songe-mo Posted December 7, 2017 Posted December 7, 2017 Motoren lekker olje når jeg kjører fortere enn 80 km/t. Det virker som dette skjer når trykket i motoren øker. En jeg snakket med mente at noe kunne være tett, og at en tynnere olje kunne løse problemet - jeg har til nå brukt 10w40 semi synt. Tar gjerne imot forslag til årsak og løsning på problemet. Quote
S-MO Posted December 7, 2017 Posted December 7, 2017 Finn årsaken til lekkasjen, og ikkje begynne å "tukle" med oljer. Greit nok at gamle biler lekker olje, men når det er synlig må det gjerast noke med Quote
songe-mo Posted December 7, 2017 Author Posted December 7, 2017 Jeg har hatt bilen på verksted, og de lot motoren gå på tomgang en stund uten å finne noen lekasje. Jeg har gjort rent motorrommet uten å se hvor det kommer fra, men det sier seg selv at det er vanskelig når det kun lekker på motorveien i over 80km/t. Quote
S-MO Posted December 7, 2017 Posted December 7, 2017 Sjekka oljekjøler i innerskjerm? Slanger for kjøling av automatolje? Eventuellt nivåregulering.. Det er ikkje SÅ vanskelig å finne lekkasjar som er synlige Quote
FrodeS Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Hvilken motor er det du har, og hvor lekker det fra? Quote
songe-mo Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 Det er en 200 med forgasser - kmstand ca 330000. Jeg har ikke funnet lekasjepunktet. Motorrommet blir fullt av olje kun når jeg kjører fortere enn 80 km/t. Jeg klarer ikke å se hvor lekasjen er, i og med at alt er helt tett untatt i større hastigheter. På ca 10minutter i 90 km/t lekker det ut ca 1liter olje. Bilen har ikke AC, oljekjøler eller andre moderne slike ting. En jeg snakket med på Torshov bilrekv. anbefalte at jeg skulle prøve en tynnere olje, f.eks 5w40. Nå er det slik at bilen er satt bort for vinteren, slik at jeg ikke får prøvet dette før til våren, men jeg tenkte at jeg skulle sjekke litt rundt så lenge, om andre kan ha opplevet det samme. Quote
FrodeS Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Det er en 200 med forgasser - kmstand ca 330000. Jeg har ikke funnet lekasjepunktet. Motorrommet blir fullt av olje kun når jeg kjører fortere enn 80 km/t. Jeg klarer ikke å se hvor lekasjen er, i og med at alt er helt tett untatt i større hastigheter. På ca 10minutter i 90 km/t lekker det ut ca 1liter olje. Bilen har ikke AC, oljekjøler eller andre moderne slike ting. En jeg snakket med på Torshov bilrekv. anbefalte at jeg skulle prøve en tynnere olje, f.eks 5w40. Nå er det slik at bilen er satt bort for vinteren, slik at jeg ikke får prøvet dette før til våren, men jeg tenkte at jeg skulle sjekke litt rundt så lenge, om andre kan ha opplevet det samme. Er det sånn at plutselig er hele motorrommet fullt av olje over alt? Oljetrykket er bare avhengig av turtall, så om det er relatert, bør det være nok å bare la den stå stille på litt turtall, så bør det begynne å lekke. Dette med tynnere olje er bare tull. Quote
songe-mo Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 Nei, så vidt jeg skjønner lekker det jevnt, og det ser ut som om det er mest på venstre side (forgassersiden). Når jeg kjører på veier med fartsgrense på 80km/t er motorrommet er helt tørt og fint, selv etter flere timer. Kjører jeg på motorveien skjer oljelekasjen med en gang. Problemet er altså ikke avhengig av turtall. Bilen har foresten ikke automatgir, og vi har hatt bilen siden den var ny. Quote
FrodeS Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Nei, så vidt jeg skjønner lekker det jevnt, og det ser ut som om det er mest på venstre side (forgassersiden). Når jeg kjører på veier med fartsgrense på 80km/t er motorrommet er helt tørt og fint, selv etter flere timer. Kjører jeg på motorveien skjer oljelekasjen med en gang. Problemet er altså ikke avhengig av turtall. Bilen har foresten ikke automatgir, og vi har hatt bilen siden den var ny. Merkelig opplegg. Jeg skjønner ikke hvordan en oljelekkasje kan være avhengig av fart. Turtall kan til en viss grad gi mening, men ikke kun fart. Hvis det er tilfelle, så gir i hvert fall det med tynnere olje også enda mindre mening. Quote
songe-mo Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 Ja, dette er ganske rart, men jeg tenkte at det kanskje ble et større trykk i motoren med større fart pga luftmotstanden og at motoren dermed "presses" mer. Quote
FrodeS Posted December 8, 2017 Posted December 8, 2017 Ja, dette er ganske rart, men jeg tenkte at det kanskje ble et større trykk i motoren med større fart pga luftmotstanden og at motoren dermed "presses" mer. Oljetrykket bestemmes jo av oljepumpa, og farten på den avhenger av motorens turtall. Jeg ville prøvd litt mer når bilen kommer på veien igjen. Om den ikke lekker ved vanlig kjøring i 80, hva om du girer ned et par hakk, kjører i samme farten, men med høyere turtall f.eks. Quote
songe-mo Posted December 8, 2017 Author Posted December 8, 2017 Det skal jeg gjøre - takk for råd. Øyvind Songe-Møller Mercedes 200 1986, 300SL 1990, 190E 1,8 1992 Austin Healey Sprite MK1 1960 Quote
