haraldklb Posted November 28, 2017 Posted November 28, 2017 Skiftet laderele i august i år, ikke kjørt mye - nå er det ikke lading igjen. Tyder dette på slitt dynamo? Hva slags dynamo anbefales til denne - 1993 modell? H. Quote
E_S Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 Laderegulator med børster du tenker på? Den holder ikke lenge om resten er utslitt. Bytt til tilsvarende overhalt, koster ikke så alt for mye som byttedel hos Mekonomen, Bilxtra eller lignende. Quote
haraldklb Posted November 29, 2017 Author Posted November 29, 2017 Ja, laderegulatur - ser Bilxtra har dynamoer til 3800 - det synes jeg var stivt. Ser Bosch har til rundt 2000, skal vel være greit det eller? https://bilxtra.no/bildeler/elsystem/dynamo https://www.autodeler.co.no/bosch/1158023 H. Quote
E_S Posted November 29, 2017 Posted November 29, 2017 Jada, det er nok helt greit. 2000,- er kurant pris. Husk at om du ikke har demontert den gamle og tar den med når du henter den nye må du legge ut noen hundringser i pant som du får igjen når du leverer den gamle, defekte. Quote
haraldklb Posted November 29, 2017 Author Posted November 29, 2017 Mange takk, regner med at ladestrøm på 70A er rett (det stod 90A på noen andre). H, Quote
ProblemDanneren Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Noen w124 hadde 55A levert fra fabrikk orginalt. Andre 70A. Muligvdet det er flere størrelser også. De tåler fint 90A dynamo. Fint i vinter halvåret og/eller hvis du bruker mye strøm. Har selv 90A på ene 300. Montert i 2005. Noen hiver inn et 100A batteri og tror de har gardert seg. Skikkelig blir det ikke før dynamoen mater skikkelig etter også. Quote
haraldklb Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Er det noe annet triks å finne ut at dynamoen er dårlig/utslitt? (jeg er ingen kløpper på strømmålinger), det at laderegulator ble skiftet for under et halvt årsiden, er det nok i seg selv? Quote
ProblemDanneren Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 Min erfaring med defekt regulatorer er at de gir ujevn ladespenning. Både for lav og for høy. For høy er mer skadelig for bilen selv om for lav ladespenning er det du merker mest til vanlig. Du måler ladespenning på batteri og på dynamo. Det kan være bra ladrspenning på selve dynamo, men dårlig ladespenning til batteri. Enten pga. spenningsfall i — krets eller + krets eller begge deler. Dette måler du deg fram til med voltmeter. Har du dårlig ladespenning på dynamo. Kontroller reim, strammehjul, mm. Ser dette iorden ut...sett på strømforbrukere, rus motor, ++.. mål dynamo for å se etter utslag. Feil på regulator kan noen ganger vises her. En slitt dynamo på en gammel mercedes er vel gjerne like greit å bytte da alt begynner å bli sliten. Børster kan selvfølgelig byttes som et billig alternativ. Mål gjerne om du har styrestrøm til b+ ved tenning på. Lader dynamoen og du har ladespenning til batteri. Kontroller batteri og mål dioder på dynamoen. Disse skal kun slippe strømmen gjennom en vei. Defekte dioder slipper strømmen gjennom begge veier. Altså vil batteriet tappes for strøm ved stillstand. Quote
haraldklb Posted August 26, 2018 Author Posted August 26, 2018 Det ble til at jeg kjøpte en ny dynamo på Triconor - super lading nå. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.