OleArneS Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Hei! Hadde B7 service på min ML i dag (60000km), fikk bli med inn på verkstedet der bilen ble heist opp og så til min forskrekkelse at det ikke var utført noen antirustbehandling på den, understellet var rent og pent uten noen antydning til rust heldigvis, selv om jeg har kjørt en vinter med den i Oslo omr... Bilen importert fra USA for 3 år siden, og ser ut til at den har gått i tørre omgivelser der... Så spørsmålet mitt er om noen av dere har erfaring med de to variantene jeg nevner til antirustbehandling, og hva anbefales ?? Takker på forhånd for alle svar... 1. Mercasol-behandling : voks/oljebasert/bitumenbasert antirustmiddel, Noe som Kampen Antirustsenter utfører, behandlingen tar 2 dager... Her tror jeg også MBE- medlemmer får rabatt, ligger under Karosserispesialisten (Oslo) 2 Fluid Film : Baseolja av ullfett/lanolin, dette er noe Oslo Antirust utfører og tar bare 1,5 til 2 timer mvh Ole Arne Quote
ALiland Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Det jeg tror med ditt utgansgspunkt som er rustfritt og bra så er det er hipp som happ. Det viktigeste er rustbeskyttelse i det heletatt, og at du følger opp og tar etterbehandlig når det trengs. På gammelbiler hvor det har begynt å ruste så tror jeg at fluid film er bedre. Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk Quote
KennethJ Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Hvis det er absolutt null rust er det vel ett fett, men det er alltid noe på en bruktbil.. Jeg ville gått for sauefett hos Oslo Antirust. Jeg tror klubben har en avtale med Oslo Antirust. Quote
MB JON Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Et par bilder fra behandlingen hos Oslo Antirust ser du her http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=63209.210 Jeg var heldig og vant trekning for behandling på en klubbkveld Quote
Eirik Tømmerås Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Gå for FluidFilm. Når det er sagt, så lukter det ikke sau av dette produktet. Jeg har sortert så mye ull at jeg vet hvordan det lukter Sprøytet snøfresen innvendig, for at snøen skal gli lettere gjennom, og ikke pakke seg på inmaterskruene. Da griset jeg litt på termodressen, den henger i gangen, ingen sauelukt der. Quote
OleArneS Posted November 13, 2017 Author Posted November 13, 2017 Det viktigeste er rustbeskyttelse i det heletatt, og at du følger opp og tar etterbehandlig når det trengs. Takk for svar Aliland og Kenneth, helt klart det viktigste det du skriver her Aliland Ser at med bruk av Mercasol-behandling hos Kampen Antirust , er det etterbehandling hvert 3 år med påfølgende 3 år garanti.. Mens hos Oslo Antirust med lanolinolja Fluid Film får du 10 års garanti så sant du tar ettebehandling hvert 1,5 år... Det blir en vurdering så må taes dette her ja.. Jeg tror klubben har en avtale med Oslo Antirust. Finner ikke Oslo Antirust under samarbeidpartner her, men Kampen Antirustsenter ligger under Karosserispesialisten (Oslo) og her er tror jeg MBE- medlemmer får rabatt ?? Takk for råd fra dere... Quote
OleArneS Posted November 13, 2017 Author Posted November 13, 2017 Gå for FluidFilm. Når det er sagt, så lukter det ikke sau av dette produktet. Jeg har sortert så mye ull at jeg vet hvordan det lukter Hehe... Noe sauelukt er greit og unngå ja Takk for råd Eirik og MB Jon MB Jon Flott, da fikk jeg en bekreftelse der på godt utført arbeid, ser ut til at jeg kommer til og velge Oslo Atirust, takk... Quote
Simen Malerbakken Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Klubben har rabattavtale med begge. Jeg anbefaler på biler der det har begynt å ruste å bruke lanolin, det er bedre for å hindre spredning av rust. Gammeldags bitumen behandling er bedre der det ikke har begynt. Siden bilen din åpenbart ikke er ny er det altså begynt å ruste, nå er moderne Mercedes-Benz så bra mot rust at dette neppe blir noe tema, så du får ta vurderingen selv, men JEG hadde ikke giddet. Quote
KennethJ Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Finner ikke Oslo Antirust under samarbeidpartner her, men Kampen Antirustsenter ligger under Karosserispesialisten (Oslo) og her er tror jeg MBE- medlemmer får rabatt ?? Takk for råd fra dere... Jeg fyrte avgårde en mail til avtaleansvarlig. Quote
Simen Malerbakken Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Finner ikke Oslo Antirust under samarbeidpartner her, men Kampen Antirustsenter ligger under Karosserispesialisten (Oslo) og her er tror jeg MBE- medlemmer får rabatt ?? Takk for råd fra dere... Jeg fyrte avgårde en mail til avtaleansvarlig. Det trenger du ikke. Jeg snakket med de i dag. Avtalen er i prosess med formalisering og vil landes i løpet av få dager. Dessverre er dette en avtale som ble inngått av noen før min tid, så det er kun formalisering som gjenstår. Problemet er at avtalen er så vidt dårlig at vi neppe kan bruke den særlig i markedsføring. Dette har jeg gjordt parten oppmerksom på, men det er det de vil tilby. Produktet er bra, tjenesten er bra og jeg har inntrykk av at kvaliteten er bra, men rabatten er skikkelig dårlig. Quote
OleArneS Posted November 13, 2017 Author Posted November 13, 2017 Klubben har rabattavtale med begge. Flott, og takk for råd Simen.. Oslo Antirust kommer ikke frem under Samarbeidpartnere på siden her, burde legges til der Selv om det er galvanisert karosseri på bilen min som tilsier at det er rustfritt, så vil jeg nok likevel foreta en antirustbehandling for egen del.. Galvanisert karosseri ruster også, det fikk jeg erfare med en Audi 100 cc 1984 mod (5 syl k-jetronic) jeg hadde, helt til jeg ga den bort som delebil i 1998, da hadde den gått 580 000 km.. Der steinsprutt hadde fått jobbet kom det rust.. Jeg fyrte avgårde en mail til avtaleansvarlig. Flott Kenneth Quote
Simen Malerbakken Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Flott, og takk for råd Simen.. Oslo Antirust kommer ikke frem under Samarbeidpartnere på siden her, burde legges til der Selv om det er galvanisert karosseri på bilen min som tilsier at det er rustfritt, så vil jeg nok likevel foreta en antirustbehandling for egen del.. Galvanisert karosseri ruster også, det fikk jeg erfare med en Audi 100 cc 1984 mod (5 syl k-jetronic) jeg hadde, helt til jeg ga den bort som delebil i 1998, da hadde den gått 580 000 km.. Der steinsprutt hadde fått jobbet kom det rust.. Det gjør de ikke enda, det er fordi vi venter på formalisering av avtalen. Stålet er delvis galvanisert, men det galvaniske belegget er ikke tykt, og det kan på ingen måte sammenlignes med det som ble brukt på Audi 100 ifra 1986 og nyere. Men rust er ikke engang et tema på nyere MB, heldigvis. For de har hatt nok av problemet med dette. Når det er sagt så er det aldri dumt å beskytte bilen, og for eksempel bitumen er meget godt på å beskytte bilen mot steinslagsskader og slikt. Det er derimot ikke så bra på å holde stålet fra å korrodere, der er Fluidfilm bedre, dog er det vesentlig dårligere på beskyttelse. Altså er det egentlig vanskelig å velge. Men mitt klare råd er ny bil = Legg på mercasol fort som bare det, helst før bilen blir våt første gang. Brukt bil bruk fluidfilm fordi det reduserer korrosjonshastigheten. Uansett, ikke parker i oppvarmet garasje, og vask bilen grundig jevnlig (ikke underspyl om den er behandlet med Fluidfilm) Quote
