Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei..

Ganske fersk her inne på forumet.

Går og lurer på kjøp av en s124 95mod som har El justering av sete/ratt med memory.

Selger eu godkjente bilen for to uker siden. Da virket el seter/ratt

Men selger fortalte i dag at setene plutselig hadde sluttet og virke. Bilen har stått i ro siden eu kontroll.

Er det noen som har noe formening om hva det kan være ?

Tenker kanskje det må være noe med strøm/jording.

Litt redd for og kjøpe noe som ikke er i orden..

Hilsen Raymond Huser

Posted

Hei, det er ikke så veldig mye som kan være galt.

Om ingenting virker, så ville jeg sjekket strøm/sikring.

Om noen bevegelser virker, så kan det være bryter eller kabelbrudd etter bryter f.Eks. Det finnes brukte deler til alt dette, og om du gjør litt selv, så er det ikke kjempevanskelig. Slitte brytere er en gjenganger. Sjekk youtube, det er en del videoer om fiks av slike.

Ps: om bilen er bra for rust, så er resten mulig å bytte ut:) 124-serien er såppas gammel nå, at alt  på bilen kan være modent for utskiftning. Eller kan vare i 15år til....

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Hei du.

Alt virket når vedkommende hadde vært på eu kontroll. Seter begge sider samt rattjustering.

Nå var alt plutselig dødt.

Har ikke vært og sett bilen enda, men har fått tilsendt bilder av bil uten kanslskjørt og sacco paneler. Det så veldig bra ut med tanke på rust. Innfesting til travers bak skulle også være bra.. Ble litt skeptisk ang det med setene. Men da er det kanskje en bagatell.

Får milighet til og få bilen opp i løftebukk før evnt kjøp, så skal få sjekket skikkelig under med tanke på rust.

Kommer strømtilførsel til bryter på førerdør for så gå videre til passasjerstol/ratt?

Posted

På min var rattjustering og førersetet på en sikring, og passasjersetet på en annen.

Gamle sikringer er en typisk feil. De ser hele og fine ut, men har dårlig kontakt. Ta med en boks med nye fra biltema når du ser på den evnt.

Posted

Takker for gode svar:) 

Se om det ikke blir en tur for og se på bil da:)

Er forøvrig en e280 med femtrinns automat.

Vet det begynner og bli gamle biler. Men har sansen for s124.. Hadde en 91 mod 230te sportline som jeg solgte i 2002.. Hadde vært gøy og funnet et bra eksemplar igjen:)

Posted

Var innom Bertel.O.Steen på Hønefoss i dag.

Snakket med en mekaniker som hadde litt greie på 124 biler. Han mente det kunne være comfort rele som det var noe galt med.

Er det noen her som har greie på dette..  Har skjønt at comfort rele, styrer takluke og vinduer. Styrer det også El seter?

Posted

Var innom Bertel.O.Steen på Hønefoss i dag.

Snakket med en mekaniker som hadde litt greie på 124 biler. Han mente det kunne være comfort rele som det var noe galt med.

Er det noen her som har greie på dette..  Har skjønt at comfort rele, styrer takluke og vinduer. Styrer det også El seter?

ordet comfortrelé brukes gjerne om flere ting, men mest vanlig er et relé som sitter bakerst i sikringsboksen. Det aktiverer en del funksjoner om enten tenninga er på, eller døra åpen. Det aktiverer hele den ekstra skinna i sikringsboksen (E-F-G-H), som går til el.vinduer foran/bak, og til el.seter/elratt. G og H går til setene, begge to går til begge seter, og styrer halvparten av funksjonene hver. Nå er det lenge siden jeg ettermonterte el.ratt på min, men da nappet jeg ut en ledning i sikringsboksen (sikring G tror jeg), og satt plugget innpå en skjøt, som tok ut strøm til rattet, samt videreførte til setet. Mulig det er annerledes på de med memory.

Se om du får noe fornuftig ut av vedlegget.

Forøvrig vil jeg si at disse bilene begynner å dra på årene. Det er solide biler, men det er mye som kan ha gått galt på 22 år. Får du en bil som ellers er bra, så er nok el.sete/ratt en "bagatell".

memorysete.pdf

Posted

Tusen takk for godt svar.

Reiser får og ta en titt på bilen senere i dag så da finner jeg litt mer ut av hvordan tillstanden på den.  Skal i følge selger være veldig bra, men det sier kanskje de fleste som selger bil:)  Får mulighet til og få den opp i løftebukk så da er det i alle fall muligheter og få gått grundig gjennom den under.

Satse på at det lar seg gjøre og ordne setene greit..

Posted

Jeg solgte lik bil i mai, og den virker enda:)

Angrer litt også i blant. 124 uten/med lite rust er skjeldent nå, men absolutt verdt å ha om man finner det.

Posted

Det har vært sveist inn nye kanaler rundt jekkfestene. Innfesting til traversen bak skal være veldig bra. Underkant dører er det heller ikke rust i følge selger. Så da får jeg bare se hvordan det ser ut:) Orker ikke gå på et stort rustprosjekt..

Posted

vært og sett på bilen i nå i dag.

Det var skuffende geier.  Bilen virket ihjel skrudd og skranglete..  En del greier som ikke virket i tillegg til de elektriske setene som ikke virket.

Så da er det bare og lete etter andre s124.

Posted

vært og sett på bilen i nå i dag.

Det var skuffende geier.  Bilen virket ihjel skrudd og skranglete..  En del greier som ikke virket i tillegg til de elektriske setene som ikke virket.

Så da er det bare og lete etter andre s124.

Slik er det, har etterhvert lært at om det er mye småfeil så tyder det på dårlig vedlikehold generelt. Og da bør man holde seg unna uansett om bilen egentli ser bra ut.

Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk

Posted

Ja. Jeg er fortsatt på utkikk.. Må være bensin og stasjonsvogn og helst etter 94.

Mulig det begynner og bli vanskelig og finne et bra eksemplar. Men jeg har god tid på meg så det er vel bare og følge med om det dukker opp noe.

Posted

Det er veldig kjedelig når man spør selger på forhånd om alt utover dette med setene er i orden. Vedkommende lovte at alt skulle virke.. Så virker verken cruisecontroll eller ac.. :shock:  Hadde han sagt dette på forhånd hadde jeg sluppet og kjørt bomtur i går...

Posted

AC som ikke virker er dessverre mer vanlig enn AC som virker på så gamle biler. Uansett sjelden alt for ille å fikse. Problemet er vel når, som du sier, alt virker ihjelskrudd og stort sett alt er mer eller mindre defekt/utslitt/skranglete. Det blir også veldig omfattende og dyrt å fikse. Da er det bare å lete videre etter noe som ser bra ut. :)

Angående rust anbefaler jeg en titt på denne siden: http://jan-wulf.de/?p=7536