Preben Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Hei! Har en w123 230te med innsprøytning som dør på tomgang når den blir varm. Er det noen andre som har hatt dette problemet som vet hva det muligens være? Ved litt gass går den veldig bra, men når den dør er den av og til litt tungstartet og det lukter litt bensin. Har hørt det går an å justere tomgangen, hvor gjør man det? Eventuelt kan man da bare justere gasswiren så den gir litt gass så den ikke dør? Er ikke mye gass som skal til. Quote
Olaf Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Hei Panzervognen, velkommen til forumet. Vi gleder oss til å få se bilder av bilen din. Og vi bryr oss ikke om tilstand på bilen, bulker og rust hører med på gamle biler! Det kan jo være flere årsaker til at motoren din ikke går på tomgang, men her i denne posten kan du lese om Joakim som har samme bil med samme problem. Du bør jo lese hele tråden egentlig, for den er ganske omfattende og dekker mange kjente problemstillinger. Selv verdens beste bil har sine små uregelmessigheter iblant. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=76771.msg471826#msg471826 Det er ingen gasswire på en 230TE, det er bare stag. Og tysk grundighet betinger at alt er riktig instilt og uten slark, da funker det som et skal! Det finnes mye skriftlig materiale tilgjengelig for W123, kan du lese engelsk og/eller tysk? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Det er nesten uten unntak falsk luft. Det kan å være slitasje på delene i spjeldhuset på det holder med å skru ned blandings/co-skruen litt. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Har også opplevd at den oppfører seg slik rett før startsreleet tar kvelden Quote
Preben Posted November 20, 2017 Author Posted November 20, 2017 Hei alle sammen, og tusen takk! Jeg skal lese igjennom denne posten! Utrolig kjekt med dette forumet som virker voldsomt aktivt, mye bra kunnskap her Når det gjelder å lese på engelsk går det bra, men ofte når jeg leser fagkunnskap faller jeg fort av, da jeg ofte ikke er kjent med de forskjellige begrepene og navnene på forskjellige deler og deres funksjoner, dette kommer seg nok etterhvert. Mine tysk kunnskaper er derimot ganske begrenset, skjønner litt men igjen antageligvis ikke fagbegreper. Jeg skal prøve å justere på blandingsskruen, dette er den skruen på luftfilteret som er vist bilde av på den andre forumposten? Så skal jeg oppdatere dere med resultatet! Legger ved et bilde av stjerna Quote
Olaf Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Herlig bil! Antrasitgrå er aldri feil på en W123. Den skruen på bildet med skrutrekkeren justerer tomgangshastigheten, skal være 800 +-50 omdr. Jeg har laget en side med linker for W123, endel linker er døde og jeg holder på med å lage en ny utgave, men det er likevel nok lesestoff der til å holde deg beskjeftiget hver kveld fram til jul! Samling av W123 linker, mange av dem dekker også andre modeller De beste er de på tysk, og av dem er http://benzgarage.de den aller beste, se under TECHNIK i menyen på venstre side. Der er alt dokumentert med bilder, så det er ikke kritisk med tyskkunnskapene. De store amerikanske er veldig gode med massevis av aktuelle artikler, bortsett fra at bensinmodellene med 4-sylindrede motorer ikke ble solgt i USA. Et eksempel på en populær godt illustrert side: https://www.ifixit.com/Device/Mercedes_W123. Bare spør hvis du lurer på ting, du ser at responsen i forumet er der med en gang! Så skal jeg spørre deg om en ting som ikke har vært oppe i forumet, men som jeg sjøl synes vil være OK i dette forumet hvor man ikke behøver å være anonym: Kan du lage deg et nytt brukernavn med ditt virkelige navn? Tonen mellom brukerne her er stort sett så god at det er mye hyggeligere når man vet hvem folk er. Så kan du evt. bare lage en link til denne første tråden. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Preben Posted November 21, 2017 Author Posted November 21, 2017 Det var en flott og veldig komplett samling av linker! Voldsomt mye bra lesestoff og sette seg inn i, må sette meg ned å begynne å lese igjennom. Om jeg kan spørre hvor finner jeg blandingskruen på denne motoren? Så kan jeg prøve å justere den. Fikk endret visningsnavnet på denne brukeren, så det var ikke nødvendig å lage ny , navnet mitt er Preben Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Jeg er imot å justere på noe som er ment for å være innstilt originalt. Sikkert feil av meg, men jeg tenker at det alltid er det rundt som er det EGENTLIGE problemet. Det alt fra sprukne slanger, pakninger som bør byttes etc etc. Men jeg sier dette, fordi jeg har eid en bil med solexa4A1. Da lærer man seg nemlig å ikke justere på noe som helst før det andre er i orden. Nå er det ikke sikkert dette gjelder hos deg, men merk der det står, tell gjerne gjengene ut, så du kan justere tilbake til utgangspunktet igjen Quote
tommern57 Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Det er f.eks større sjanse for at det er falsk luft enn at skruen har bevega seg Quote
Tor Anton Posted November 21, 2017 Posted November 21, 2017 Med årenes løp så blir delene inne i spjeldhuset slitt. Da er det på sin plass å kompensere dette med å "skru etter" skruen. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Olaf Posted November 22, 2017 Posted November 22, 2017 Hei Preben! Det er ingen blandingsskrue på innstrøytningsanlegget. Bosch K-Jetronic er et rent mekanisk system, som spruter bensin gjennom dysene så lenge bensinpumpa går. Trykket avgjør hvor mye bensin som presses gjennom dysene, og det reguleres av en mottrykkregulator som sitter på topplokket. Det s.k. WUR (warm up regulator) har en innbygget temperaturstyrt ventil som varmes opp først elektrisk og etterhvert av motorens varme, og på den måten regulerer trykket. I linken til Joakims bil, så var det også linker til oversikt over K-jet anlegget. Det ser komplisert ut, men når du leser igjennom noen ganger så du forstår virkemåten, så er det i utgangspunktet et ganske enkelt opplegg. Det ble brukt av nesten alle tyske bilfabrikker i sin tid, inkl. Porsche turbo, pluss Bently, Ferrari og mange andre. Som Tor Anton, tommern57 og Syver påpeker, lekkasjer i vakumslanger o.l. er ofte årsaken. Har du skiftet bensinfilteret noen gang? Det sitter under bilen like ved bakhjulet på høyre side, sammen med bensinpumpa. Det kan jo ha tettet seg delvis igjen med årene, slik at du ikke får nok bensin igjennom til å lage trykk nok på lave turtall. Det sitter en kaldstartsventil ved innsuget på motoren, som gir ekstra bensin som sikrer at motoren starter når den er kald, og det virker jo som den funker normalt, ettersom motoren starter men ikke går normalt når den er blitt varm. Du bør ta av luftfilteret og gå over alle slanger og koblinger for å se om det er sprekker noe sted. Hjalp det ikke å stille skruen som vist på bildet? Forøvrig: Jeg korrigerer meg sjøl litt, for det er en skrue som kan regulere hvor mye bevegelsen til det store luftspjeldet i huset for K-jet, påvirker ventilen inne i den delen av K-jet der rørene går ut til hver enkelt sylinder. Den regulerer bensinmengden gjennom ventilen, og dermed blandingsforholdet. Grunnen til at jeg ikke tok med det, er at du ikke bør fikle med det uten kunnskaper om hva du faktisk gjør! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Preben Posted November 24, 2017 Author Posted November 24, 2017 Hei igjen! Jeg har ikke fått sett skikkelig på dette enda, men håper å få gjort det i helga nå, er ufyselig vær her akkurat nå og har ikke frista å stå ute, men har muligens mulighet til og ta den under tak i helga og da få sjekket opp i disse tingene dere nevner. Utrolig hvor mye kunnskap dere har på disse bilene, det er veldig betryggende og få litt hjelp for en fyr med ti tommeltotter! Tar noen bilder når jeg holder på og gir en oppdatering av resultatet! Quote
Olaf Posted November 25, 2017 Posted November 25, 2017 De aller fleste av oss starter med minst ti tommeltotter, og noen har dem midt i hånda attpåtil! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts