Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Kjøpte ein w210 som ikkje starta. Når man vrir rundt nøkkelen fyrer alt i gang (lys kjem i instrumentpanel osv) men ingenting skjedde når man vridde nøkkelen i start posisjon. Etter litt feilsøking viser det seg at sikringa i det eg har funne ut på nett kallast "K40 rele modul" (Plassert sammen med styreenhetane under panseret, opp mot frontrute passasjerside) ryker. Dette er ein 10 amp sikring, bytta den og når man vrir nøkkelen i startposisjon ryker den igjen. Satt i ei 15 amp sikring for å teste og bilen fyrte rett igang! Alt fungerer, automatkassa virker som den skal osv. (diagnose fra gammal eigar tyda på manglande kontakt med TCU/TCM)

Etter ein del googling viser det seg at nokon biler har 10 amp sikring, mens nokon har 15 amp der. Siden det sto 10 amp går eg utifra at det er det som er korrekt, men vil gjerne vite det 100% sikkert. I tillegg lurer eg på kva den sikringa faktisk går til. Ligger ingen skjema i lokket, instruksjonsboka eller som eg har klart å google meg fram til.

Sikringa det er snakk om står i posisjon F5. Er det nokon som veit kva den hører til, om det kan være 15 amp sikring og ikkje minst. SKAL bilen min ha 10 eller 15 amp sikring der?

Snakk om ein w210 facelift 2001 mod sedan. Om det hjelper kan eg finne VIN nummer.

Posted

Jeg hadde samme problem. F5 på min 210 2000model var sikring f5 til dieselpumpe. Sikring var 15amp.

Den gikk når bilen stod på tomgang eller i eks lyskryss. Byttet da dieselfilteret og gikk over koblinger/tetninger. Det ble noe bedre, men helt bra ble det ikke før jeg senere byttet kretskortet som sitter i direkte kontakt med sikringsholderen til bl.a f5.

Posted

Takk for svar!

Glømte sjølvsagt det vesentlige; Det er ein 200 kompressor bensinmotor i min.

Eg prøvde derimot no å sette i ein 10 amp sikring igjen og no starta bilen og går som ein drøm!

Lurer litt på om det kan være den ECU vifta som sitter under alt som har satt seg, men med større sikring så fekk den litt "strømsjokk" og livna til igjen? Hadde vore kjekt å vist kva sikring i F5 går til!

Posted

Ok :)

Tror ikke det er noen vifte på diesel uten at jeg husker det sikkert.

Bilde tatt fra Google.. Sikring helt til høyre. 10A originalt (forsyner bl.a ecu vifte), her 5A ved midlertidig bortkobling av Ecu vifte. Rød og brun ledning til vifte.

Vet ikke om dette er relevant for deg, men hvis det er f5 så Er jo dette noe.

IMG_0105.JPG.3cde2dc3170cfdc5ccf60e3963c29691.JPG