Jump to content

Recommended Posts

Posted

Laderegulator med børster du tenker på? Den holder ikke lenge om resten er utslitt. Bytt til tilsvarende overhalt, koster ikke så alt for mye som byttedel hos Mekonomen, Bilxtra eller lignende.

Posted

Jada, det er nok helt greit. 2000,- er kurant pris. Husk at om du ikke har demontert den gamle og tar den med når du henter den nye må du legge ut noen hundringser i pant som du får igjen når du leverer den gamle, defekte.

 

Posted

Noen w124 hadde 55A levert fra fabrikk orginalt. Andre 70A. Muligvdet det er flere størrelser også. De tåler fint 90A dynamo. Fint i vinter halvåret og/eller hvis du bruker mye strøm.

 

Har selv 90A på ene 300. Montert i 2005.

Noen hiver inn et 100A batteri og tror de har gardert seg. Skikkelig blir det ikke før dynamoen mater skikkelig etter også.

Posted

Er det noe annet triks å finne ut at dynamoen er dårlig/utslitt? (jeg er ingen kløpper på strømmålinger), det at laderegulator ble skiftet for under et halvt årsiden, er det nok i seg selv?

Posted

Min erfaring med defekt regulatorer er at de gir ujevn ladespenning. Både for lav og for høy. For høy er mer skadelig for bilen selv om for lav ladespenning er det du merker mest til vanlig.

 

Du måler ladespenning på batteri og på dynamo. Det kan være bra ladrspenning på selve dynamo, men dårlig ladespenning til batteri. Enten pga. spenningsfall i — krets eller + krets eller begge deler. Dette måler du deg fram til med voltmeter.

 

Har du dårlig ladespenning på dynamo. Kontroller reim, strammehjul, mm. Ser dette iorden ut...sett på strømforbrukere, rus motor, ++.. mål dynamo for å se etter utslag. Feil på regulator kan noen ganger vises her.

 

En slitt dynamo på en gammel mercedes er vel gjerne like greit å bytte da alt begynner å bli sliten. Børster kan selvfølgelig byttes som et billig alternativ. Mål gjerne om du har styrestrøm til b+ ved tenning på.

 

 

Lader dynamoen og du har ladespenning til batteri. Kontroller batteri og mål dioder på dynamoen. Disse skal kun slippe strømmen gjennom en vei. Defekte dioder slipper strømmen gjennom begge veier. Altså vil batteriet tappes for strøm ved stillstand.

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...