OleArneS Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 ML 350 BLUETEC 4MATIC w166 Legger ut en tråd på bilen min jeg å, selv om jeg desverre ikke har noen veteranbil enda, noe som er ett ønske men som ikke kan realiseres før jeg får tak i en plass og stå, hvor man kan skru og lagre... ML 350 4-Matic, 2012 mod Tatt over fra USA tidlig i 2015, kom i mitt hende sep.2015. Så førstegangs reg. i Norge sep.2015, km stand litt over 40 000 km.. Noen bilder av den her: Bilder av bilens interiør; Kommer tilbake senere med utstyrskoder, samt hva som er gjort underveis frem til nå Quote
OleArneS Posted December 2, 2017 Author Posted December 2, 2017 Den var fin. Er det bensin? Takker så mye, nei dette er nok ett diesel-dyr, mitt første sådan Quote
OleArneS Posted December 2, 2017 Author Posted December 2, 2017 ML 350 BLUETEC 4MATIC Parameter Verdi Ident. nummer (FIN) 4JG1660241A009878 VIN 4JGDA2EB4CA009878 Modell 166024 Betegnelse ML 350 BLUETEC 4MATIC Ordrenummer 0 2 704 09 961 (Destination: USA) Leveringsdato 24.09.11 Fargekode 799U Farge 105A Motor 642826 41 157114 Variant En 642 010 68 06 Forakselen 2 ME5130B523B003 Gearbox 722 903 03 558 346 Klasse 1 Infotable på motor A01006642 68 Audio serienummer ME5130B523B003 UTSTYRSKODER; 100A Kunstlær 105A Imitert skinn - BEIGE 1U2 SNOW GRID 212B OP. UNDERVISE. OG MAINT. BOK-ENGL. FOR USA / CAN 218 Ryggekamera 232 GARASJEPORTÅPNEREN MED 284-390 MHz-frekvens 242 FRONT SEAT RH elektrisk justerbare med minne 249 Innenfor og utenfor MIRROR automatisk nedblending 264 License Plate VEDLEGG AMERICA 275 MINNE PAKKE (førersete, STRG. COL., SPEIL) 280 Skinnratt og girkule 284B AIRBAG LABEL - NORSK FOR USA 293 SIDEBAG I bakre venstre og høyre 301 ASKEBEGER PAKKE 312B HEAD UNIT SPRÅK - amerikansk engelsk 342b INSTRUMENT CLUSTER / HU SPRÅK - AMERICAN 359 TeleAid USA 413 Elektrisk panoramasoltak / soltak 427 Automatgir 7-SPEED 441 Rattstamme, justerbar 443 Oppvarmet ratt 461 INSTRUMENT MED MILES IND. OG NORSK LEGEND 474 Dieselpartikkelfilter 475 DEKKTRYKK MONITOR (TPM) HIGH LINE / MID LINE 494 Amerikansk versjon 500 UTENFOR bakspeilet LH og RH FOLDING 512 COMAND APS med DVD-SKIFTER 518 UNIVERSAL kommunikasjonsgrensesnitt (UCI) 536 "Sirius" Satellite Radio komplett system 543 Solskjermen ved tilleggsfunksjon 551 TYVERI / ANTI-BREAK-IN varslingssystem 55U TAK Interiør BEIGE STOFF 580 KLIMAANLEGG 636 SLETTING - Varseltrekant 666 PRODUKT PROT.F.TRANSPORT VEH. W / O-stropping 690 NØD reservehjul (MINI SPARE) 705L UNITED STATES (USA) 723 Bagasjeromkledning 734 Trim stykker - EUCALYPTUS Tre 763 RADIO REMOTE CONTROL W / panikkbryter (315 MHZ) 799U DIAMOND WHITE - metallic lakk 7XXL Nord og Sør Amerika 802 840 Sort tonet glass 846 Gnidemotstand Plate i ALU-UTSEENDE med gummiknotter 866 Forhåndsinstallasjon, underholdning bak 873 Setevarme for venstre og høyre forsetene 890 AUTOMATISK påkjørsel DØR 915 Drivstofftank med større kapasitet 919 AIRCON kjøleeffekten PAKKE 986 Avvik VIN MED MODELL ÅR 989 IDENTIFIKASJON merkelapp under VIND A05 OVERFØRING ALL-WHEEL STAND A21 SHIFT BY WIRE A31 SOFTWARE (individuell) A62 FE momentomformer HOUSING 19 A66 FE CONVERTER 19 MM A86 T Ventilhus MONTERING MED VGS 3 A89 REDUSERT friksjon B09 KJØLE kompressor med magnetisk kobling B12 HJUL UTSKIFTING TOOL F166 SERIES 166 FW LIMOUSINE G903 TRANSKODE VERSJON 03 GA AUTOMATISK OVERFØRING HA BAKAKSEL J1a NAT2 med optimert DSM J52 Tilleggskode for demping MAT J58 HØYRE BRACKET K15 STEUERCODE FUER SERVICEINTERVALL 15000 KM L VENSTRE-håndstyring M018 MOTOR økt ytelse M019 SERVICE omplasseres M020 BLUETEC M30 DEPLASEMENT 3,0 LITER M642 V6 dieselmotor OM642 P49 SPEIL PAKKE P64 FRONT MINNE PAKKE R02 Helårsdekk R55 19" LT ALLOY WHEEL 5 dobbelteikers DES. ALLROUND U10 Passasjersetet foran MED VEKT SENSING U12 Gulvmatter - Velour U22 RYGGPUTE JUSTERING U41 FUEL - vannseparatoren og SMØRING PAKKE U42 Dieseleksos BEHANDLING BLUETEC SCR GENERASJON 1 U71 DVD-SPILLER MED REGIONAL KODE 1, USA U80 115 V stikkontakt V59 Speed + LOADINDEX 107H XL VL FRONT AXLE HALF, VENSTRE VR FRONT AXLE HALF, HØYRE Quote
