Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei alle sammen!

 

 

Bilen min er nå begynt igjen med å gire opp for tidlig, så den drar alt for tungt. for å få den til å gire ned må jeg kjøre kickdown.

 

Hva er det vacumen styrer i denne sammenhengen?

 

skiftet ut noen vacumslanger sist gang, og da ble problemet borte. men er kommen tilbake nå, og ser ingen ¨synelige¨ vacumlekasjer..

 

 

Virker som den begynner og fuske når motoren nermer seg 80 grader.

Blir det dårligere vacum på varm motor?

 

hvor mye vacum er normalt å måle i disse tynnslangene?

 

 

Mercedes Benz 300TE - 4-Matic, 1994 mod.

 

Mvh

Jørgen

Posted

Vakuum kan du justere inn på selve kassa. På 123 justerer man enkelt på vaier inn på kassa. På 124 justerer man vel på intaket til kassa, vaakumklokka.

Har du vakuumlekasje blir det steinharde giringer.

ved normal kjøring skal kassa ha 100% vakuum og ved hard gass skal man ha 50% vakuum slik at kassen girer raskere. Dette justeres ihovedsak av slanger og ventiler på ventildekselet og på dieselpumpa.

Noen har hatt problemer med kickdown staget...dette kan ikke jeg uttale meg noe om.

Du kan jo lukte på oljen via peilehullet ved driftsvarm kasse. Er noe havari på gang lukter det.

Ny olje og filter på kasse hvis det er lenge siden kan sikkert hjelpe.

 

Posted

Det er ny olje og filter på kassen. Og den begynner med å gire pent, til den plutselig tuller i alle gir. Virker som den kan hoppe litt hit og dit i gir.

 

Kickdown er det eneste som klarer og gire ned som sagt.

 

Dette er bensinbil og ikke diesel.

 

 

Å begynne å røre vacumklokke på girkassen kan vel gjøre vondt værre når det ikke er sikkert det er den ?

 

Mvh

Jørgen

Posted

Hei igjen.

 

Noen som vet om denne "vacumfordelingen" skal være tett om jeg setter vacum på?

 

Klarer ikke å suge i slangen å opprettholde vacum der, men denne går vel til så mye rart, at det er mulig det skal være åpent en plass?

DSC_1569.thumb.JPG.623c98534b2318d0a7147a7c418f4eeb.JPG

Posted

Klarer du ikke og suge vacuum der, er det en lekkasje

 

Det ble ett bedre svar :D

Takk!

 

Klarer ikke suge vacum der nei.

dette går vel til div låsing, varmeanlegg osv inne i coupe'n ?

 

Tips mot vacumlekasje søking ?

Posted

Det er vel en splitt der? Må bare ta en og en krets. Og dersom en vet hvem som ikke er tett, må man prøve å følge den igjennom bilen.

Finnes sikkert tegninger og beskrivelser på detta.

Få en storrøyker til å blåse i slangen, og se hvor det ryker  :lol:

Posted

Det er vel en splitt der? Må bare ta en og en krets. Og dersom en vet hvem som ikke er tett, må man prøve å følge den igjennom bilen.

Finnes sikkert tegninger og beskrivelser på detta.

Få en storrøyker til å blåse i slangen, og se hvor det ryker  :lol:

 

hehe, blir så stygg lukt i bilen da :D.

 

Men får prøve å dele opp splitten.

Pokker så trangt inni, da det ikke er noe å strekke etter på dem.

 

skal prøve å blinde den kretsen litt til for å se om girkassen oppfører seg bedre uten ¨vacumlekasje¨.

 

er litt sånn i rykk å napp at den fusker.

Posted

Er slangene såpass myke at du kan sette på en wisegrip?

 

Nja, kommer ikke til med tang på de så går videre inn i bilen, da må jeg finne de på innsiden.

Men er jo en form av plastslanger, så vet ikke om det er så lurt å klemme på dem.

 

Låsene har helt eget vakuumsystem.

 

Okei =)

Posted

Hei å hå igjen.

 

Har vært stilt noen dager fra meg.. dette grunnet girkassen har fungert fint noen dager :D

 

Jeg etterfylte litt olje, samt slik O-ring fornyer på kassen. då kom den seg etter en halltimes kjør. og holdte noen dager, men nå er den begynt på nytt igjen :o

  • 2 weeks later...
Posted

Hei igjen.

Problemet er der fortsatt, litt sånn av og på....

 

Fant en liten guide jeg tengte og følge for justering av gass og gir wire.

 

Dette er en sitat fra: Mbworld.org

 

 

 

Hello,

 

I've found that to get the best kickdown response from my 300E, the throttle and transmission cables have to be adjusted "properly" (that is, to me, of course, but I could be wrong. Here's the procedure I did:

 

1. Take off the air filter

2. Slacken the throttle cable until it's completely loose.

3. Re-tighten until the accelerator pedal inside the car moves only 2mm before it actually moves the cable. (You have to feel this by hand, not by your foot.)

4. Back at the engine, remove the linkage return spring.

5. push the throttle linkage assembly as if accelerating, then gently let go, making sure that it doesn't go back to fully released position. (Do this BEFORE applying lubricant to the linkage and pivots.)

6. Now, slacken the transmission cable using the plastic adjustment nut, until you see little the rubber boot bending.

7. With the throttle linkage not back into fully released position, slowly remove slack from the transmission cable. Go all the way until the cable itself pulls back the throttle linkage to the fully released position UNDER ITS OWN TENSION.

8. Restore the throttle return spring back into place.

9. Install air filter and enjoy the responsiveness [:)]

 

Disclaimer: Of course, this procedure could be all wrong, but it works for me. If it doesn't work for you or causes damage, don't blame me [:D]

 

Shady

 

 

 

https://mbworld.org/forums/e-class-w124/319576-how-adjust-throttle-cable.html

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...