ProblemDanneren Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Tett veivhusventilasjon? Hold på bremsen og sett bil i gir og hold gass. Ikke så lenge om gangen så du brenner noen lammeller. Se om du klarer å framprovosere noen lekkasje. Quote
E_S Posted December 9, 2017 Posted December 9, 2017 Tett veivhusventilasjon? Hold på bremsen og sett bil i gir og hold gass. Ikke så lenge om gangen så du brenner noen lammeller. Se om du klarer å framprovosere noen lekkasje. Om motoren går med eller uten belastning har ingenting å si for dette, så kan like godt ha den i fri. Girkassen tåler ikke mer enn noen få sekunder med dette før den tar skade. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Jeg skal prøve forslaget til Frode S. Dessuten skal jeg prøve å kjøre et kort stykke på motorveien for deretter å stoppe og se om jeg kan finne lekkasjen da. Takker for innspill så langt, som gir meg en større forståelse for hvordan jeg kan løse problemet. Hvis veiene er tørre i romjulen kan jeg ta ut bilen å prøve da, ellers må jeg vente til våren. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Jeg har tenkt litt videre: Dersom det er som "problemløseren" antyder at problemet er tett veivhusventilasjon - da er det kanskje ikke interressant hvor lekasjen er. Spørsmålet blir heller hvordan kan man løse opp en tett veivhusventilasjon og i neste omgang hvorledes man kan ungå at dette skjer i fremtiden? Jeg skifter olje (har brukt biltema i noen år!) og filter hver høst før jeg setter bort bilen for vinteren. Quote
tommern57 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Tett veivhusventilasjon kommer hovedsaklig på biler som går kaldt eller brukes mye på korte turer. Olje tar opp vann/kondens ved temperaturforandringer. Da blir det sånn hvit/gul "kefir" som man ofte ser under oljepåfyllingslokket. Når man kjører en bil over lengre strekke, ligger motortemp på en 80-90 grader. Olja blir som regel varmere. Når olja kommer rundt 100 grader, vil fukten som er opptatt i olja bli kokt ut, og fordamper ut av systemet. Dersom mye kortturer blir kjørt, legger detta grapset av olje og vann seg ofte på steder som under topplokk, og i ventilasjonssystemet, fordi konsistensen ikke lar det renne sånn som ren olje. Så ofte finner man denna gørra i slanger. Det er bare å ta av en og en slange og rense de. Spesielt kan man få problemer med denna gørra når det er kaldt, siden denna gørra fryser og blir til en propp. Og tetter man ventilasjonen, vil evt overtrykk søke ut alternative steder. Ofte ser man at peilepinnen er skyvi ut. Så rens alt, og unngå småstarter som ikke resulterer i ordentlige driftstemperaturer. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Takk til tommern57, Da har jeg litt å pusle med. Quote
tommern57 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Sånn ellers kan kefir i olja skyldes at man presser vann fra kjølesystemet inn i olja. Som regel snakker vi da om gåen toppakning eller sprekk i toppen. Der kan man teste med både kald og varm motor med trykksetting av kjølesystemet. Man vil tenke denne veien om man mister kjøleveske. Når det gjelder olje som "skvetter" ut av motor, kan det også skyldes ekstrem slitasje i sylinder, ødelagte stempelringer eller hull i stempel. Her er det kompresjonstest eller lekkasjetest som teller. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Takk for gode råd. Jeg begynner å tro at dette er noe jeg med fordel kan be verkstedet mitt å sjekke, i og med at jeg nå med den hjelp jeg har fått fra dere kan kan gi beskjed om hvor man skal begynne å sjekke. Quote
tommern57 Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Sats på det billige først. Gjør rent alt du finner som har noe med ventilasjon å gjøre på motoren. Ingen vits å betale for det i dyre timer. Og når det gjelder de andre tinga, finnes det testutstyr å få kjøpt på biltema som virker like greit som det de har på verkstedet. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Når jeg åpner påfyllingslokket for motorolje, kan jeg ikke se noe "kefir" som du snakker om, men uansett virker det som om noe er tett, så jeg skal følge dine råd. Quote
GJB Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 For å rense komponentene tilhørende veivhusventilasjonen kan du som nevnt her rense slangene med avfetting/bremserens etc. Men røret ned til veivhuset ville jeg kanskje forsøkt å blåse opp med trykkluft. Er grei tilgang under luftfilterboksen på disse ? Dernest kan det være lurt å kjøre en motor rens og olje/filterskift. Var borti en tilsvarende motor hvor dette tettet seg i bunnen, og da skjøv peilepinnen seg opp og motoren tømte seg for olje. Quote
songe-mo Posted December 10, 2017 Author Posted December 10, 2017 Veldig interressant. Lurer på om noen av tilsetningsmidlene som f.eks Torshov har vedr rens av motor er verdt å prøve? Quote
GJB Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 Veldig interressant. Lurer på om noen av tilsetningsmidlene som f.eks Torshov har vedr rens av motor er verdt å prøve? MB anbefaler såvidt jeg vet Tunap. Selv bruker jeg produkter fra BG, selges bla.a hos mekonomen. Veldig bra erfaring med motorrensen derfra. Quote
Recommended Posts