Jump to content

Recommended Posts

Posted

Redningstjenesten står fast på at avgjørelsen var riktig??? Det må da være mye mer traumatisk å sitte inni en bil hvor taket klippes av, enn å bare åpne dørene og gå ut... Action er action, men det kan vel bli for mye også..

Posted

Er det noe rart vi har svenskevitser?

=D>

Posted

Redningstjenesten står fast på at avgjørelsen var riktig, fordi at en av de skadete som ble plassert i bilen hadde en alvorlig nakkeskade, som kunne gjøre pasienten lam. For å skåne pasienten mest mulig og ungå lammelse ble taket kappet av og pasienten løftet ut.

Les mer her

Posted

For en utenforstående kan dette virke helt utrolig, ihvertfall utifra den første artikelen her. Men ambulansepersonellet undersøkte selvsagt pasienten nøye på forhånd, og gjorde ikke dette for moro skyld. Det kunne sikkert gått bra om pasienten hadde gått ut på egen hånd, men det kunne også gått riktig galt. Kostnadene ved å skjære av taket er en brøkdel av hva det ville kostet hvis personen hadde blitt lammet. Det urovekkende her er at forsikringsselskapene ikke vet hvordan de skal takle en slik situasjon. Den uskyldige tredjepart må selvfølgelig holdes skadeløs.

Posted

Ja, herreguuuuud!! Vettet må en stå for selv....  :shock:

Når de kommer seg ut av ulykkeskjøretøyet, venter i kulda på neste bil og setter seg inn på egen hånd så skal det vel pinadø godt gjøres å bli lam.....

Posted

Som jeg også skrev på et annet forum, jeg tror disse folka har langt mer peiling på slike situasjoner enn mange her på forumet. Hadde det vært kona min i denne bilen, eller meg for den saks skyld, hadde jeg satt pris på det de gjorde for at jeg skulle kunne beholde førligheten. Som Olav skriver så er denne bilen verd forsvinnende lite i forhold til et menneskeliv. Må si jeg blir litt provosert av VG som kun skriver om halve saken. Den delen som faktisk gjør saken forståelig hopper vi glatt over.

Posted

"Personen hadde blitt lam ved den minste bevegelse"  :lol: :lol: :lol:

Og hvordan kom vedkommende seg inn i taxien??  :lol: :lol: :lol:

Ler meg ihjel jeg.

Posted

"Personen hadde blitt lam ved den minste bevegelse"  :lol: :lol: :lol:

Og hvordan kom vedkommende seg inn i taxien??  :lol: :lol: :lol:

Ler meg ihjel jeg.

Kanskje du heller skal drite i det, og prøve å finne ut litt hva du snakker om?

Nakkeskader er en relativt alvorlig sak. Det er noe man ikke kødder med, og da blir prisen på en E270 ganske liten i forhold.

Jeg var selv til stede da en kollega brakk nakken. Vi var nødt til å få han inn, og få lagt han ned, ellers ville han frosset i hjel i snøen. Vi fikk da beskjed om at han hadde blitt flyttet noe mer på etter at han var kommet seg inn og fått roet seg, så kunne det blitt fatalt. Han ble sykmeldt trekvart år, men er i dag like fin.

Posted

Nå har ikke jeg noen medisinsk utdannelse. Men såvidt jeg har forstått så strammer musklene seg ved en såpass kraftig påkjenning som et nakkebrudd er. Dermed blir bruddstedet støttet opp. Etter en tid vil muskulaturen slappe av og ergo er det ikke mer som støtter opp. Uten å kjenne til dette aktuelle tilfellet så har jeg full tillit til hjelpemannskapene. De klipper ikke opp en bil for moro skyld.

Posted

Rolig nå, Frode!  :lol:

Det absolutt mest absurde var at de faktisk kappet taket av ambulansen for å få pasienten inn..... Eller forresten, nei...det virker faktisk meget logisk etter alle forklaringene jeg har lest.....

:lol:

Posted

Rolig nå, Frode!  :lol:

Det absolutt mest absurde var at de faktisk kappet taket av ambulansen for å få pasienten inn..... Eller forresten, nei...det virker faktisk meget logisk etter alle forklaringene jeg har lest.....

