Lars U. Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Jeg tror det er mye uvitenhet og svada om turboteknikk ( og annet også for den saks skyld) I en finn annonse så jeg denne teksten: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108759295 Drømmebil - Nye Mercedes AMG C63T S er en drømmebil, og motoren er den aller viktigste ingrediensen. Her er det nemlig snakk om samme motor som sitter i den nye sportsbilen AMG GT S. Det betyr at C-Klassen har blitt utstyrt med en 4,0-liters V8 på intet mindre enn 510 hestekrefter. I tillegg har bilen fått bi-turbo, som betyr at en turbo tar over etter den andre. Det gir enormt mye kraft, og C63 produserer 700Nm ved 1.750 til 4.500 omdreininger i minuttet. Sistnevnte bekrefter en selvfølgelighet ved en diger bensinmotor som denne, nemlig at kraften er til stede over et bredt register Det er ikke samme motor som AMG GT, men ganske lik motor AMG GT har vel tørsumpsmørning (som er hovedforksjellen) mens C63 har våtsump (bunnpanne) MEN Biturbo ? Slik jeg har forstått dette er "Biturbo" to like turbo'er som jobber med hver sin sylinderrekke likt ? Jeg har aldri sett Mercedes-AMG forklare det på den måten Møller bil forklarer . (men AMG kaller det en "Hot inside V turbo") Mercedes-AMG C63 og C43 og nye Audi RS 4 hevder de har Biturbo , men det er jo en Twin turbo og da er vel forklaringer at de jobber likt ? ergo er Biturbo på tysk det samme som Twin turbo og ikke sekvensiell turbo som Møller bil mener de har ? kjør debatt! Quote
Tor Anton Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Før var det snakk om biturbo som en turbo som matet en annen turbo. En turbo på hver side ble twinturbo. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
ClasT Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Slik jeg har forstått dette er "Biturbo" to like turbo'er som jobber med hver sin sylinderrekke likt ? Stemmer det ja. Bi-turboen i AMG sin 4.0 er like og jobber likt med hver sin sylinder rekke. Men BMW sin 535d har også to turboer, de kaller det Twin Turbo, der er det en stor og en liten...som jobber på forskjellige rpm. Dette gjelder på BMW 535d sin rekke-6. Årsmodell 2006-2012. De nyere har jeg ikke så stor kjennskap til, da jeg kun har kjørt Mercedes og Audi Quote
erik e Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 MB 250 cdi har vel sekvensielturbo. Liten og stor. Quote
Lars U. Posted November 20, 2017 Author Posted November 20, 2017 men den blir vel ikke markedsført som "Biturbo" ? Quote
tommern57 Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Detta blir vel litt håpløs diskusjon? De kaller jo ting hva de vil i dag? Det er jo et virvar av utrykk som brukes om hverandre. Se f.eks hva som kalles automat gear i dag. Du har konversjonelle automatkasser, dsg-kasser, cvt-kasser og manuelle kasser som gearer automatisk. Det er jo en begrepsforvirring som er komplett. For å drive diskusjonen videre, kommer nå BMW med en sekser med fire turboer. To små og to store. Hva heter det da? Quote
Lars U. Posted November 20, 2017 Author Posted November 20, 2017 Diskusjonen er ikke så håpløs, fordi Møller Bil utbroderer biturbobegrepet på en C 63 til noen som overhodet er tilfelle. De forklarer at C63 har en sekvensiell turbo som overtar der den andre stopper. Faktisk helt feil på denne modellen! Hadde de ikke brukt denne setningen på å forklare noe de åpenbart ikke har peiling på er jeg enig. De forklarer også at motoren er identisk med Mercedes-AMG GT noe som også er delvis feil. Mercedes-AMG marekdsfører begrepet "V8 Biturbo" og "V6 Biturbo" på hhv. C63 og C43 og en rekke andre modeller, om MB 250 cdi har biturbo er ikke så interessant da de tydeligvis ikke markedsfører den som "Biturbo" Det som er interessant er hvordan Mercedes-AMG's turboer virker i forhold til hva de faktisk skriver på forskjermen på bilen. BMW har vel allerede omtalt sin 6 sylinnder som Quad Turbo... http://www.arrowheadmb.com/blog/twin-turbo-engine-vs-biturbo-engine/ Quote
ALiland Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Fra wikipedia: Bi-, a number prefix denoting two. Dvs en fancy/annen måte å si twinturbo. Sekvensiell er vel at en tar over etter den andre. Compund turbo så trykker den lille turboen inn i den store. Men dette er for vanskelig for en vanlig bilkjøper så da gjør dem det enkelt. Tror ikke det er noe fasit på dette. MB kaller det Biturbo, da må nok BMW kalle det noe annet. Tror ikke man kan tolke hvilket systen noen bruker utifra biturbo/twinturbo anbet enn at det er 2 turboer. Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk Quote
Vaajaren Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 SL 600 blir jo ikke omtalt som noe som helst mens SL 65 er Biturbo. Jada, borringa er større og mange andre deler, men konstruksjonen og antall turboer er jo lik. Så det er vel mye salgsgimmick som folk sier. Sent fra min SM-N910F via Tapatalk Quote
erik e Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Det er samme fa.., bare motoren har turbo. Jo flere jo bedre. 😉 Quote
Eirik Tømmerås Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Det er samme fa.., bare motoren har turbo. Jo flere jo bedre. 😉 Helt til de må byttes Quote
Recommended Posts