hlieberg Posted December 2, 2017 Posted December 2, 2017 Utrolig flott og spesiell bil! De felgene kledde den godt! Denne er vel senket? Normalt ikke fan av senket SUV, men denne likte jeg Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote
Tore ML Posted December 3, 2017 Posted December 3, 2017 Kjempefin bil. Flott fargekombinasjon og med flotte felger. Lakkert i hvit rundt stigtrinnet veldig flott. Absolutt en bil som man snur seg etter. Gratulerer Quote
OleArneS Posted December 3, 2017 Author Posted December 3, 2017 Utrolig flott og spesiell bil! De felgene kledde den godt! Denne er vel senket? Normalt ikke fan av senket SUV, men denne likte jeg Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Takker så mye Henning, den er senket ja ... Har ikke Airmatic (luftfjærer) og sefølgelig ikke Off-road pakke.. Da ble valget lett for meg, få senket bilen, og få på større felger... Fikk en aha opplevelse da jeg hadde min første EU kontroll hos Autostern (ved Ullevål jan.2017), fikk nemlig mangellapp på fjærer og felger (inpress).. Hadde sefølgelig TUV- papirer på H & R -fjærene (senket med ca 40 mm) og felgene... Ble en tur til Trafikkstasjonen, fikk da nytt vognkort med felg og fjærer innfelt (de hadde glemt og få det med da jeg registrerte den første gang), dermed EU - godkjent og alt ok .. Se kommentaren i vognkortet her; Kjempefin bil. Flott fargekombinasjon og med flotte felger. Lakkert i hvit rundt stigtrinnet veldig flott. Absolutt en bil som man snur seg etter. Gratulerer Takk for hyggelige ord Tore.. Ja, stigtrinn er lakkert i bilens farger, og gjør seg absolutt .. Du får lage en tråd på ML'en din du å.. Quote
hlieberg Posted December 3, 2017 Posted December 3, 2017 Råtøff ☺ Greit å få det inn i vognkortet ja! Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote
E_S Posted December 3, 2017 Posted December 3, 2017 De orange markeringslysene i frontlyktene som er på USA-biler gjør seg også veldig godt på hvit bil. Quote
Classic Posted December 3, 2017 Posted December 3, 2017 Sjeldent med bluetec (diesel) i statene? Det går vel lenge mellom hver stasjon som har dieselpumper der. Lekker bil du har anskaffet deg Quote
OleArneS Posted December 3, 2017 Author Posted December 3, 2017 Takk takk Henning, E_S, Classic og erik e ... De orange markeringslysene i frontlyktene som er på USA-biler gjør seg også veldig godt på hvit bil. Helt enig Sjeldent med bluetec (diesel) i statene? Det går vel lenge mellom hver stasjon som har dieselpumper der. Dieselpumper er det nok en del av der, tipper jeg Men varierer nok fra stat til stat... Quote
OleArneS Posted December 3, 2017 Author Posted December 3, 2017 Fortsetter med historikken på bilen; I mars bestemte jeg meg for og få ny lisens og europeiske kartverker på comand'en (NTG 4,5), samt dab+... Men dette skulle vise seg og bli trøbblete Kjørte bort til Autostern, og en teknikker ble med ut i bilen, han mente at ja, det skulle la seg gjøre med både kartverker og dab+ (orginal) på denne type comand... Så time ble bestilt, bilen levert for en dag der etter noen uker (pga bestillingstid på lisens/kartverker/dab+), halve dagen gikk så fikk jeg en kjedelig telefon, gikk ikke og montere, europeisk ikke kompatibelt med amerikansk system... Shit hva gjør jeg da??? De var greie oppe hos Autostern, slapp og betale for den tiden de brukte heldigvis.. De ga meg også ett tips om hvem jeg skulle kontakte.. Så da ble det time hos OSLO Bilstereo AS og Ulf Malnes, ventet ett par uker og ting var på plass. Ny Comand (NTG 4.5), Lisens og kartverker på plass og Dab+, hurra alt funker som det skal.. Kosta noen lapper men synes selv det var vært det med orginalt... Her noen bilder; USA versjon Comand; Blir nok sittende med denne, er sikkert vanskelig og bli kvitt, muligens jeg prøver og anonsere denne på noen amerikanske sider... Radio med Dab+ ; Navigasjon på plass; [/url] Quote
OleArneS Posted December 4, 2017 Author Posted December 4, 2017 ECU - Remapping Etter Skifte av Comand, installering av Navigasjon og Dab+, var det noen feilmeldinger og ei lampe som lyste.. Fikk beskjed om at de ikke fikk slettet feilmeldingene da jeg hentet bilen hos OSLO Bilstereo AS, pga at rette vedkomende hadde fri denne dagen... Javel, hadde tenkt ei stund på og remappe ECU'en, og nå var det tid for det, etter og undersøkt en del i forkant falt valget på; Nordic Motortuning AS - nede i Østfold Amerikanske biler er i de fleste tilfeller nedtunet i forhold til tilsvarende biler fra Europa.. ML 350 har 258 HK og Dreimoment på 620 Nm, men bilen fra USA har bare 243 HK.. Derfor ville jeg optimalisere motoren bedre,og i tillegg få bedre drivstofføkonomi, samt få slettet feilkoder.. Jobben ble gjort på ca 1,5 t, fikk servert kaffe og kake underveis... Bilen prøvekjørt og alt i orden, må si at jeg er kjempefornøyd, bedre respons på giring og mer trøkk i bilen samt ca 0,15 - 0,2 liter på mila spart ved fin kjøring... Kjørte normal kjøring i noen dager etter remapping for at ECU og TCU'en skulle få synkronisert seg godt.. Ble remappet til 295 HK og Dreimoment 700 NM , kan si at det merkes - kjempefornøyd Legger ved noen bilder fra seansen her; En ting som er tullete er plasseringen av ECU'en på ML'er, nemlig oppunder innerskjermen på passasjer- siden En så stor bil og plenti av plass andre og bedre steder til ECU'en, veldig utsatt plassering der sjansen er stor for att det kommer masse dritt og søl hvis innerskjermen sprekker, får jo all sprutinga fra dekket her... Tekknikeren fortalte også om mange ødlagte ECU'er pga dette, i de tilfellene har han hjelpt kundene med nyklonet ECU.. Remappingen er i gang; Prøvekjøringen gjennomført og alt i orden; - Ett lite stemningsbilde her: Quote
E_S Posted December 4, 2017 Posted December 4, 2017 Jeg tror jeg ville enten ha byttet til et lite skilt foran, som passer til skiltholderen, eller byttet skiltholderen til europeisk type om den passer slik at du ikke får "vanlig" europeisk skilt på en ramme som er tilpasset USA-størrelse på skiltet. Quote
hlieberg Posted December 4, 2017 Posted December 4, 2017 700Nm merkes nok godt ja Samtidig bør motor og girkasse på denne holde uten problemer. Spes. plassering av ECU ja... Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Quote
OleArneS Posted December 4, 2017 Author Posted December 4, 2017 Jeg tror jeg ville enten ha byttet til et lite skilt foran, som passer til skiltholderen, eller byttet skiltholderen til europeisk type om den passer slik at du ikke får "vanlig" europeisk skilt på en ramme som er tilpasset USA-størrelse på skiltet. Helt enig med deg E_S, har tenkt på det og få skiftet skiltholderen foran.. 700Nm merkes nok godt ja Samtidig bør motor og girkasse på denne holde uten problemer. Spes. plassering av ECU ja... Remappinga for w166 med denne motoren er beregnet for det, så ingen fare der.. Helt annen bil og kjøre ja, kjempefornøyd.. Quote