OleArneS Posted November 13, 2017 Author Posted November 13, 2017 Men mitt klare råd er ny bil = Legg på mercasol fort som bare det, helst før bilen blir våt første gang. Brukt bil bruk fluidfilm fordi det reduserer korrosjonshastigheten. Uansett, ikke parker i oppvarmet garasje, og vask bilen grundig jevnlig (ikke underspyl om den er behandlet med Fluidfilm) Takker Simen Blir nok fluidfilm ja, bilen er jo ikke ny (2012) Fikk rabatt hos Berg Automatservice i dag, B7 (automatservice), så helt klart at man får fordeler med og være medlem i klubben.. Quote
Hans Kåre Isdal Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 godt valg. har tatt samme behandlig på min. er endå fin å blank under. Men som simen seier. ikkje noko hard underspyling. då varer det kortare. Testa det på eine arb. bilen og testa det mest av hard spyling og harde vaskemidler. holdt godt. men forsvant om du bruker sterke avfetninger. MEN det var den tyne typen. bruker den tjuke under bilen og tynn i dører og slikt. Skal forøvrign ta ein etterbehandling på min no..på jobben min. trenger kun trykkluft sprøyte og dress med lakksko, sidan ein ikkje blir drypping. hehe Quote
Olaf Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Uansett' date=' ikke parker i oppvarmet garasje...[/quote'] Det er jeg faktisk helt uenig i, for mitt inntrykk er at en bil som er ute hele tiden, spesielt i strøk hvor temperaturene svinger litt rundt null, aldri blir helt tørre. Det kommer selvfølgelig an på om bilen brukes ut og inn av oppvarmet garasje hele tiden, for det kan danne endel kondens enkelte steder. Men i en moderne bil er veldig mange av de stedene såpass tette at hvis ikke 'ny' luft kommer til, så er det ikke et stort problem. En bil som ikke brukes flere ganger hver dag, har etter min mening best av å kunne få renne av og tørke ut litt mellom dosene med salt snøslaps. Jeg har stått i oppvarmet fellesgarasje i over 25 år, og det er ihvertfall min egen erfaring. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
KennethJ Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Med tanke på utvikling av rust er oppvarmet garasje (gjerne med dårlig luftsirkulasjon i tillegg) døden for bilen. Det beste er som regel en luftig og god garasje eller carport. Å tørke opp i en oppvarmet garasje en gang innimellom er ikke så ille, men det er langt fra optimalt for en bil å regelmessig parkeres slik. Quote
FrodeS Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Med tanke på utvikling av rust er oppvarmet garasje (gjerne med dårlig luftsirkulasjon i tillegg) døden for bilen. Det beste er som regel en luftig og god garasje eller carport. Å tørke opp i en oppvarmet garasje en gang innimellom er ikke så ille, men det er langt fra optimalt for en bil å regelmessig parkeres slik. Dette maser jeg også om. En bil som brukes daglig vil aldri tørke oppe inni alle kriker og kroker, under lag med "drit" osv. Da er det bedre at den står så kaldt og luftig som mulig. Jeg har handlet gjør-det-selv-kit og 12 liter olje fra Oslo Antirust. Litt har jeg hatt på en trykkanne og bruker til å smøre inn alt av bolter og diverse som jeg driver og skrur på. Jeg har også sprayet noen prøver på noen metallplater med litt svak rust på. Har jeg sølt noe på verktøy eller på gulvet, så er det omtrent umulig å få det bort igjen. Samtidig ser jeg at der jeg har sprayet på, så trekker det seg veldig godt utover. Ulikt noe jeg har sett før. Det gir seg heller ikke. Jeg sprayet noen striper. Et par dager etter var det trekt godt ut fra stripene, og etter en uke var stripene nesten borte. Legger ved et bilde av 3 dager etter. Dette er ei plate som ligger på gulvet i garasjen. Man ser de tynne stripene, men også hvordan det har begynt å dra seg utover. Nå har det gått noen dager til, og det er nesten ikke striper igjen. Klubben har forøvrig også avtale med Jessheim Antirust. Jeg vet flere medlemmer har vært der, og jeg har bare hørt skryt av dem. Quote
