlekasje blir det steinharde giringer. ved normal kjøring skal kassa ha 100% vakuum og ved hard gass skal man ha 50% vakuum slik at kassen girer raskere. Dette justeres ihovedsak av slanger og ventiler på ventildekselet og på dieselpumpa. Noen har hatt problemer med kickdown staget...dette kan ikke jeg uttale meg noe om. Du kan jo lukte på oljen via peilehullet ved driftsvarm kasse. Er noe havari på gang lukter det. Ny olje og filter på kasse hvis det er lenge siden kan sikkert hjelpe. Quote
Jørgen F.J Posted December 9, 2017 Author Posted December 9, 2017 Det er ny olje og filter på kassen. Og den begynner med å gire pent, til den plutselig tuller i alle gir. Virker som den kan hoppe litt hit og dit i gir. Kickdown er det eneste som klarer og gire ned som sagt. Dette er bensinbil og ikke diesel. Å begynne å røre vacumklokke på girkassen kan vel gjøre vondt værre når det ikke er sikkert det er den ? Mvh Jørgen Quote
Jørgen F.J Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 Hei igjen. Noen som vet om denne "vacumfordelingen" skal være tett om jeg setter vacum på? Klarer ikke å suge i slangen å opprettholde vacum der, men denne går vel til så mye rart, at det er mulig det skal være åpent en plass? Quote
tommern57 Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Klarer du ikke og suge vacuum der, er det en lekkasje Quote
Jørgen F.J Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 Klarer du ikke og suge vacuum der, er det en lekkasje Det ble ett bedre svar Takk! Klarer ikke suge vacum der nei. dette går vel til div låsing, varmeanlegg osv inne i coupe'n ? Tips mot vacumlekasje søking ? Quote
tommern57 Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Det er vel en splitt der? Må bare ta en og en krets. Og dersom en vet hvem som ikke er tett, må man prøve å følge den igjennom bilen. Finnes sikkert tegninger og beskrivelser på detta. Få en storrøyker til å blåse i slangen, og se hvor det ryker Quote
Jørgen F.J Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 Det er vel en splitt der? Må bare ta en og en krets. Og dersom en vet hvem som ikke er tett, må man prøve å følge den igjennom bilen. Finnes sikkert tegninger og beskrivelser på detta. Få en storrøyker til å blåse i slangen, og se hvor det ryker hehe, blir så stygg lukt i bilen da . Men får prøve å dele opp splitten. Pokker så trangt inni, da det ikke er noe å strekke etter på dem. skal prøve å blinde den kretsen litt til for å se om girkassen oppfører seg bedre uten ¨vacumlekasje¨. er litt sånn i rykk å napp at den fusker. Quote
tommern57 Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 Er slangene såpass myke at du kan sette på en wisegrip? Quote
Jørgen F.J Posted December 12, 2017 Author Posted December 12, 2017 Er slangene såpass myke at du kan sette på en wisegrip? Nja, kommer ikke til med tang på de så går videre inn i bilen, da må jeg finne de på innsiden. Men er jo en form av plastslanger, så vet ikke om det er så lurt å klemme på dem. Låsene har helt eget vakuumsystem. Okei =) Quote
Jørgen F.J Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Hei å hå igjen. Har vært stilt noen dager fra meg.. dette grunnet girkassen har fungert fint noen dager Jeg etterfylte litt olje, samt slik O-ring fornyer på kassen. då kom den seg etter en halltimes kjør. og holdte noen dager, men nå er den begynt på nytt igjen Quote
Jørgen F.J Posted January 2, 2018 Author Posted January 2, 2018 Hei igjen. Problemet er der fortsatt, litt sånn av og på.... Fant en liten guide jeg tengte og følge for justering av gass og gir wire. Dette er en sitat fra: Mbworld.org Hello, I've found that to get the best kickdown response from my 300E, the throttle and transmission cables have to be adjusted "properly" (that is, to me, of course, but I could be wrong. Here's the procedure I did: 1. Take off the air filter 2. Slacken the throttle cable until it's completely loose. 3. Re-tighten until the accelerator pedal inside the car moves only 2mm before it actually moves the cable. (You have to feel this by hand, not by your foot.) 4. Back at the engine, remove the linkage return spring. 5. push the throttle linkage assembly as if accelerating, then gently let go, making sure that it doesn't go back to fully released position. (Do this BEFORE applying lubricant to the linkage and pivots.) 6. Now, slacken the transmission cable using the plastic adjustment nut, until you see little the rubber boot bending. 7. With the throttle linkage not back into fully released position, slowly remove slack from the transmission cable. Go all the way until the cable itself pulls back the throttle linkage to the fully released position UNDER ITS OWN TENSION. 8. Restore the throttle return spring back into place. 9. Install air filter and enjoy the responsiveness [] Disclaimer: Of course, this procedure could be all wrong, but it works for me. If it doesn't work for you or causes damage, don't blame me [] Shady https://mbworld.org/forums/e-class-w124/319576-how-adjust-throttle-cable.html Quote
Recommended Posts