ClasT Posted December 5, 2017 Posted December 5, 2017 Flott ML du har fått deg. Er nok en raritet i USA dette, med diesel Men wtf...ECU oppunder plast skjermen...er jo sinnsykt spør du meg... Quote
OleArneS Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 Flott ML du har fått deg. Er nok en raritet i USA dette, med diesel Men wtf...ECU oppunder plast skjermen...er jo sinnsykt spør du meg... Takk for hyggelige ord Clas Hehe .... er nok en raritet i USA dette, med diesel, kan så si... Realiteten er at det ble f.eks i 2011 solgt ca 34 000 ML- biler i USA, av disse var 13% dieselbiler .. Vanvittig plassering på ECU'en ja , er nok en plass man må sjekke ofte dette, for og unngå problemer.. Quote
OleArneS Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 Fortsetter på tråden her med og fortelle at september/oktober ble en periode med mange artige møter og treff med MBE- lokallag Oslo, nevner spesielt en flott tur noen av oss hadde til Lillehammer den 16.september på Utstillingstreff hos BOS Lillehammer.. Mange flotte biler fra veteran til nybil, fint vær og masse bilprat.. Her ett bilde av treffet hos BOS Lillehammer; Hadde med kamera og tok masser av bilder, fotograferte noen av premie- vinnerne da overraskelsen ble stor da skilt nr. på bilen min ble lest opp, hva ?? Bilen min vant Klasse ØVRIG, skal si det ble overraskende og gledelig ja.. Her noen bilder: Her link til ett bildegalleri som også ligger under "Lokallag Oslo", som man kan se mange flotte biler, håper man kan få med flere klubbmedlemmer neste år i 2018, fin måte og bli kjent med flere entusiaster på.. https://ole-arne.smugmug.com/Bil-Treff/MB-Entusiastklubb-Utstilling-BOSteen-Lillehammer-169-2017/ Quote
OleArneS Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 Veldig fin ML du har skaffet deg Takker så mye Kjetil Quote
OleArneS Posted December 6, 2017 Author Posted December 6, 2017 Etter og ha brukt Autostern på servicer, bestemte jeg meg for og bytte til Berg's Automatservice AS, dette mye pga at da slipper jeg og kjøre gjennom bomringen, kort avstand både til jobb og hjem... Bilen begynner og nærme seg 60000 km og B7 service står for tur med bla automatkasseservice (paknininger/filter, olje og flushing av automatkassa) .. Servicen ble utført 13.November.. Tid for Automatkasse service: Da jeg leverte bilen fikk jeg bli med inn på vekstedet, vi løftet opp bilen og jeg fikk meg en aha opplevelse på at det ikke var noen understellsbehandling på den Javel, da må jeg bare få gjort det før vinteren og alt saltet som kommer... Laget en tråd på Hovedforumet for og få noen tips på Antirustbehandling, og valget ble Oslo Antirust AS, med Fluid Film (Baseolja av ullfett/lanolin).. Legger ut de samme bildene, for og samle alt angående bilen min her.. Oslo Antirust AS.. 1.Desember 2017; Bilen ser fin ut, bare bolter og platefester som er litt brunt... Her noen bilder etter behandling; Da er jobben gjort og bunn-platene skrues på plass, kan nevnes at kanaler, dører og innerskjermer også ble grundig tatt Fikk ett Antirustservicehefte, sms varsling om 2 år.. Hurra da kan jeg senke skulderne for denne gang, i møte med saltslafs og dritt Quote
ClasT Posted December 7, 2017 Posted December 7, 2017 Se der ja....greit å få gjort dette nå ja Quote
Recommended Posts