Simen Malerbakken Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Nå er det et faktum at korrosjonshastigheten til stål dobles for hver 10 grader celcius temperaturen stiger, legger man så til akseleratorer som vann og salt så øker det enda mer. Med andre ord en stål plate som normalt holder i 30 år varer bare 15 om temperaturen stiger med 10 grader. Gir en i tilleggmorgen akseleratorer som vann og salt så er vi på minst en dobling av farten og er fort nede i 7,5 år... Se på bremseskiver, de har høyt innhold av karbonstål tørre holder de seg blanke, våte og varme snakker vi minutter før de er brune... Quote
Hans Kåre Isdal Posted November 23, 2017 Posted November 23, 2017 I dag bestilte eg for jobben lanolin olje for understellbehandlig av varebilen. Dette kan rett å slett bli gøy. Kjøpte settet til min bil så her trengte eg kun å bestille olje og sprøyte sjølv. bør eg legge ut bilder?. Quote
OleArneS Posted November 24, 2017 Author Posted November 24, 2017 bør eg legge ut bilder?. Ja, legg ut bilder, gjerne før behandling og så etter Artig og se.. mvh Ole Arne Quote
OleArneS Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Da ble det understellsbehandling på bilen min i dag hos Oslo Antirust Ble behandling med; Fluid Film (Baseolja av ullfett/lanolin) Bilen ; w166 ML 350 4 Matic, 2012 mod http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/8cf4e12919b390d4c69d7daf3930a472.jpg[/img]] Legger ut noen bilder før behandling; Bilen ser fin ut, bare bolter og platefester som er litt brunt... http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/b5440ae73aa9f061a401325cd604cc62.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/068117a08aaa2c4b71e65fe0561f4337.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/190d5732c7183af6625e625b30ed7769.jpg[/img]] Her noen bilder etter behandling; http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/aa04a0c2258c294644269e9ebe9fd9b5.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/104627971379aae04a7131a1b2f7abf4.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/b7ff04a0ccb208f5bc580b6351605d36.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/ccfcba6decb62a5ca350d27b26465b6a.jpg[/img]] http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/784e6d08dd9ad44fb54777872cbbb02b.jpg[/img]] Da er jobben gjort og bunn-platene skrues på plass, kan nevnes at kanaler dører og innerskjermer også ble grundig tatt http://bilder.mbentusiastklubb.no/images/2017/12/01/c15d6cf088e4cc5d3d4b6681b18f5381.jpg[/img]] Tiden gikk fort (1,5 t), skravling og kaffe/kake, samt sefølgelig rabatt på regningen som MBE medlem Quote
FrodeS Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 Ser bra ut. Ikke mye rust å se der fra før heller. Quote
OleArneS Posted December 1, 2017 Author Posted December 1, 2017 Ser bra ut. Ikke mye rust å se der fra før heller. Overraskende bra ja, med tanke på at jeg har kjørt en hel vinter uten understellsbehandling på bilen Quote
Hans Kåre Isdal Posted December 11, 2017 Posted December 11, 2017 her er min jobb på varebilen på jobben. http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=77305.msg475392#msg475392 var ikkje bra og heller ikkje for gale. men etter det stadie som var her hadde det blitt det. digger dette produktet. Quote
OleArneS Posted December 13, 2017 Author Posted December 13, 2017 var ikkje bra og heller ikkje for gale. men etter det stadie som var her hadde det blitt det. digger dette produktet. Flott, gøy og se Det som blir interessant er hvordan ser det ut om 1 år, hvor god er egentlig behandlingen med Fluid Film (lanolinolje)??.. Nå får jeg selv SMS varsling om 2 år på etterbehandling, bilen min så også veldig fin ut fra før av da.. Men på din (Hans Kåre) ser det ut som det var litt angrep, så veldig interessant og se om 1 år om beskyttelsen er god nok, Fluid Film skal jo også binde opp og hindre spredning... Quote
Recommended Posts