:lol:

Kanskje du skal ta det litt rolig selv?

Jeg vil anta at de fikk pasienten på båre etter å ha fått han ut av bilen han satt i.

Posted

Eeeeeeeeeeeeeeeeeelsker å fyre oppunder når responsen blir såpass  :lol:

Det er ikke ondsinnet, Frode......men jeg bør vel gi meg mens leken er god da jeg ikke vil ha på meg at jeg framprovoserer hjerteinfarkt blant enkelte medlemmer nå når det er rally Norway og greier  :lol:

Peace and love!  :heart: :goodman:

Posted

He ,he jeg må le litt jeg også, der har typen krabbet ut av av en kollisjon, stått og "frøse" på siden av veien, krabbet inn i en varm taxi, og så presterer de å kappe av taket istedet for å sette på en krage..... pasienten holdt vel på å dø av hjerteinfarkt da de begynte å kappe taket da han satt inni der for å varme seg.... :P

Sidedørene  er ikke akkurat små i en 211 så med litt kreativitet så burde dette gå rimelig greit, men ser jo selv at de bare fulgte "boka", hadde vel blitt saksøkt for millioner om de hadde gjort det anderledes og ting hadde gått galt.... :lol:

Posted

hvis dere tenker litt over det, og at det ikke er dere eller kona som hadde vært i den situasjonen, så er jo dette ekstremt morsomt..  :lol: :lol: :lol:

ingen skal få sitte i min bil hvis jeg kommer først til et ulykkessted :P

Posted

Okei.. Ha ha ha ha... Jeg kjøpte historien nå, etter å ha lest den (visste ikke helt hva jeg skulle tro på "Pizzamøtet"!!!)

Men da skal jeg komme med en "UTFORDRING" til mange av de litt mer provoserte menneskene her....

Du kommer først til et ulykkessted, hvor en motorsyklist har kjørt i fronten på en bil, med de følger at "syklisten" får litt vridninger, flyr over bilen, lander på hodet... Sykkelen blir liggende igjen i fronten på bilen.. "Syklisten" er korrekt kledd opp i motorsykkeldress og heldekkende hjelm. Det er stor fare for at "syklisten" har nakkeskade.

HVA GJØR DU? (svaret kommer helt seriøst senere i kveld - jeg har det!!)

Posted

ingen skal få sitte i min bil hvis jeg kommer først til et ulykkessted :P

Definitivt ikke. Hvertfall ikke i Sverige  :lol:

Svenskene føler at de har blitt litt glemt så de måtte gjøre noe dumt (igjen) så me kunne lage

nye vitser av de  :P :lol: :lol:

Posted

Ikke godt å si. Det varierer jo fra kvarter til kvarter om det er riktig å ta av hjelmen eller ikke.

Hva jeg gjør? Ringer 113 og gjør som de sier :-)

Posted

Ikke godt å si. Det varierer jo fra kvarter til kvarter om det er riktig å ta av hjelmen eller ikke.

Hva jeg gjør? Ringer 113 og gjør som de sier :-)

Og de vil si du ikke skal røre hjelmen... La ham sitte i grillen til "gutta" kommer

Posted

Okei.... svaret...

Noen som har hørt om "Hurtig Frigjørings Teknikk?" HFT... (vi liker TBF`er - altså tre-bokstavs-forkortelser)....

Men uansett... Man skal umiddelbart frigjøre pasienten for slike ting som hjelm etc. Jo lenger tid det går med slike ting på - jo større fare for å pådra seg større skader!

Ved bil-ulykke, f.eks front-mot-front... Så skal man OGSÅ nytte HFT...! Der gjelder det SÅ SNART SOM MULIG å ha 2 kraftigst mulig kjøretøyer, sette dem med front i hver sin retning - kjetting festes til vraket hvor de forulykkede sitter, og trekke vraket fra hverandre!!

Dette er nyere praksis som er forsket på, og tatt i bruk, siste par årene!!

Det avgjørende er tidsaspektet - mest mulig klart når kyndig medisinsk personell ankommer! Og min kilde: dette har jeg lært via Norsk Luftambulanse!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...