rogerR Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Hei. Noen som kan tipse om et billig løsning når jeg må bytte støtdempere bak på min w211 320 T CDI? Vet det er dyrt med airmatic, så spør derfor om gode råd. MVH Roger Quote
FrodeS Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Tenker du på tips for selve jobben, eller hvor handle? Jeg byttet relativt nylig på vår. Vanligvis går jeg langt i å anbefale folk å bruke norske nettbutikker til å handle i, men i dette tilfellet endte jeg i Tyskland, hos te-taxiteile.de . To dempere fikk jeg hjem for ca. 8000,- ink. alt av avgifter og frakt. Jobben er grei, men det er litt styr. Innerskjermer bak må ut, sidedekslene på hver side inni må ut, og baksetene(!) løsnes i bunnen. Løsne dem på midten, så er de ganske enkle å få lirket på. Det er gjerne masse ledninger og vakuumslange inn i bakseteryggen, så vær forsiktig. I følge WIS skal man skjære opp en liten bit for å kunne ta dekslet ut uten å ta ut baksetet. Det er såpass trangt og så mange kabler at jeg turte ikke. Her finner du et lite stemningsbilde fra da jeg holddt på: http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=76059.msg467996#msg467996 Quote
carlsson w211 Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 støter FrodeS, kjøp fra tyskland. var sikkert litt mere heldig med kronekursen når jeg kjøpte, + at jeg fikk 10% avslag på prisen pga av tilbud når jeg kjøpte. kom på 6700 for begge bake inkl alt av avgifter. derimot så tok jeg ikke av sidedekslene og baksetene. løsnet litt på side dekslene og bøyde det litt til siden, greide da å komme til med verktøyet for å løsne. innerskjermene tok jeg bare delvis av, for å få komme til å få plugget av og på ledningene. står vel et el annet i wis om en skal ikke la fjærene gå helt ut og støtte opp med en jekk el noe slik at de ikke går helt ut. er vel noe med at de kan vrenge seg vist de går helt ut. prøvde på dette på den ene siden å ble litt plaget da jeg valgte feil plass å støtte opp, så endte opp med at jeg dumpet trykket på fjærene. og da gikk de relativt fort å gjøre jobben. trur ikke e brukte mere en 1.5-2 timer på begge... hadde jeg dumpet trykket med en gang så hadde det gått fortere. vist det er stasjonsvogn så er det spesial mutter på top. enten kan en kjøpe verktøyet på ebay for et par hundre kr el lage det selv. ev bruk dor og hammer. siden jeg ikke orket å plages så kjøpte jeg det på ebay. greit å sjekke at det er rette dempere du bestiller da. sjekk med epc. der jeg handlet hevdet de at det var feile dempere jeg kjøpte og de ikke hadde dempere som passet min bil, men hadde sjekket med epc. å bestilte de etter p/n så var helt sikker på at det ble rett. Quote
FrodeS Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Vår er stasjonsvogn, og jeg kan ikke huske å ha brukt noe spesialverktøy. Quote
carlsson w211 Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Vår er stasjonsvogn, og jeg kan ikke huske å ha brukt noe spesialverktøy. kanskje du bare brukte umbrako og skrudde på dempern da, og hold mutteren i ro? eller brukte ei vannpumpetang el noe slikt å skru på mutterern? Quote
KennethJ Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Jeg byttet relativt nylig på vår. Vanligvis går jeg langt i å anbefale folk å bruke norske nettbutikker til å handle i, men i dette tilfellet endte jeg i Tyskland, hos te-taxiteile.de . To dempere fikk jeg hjem for ca. 8000,- ink. alt av avgifter og frakt. Ganske nøyaktig det samme som jeg betalte i Tyskland for to dempere ferdig byttet på min S211 E500 4Matic mener jeg å huske.. Quote
carlsson w211 Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Vår er stasjonsvogn, og jeg kan ikke huske å ha brukt noe spesialverktøy. kanskje du bare brukte umbrako og skrudde på dempern da, og hold mutteren i ro? eller brukte ei vannpumpetang el noe slikt å skru på mutterern? jeg brukte https://www.ebay.com/itm/Stosdampfer-wechseln-Nutmutternschlussel-Zapfenschlussel-Werkzeug-Mercedes-W211/181321673135?hash=item2a379d29af:g:sYgAAOSwcnpTmhRI på begge stasjonsvognene mine. her kan du se bilde av muttern med et annet verktøy: http://thegermantooltruck.com/mercedes-211-rear-shock-absorber-tools/ er nok svært sannsynelig at det var det du betalte for skifte av begge to i tyskland, tar ikke lange tiden å skifte de, vist en har gjort det før og de demperne er ikke så dyr i tyskland Quote
Recommended Posts