Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tror brenneren i bilen har slutta og virke. Kan ikke høre durelyden lengre og det tar veldig lang tid før den blir varm eller blir ikke ordentlig varm lengre.

Hvor for man tak i sånn? Eller er det noe å kjøpe brukt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Tror brenneren i bilen har slutta og virke. Kan ikke høre durelyden lengre og det tar veldig lang tid før den blir varm eller blir ikke ordentlig varm lengre.

Hvor for man tak i sånn? Eller er det noe å kjøpe brukt?

Er det kun kjørevarmer du har, eller kan du skru den på med ur?

Det er vanligvis ikke nødvendig å bytte hele brenneren. De kjørevarmerne er ganske enkle, trenger bare et plussignal for å starte. Det skal sitte tre sikringer til den et sted, 1 , 20 og 25A mener jeg å huske. Se om du finner dem, og sjekk at de er hele.

Posted

Er ikke sikker på hva jeg har. Har en bryter som ligger ved askebegeret. Som jeg kan skru den av og på. Men tror den skal slå seg på uansett når temp ligger rundt 4 grader. Du tenker på en 10A? Skreiv bare 1?

Posted

Er ikke sikker på hva jeg har. Har en bryter som ligger ved askebegeret. Som jeg kan skru den av og på. Men tror den skal slå seg på uansett når temp ligger rundt 4 grader. Du tenker på en 10A? Skreiv bare 1?

Tenker på 1, faktisk.

Hvis det bare er en bryter, så kan du bruke den for å hindre at varmeren skrur seg på. Det kan være lurt ved mye småkjøring, da den ikke har noe godt av å ikke bli ordentlig varm.

De brennerne er ganske lite integrert i resten av bilen. Det er lenge siden jeg styret med dem nå, men jeg mener å huske at den bare trenger et +12V signal for å starte. Muligens at det er to, hvor det ene går gjennom en temperatursensor, og det andre kommer fra bryteren du kan trykke på.

Hvis det er typen uten ur, så heter den Webasto Thermo Top Z (C er med ur, som også har styring av ekstern pumpe, så den kan brukes uten motoren i gang). Google litt etter koblingsskjema og sånt, så mener jeg det skal være ganske enkelt å lure den i gang.

Det er også en funksjon som gjør at hvis den har forsøkt 3 ganger uten å starte ordentlig, så nekter den å prøve igjen. Jeg er litt langt bak i hukommelsen nå, men mener man kan nappe ut en av sikringene og så vil den resette seg.

Posted

Den har stått på konstant den.  Første diesel bilen jeg har...så er litt uvant. For prøve det med sikringene etterpå.    For leite litt og se om jeg kan finne noe. Takk for hjelpa