Jump to content

Recommended Posts

Posted

I 99 kom jeg over en rimelig 88mod. 190E 2.0 med litt over 164 000 på telleren.

Denne hadde de byttet motor på pga.hull i bunnpanne som førte til motorhavari. De fikk tak i en eldre forgassermotor som de satte i. Denne motoren hadde de koblet opp feil, å var generelt dårlig så de ble lei bilen. Da jeg hentet den tok jeg noen minutter med rep.å min far fikk bilen.

Den ble brukt i noen år selv med slitt kam, men så var det tid for eu-kontroll å han hadde en 190e sportline med hengerfeste å bruke så denne ble satt bort.

Da det nærmet seg tid for eu-kontroll på sportline'n å det hadde dukket om noe rust i kanaler samt at den andre var ett år unna veteran så ble det så bilene byttet plass.

88modellen ble klargjort å kjørt på eu.

Etter litt pussing på bremseskiver og bytte av en håndbrekkvaier var den eu-godkjent.

Men etter noen uker så brukte jeg bilen en tur å finn nok av dem motoren. Jeg kjørte den inn i verkstedet å rev ut motoren. I naborommet så sto det en m111 motor fra en 220TE jeg hadde hugget for noen år siden. Jeg tok vare på motor og gir mtp å sette det i denne bilen en gang.

Så etter 2 dager så satt radiator, motor og gir fra 220TE i 190'n å var ferdig oppkoblet.

Jeg hadde riktig mellomaksling liggende så  alt var bolt on. Da el.nettene er ganske forskjellige på disse bilene så var det noe tilpassing, men jeg tilpasset 124 nettet til denne bilen. Litt justering av lengder på ledningene å la til noen til. Alt ble koblet i kontakta under sikringsboksen.

Motor og gir fikk en service, så jeg byttet oljer og filtere, balatakobling og tennplugger. Den fjusket litt å det viste seg at ledningene til lmm hadde gått i oppløsning, å dette førte til en liten brann i nettet. Jeg plukket nett fra 2 biler hos hugger, men begge var i dårligere stand enn mitt, så da la jeg opp nytt der det var smeltet/ødelagt. Etter dette så har den malt som en katt. Da motor og gir fungerte helt topp så gikk jeg for bremseskifte. 2.0 har enkle skiver foran så disse ble byttet til ventilerte som er de samme på bl.a 16v og 220TE. Calipere ble sandblåst og lakkert, bremseslanger, hjullager, bremseskjold og klosser ble byttet til nytt. Jeg brukte fremste del av eksosanlegget fra 220TE, å det passet sjokkerende bra. Jeg kappet endene 4cm(skulle nok kappet 5cm) å da passet midtre og bakerste demper fra 190E 2.5-16 helt perfekt.

Styreenheten ble plassert i braketten til 220'n der den skal sitte i en 190.

I samme slengen så monterte jeg hengerfeste

Da dette gikk vel fort for seg så sendte jeg en mail til biltilsynet å informerte de om at jeg hadde byttet motor å bestilte så time for godkjenning av denne ombyggingen.

Jeg skrapet isammen noe dokumentasjon å drog til biltilsynet for vising.

Etter en times tid så var bilen godkjent med den nye motoren,  girkassen og bremsene.

Bilen går ganske bra, å det var ikke all verden med jobb heller.0f7a9c366a6612bbaa40cbd0e3cc80b9.jpg975e450471547ff4554db95ed7eb3b57.jpg804b54093e85a170eb26ee84b25f2e9d.jpg9649219e1089bd59557803a5f3501437.jpg206cc748d6d44ad9e65be4f138779eca.jpgd115d8da12278bbb3c7b8dd48395e1ed.jpg260f98fe2c96391ef319334e291dd0f7.jpg

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Bruker org utv. Tror det er 3.23 på bilen, å 3.27 på 220TE. Går ganske greit, synes de ikke er så ille i 124 heller egentlig, hvis de er i orden da vel å merke.

Jeg har 5tr automat fra v8 prosjektet så kan hende jeg en gang setter inn den her.

Dette skal være en bruksbil, selv om jeg har skulle lage det noen ganger før å det har tatt litt av så er planen at denne ikke skal bli noe mere. Blir en bra veteranbil dette.

Posted

Har 3.07 og 6gir på min 190 med kompressormotor. Der kunne jeg hatt høyere utveksling. Kunne hatt høyere på denne å egentlig. Har 2000 omdr/min. i 70 km/t.

Posted

Se der ja

Ble fint og bra bygg det der

Må få ferdig min snart jeg også.

Spent på hvordan 220 motoren blir med 3.07 diff og 5 trinns manuell.. har jeg regnet riktig, havner den på rett under 1700rpm i 90km/t

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

Posted

Hva er det du sprayer i luften utenfor trafikkstasjonen for å få godkjent sånt som dette? For alle andre er det jo komplett umulig å få godkjent noe som helst som ikke er fabrikklevert..

Posted

Likhetserklæring fra BOS gjør susen, samt papirer på at du har bygd om slik det står i likhetserklæring

Og en søknad til vegvesnet.

Posted

Joda, men likhet med hva så lenge det bygges om til noe som ikke kom originalt? Og slike likhetserklæringer (for eksempel at råkarosseriet på en 190E 1.8 og en 2.5-16 er likt) er i praksis umulige å få tak i nå til dags - det var noe enklere for 15-20 år siden..

Posted

Fikk likhetserklæring på at 190e 2.0 er lik som 2.3-16, opp til 186hk.

Får vel papirer på maks levert effekt på karosseri (204hk). Får ikke papirer på 3.2 amg fra bos (ettersom jeg har skjønt).

Får man papirer 2.5-16, kan man bruke hvilken som helst motor, så lenge man ikke overgår vekt på akslinger.

Bygger man turbo på en motor, må man dokumentere effekten.

Posted

"Bilen går ganske bra, å det var ikke all verden med jobb heller"

Det er godt noen tar det lett, jeg synes det hørtes ut til å være en del jobb :-)

Det ble en fin kombinasjon dette.

Posted

Hva er det du sprayer i luften utenfor trafikkstasjonen for å få godkjent sånt som dette? For alle andre er det jo komplett umulig å få godkjent noe som helst som ikke er fabrikklevert..

Jeg skrev ut noen delelister fra nettbutikken til meca å hadde finnannonsen på delebilen.

Posted

Jeg ser forresten at du generelt bare har negativt å si om å få godkjent den minste ting, mens i realiteten er det ganske enkelt.

Jeg kan love deg at det ikke er min sjarm som gjør det mulig å godkjenne en ombygd bil, så da må det kansje være noe med deg som gjør det vanskelig :-P

Posted

"Bilen går ganske bra, å det var ikke all verden med jobb heller"

Det er godt noen tar det lett, jeg synes det hørtes ut til å være en del jobb :-)

Det ble en fin kombinasjon dette.

Det fine med mercedes er at de var langt framme på utvikling, så på en bil fra f.eks 1983 og en fra 2004 er det mye som går omhverandre. Så det å ha litt delekunskap er en fordel. Med å parre de riktige delene så er mye mulig. Å bruker du org mb deler så kan du å dokumentere deler.

På denne bilen så brukte jeg radiator, motor, gir, El.nett på motor og fremste eksos fra s124. Så brukte jeg fremste mellomaksling fra 92mod 190e 2.0 automat. Så byttet jeg om på en slange på oljekjøleren til kassa.Eneste jeg modifiserte var et rør på gass-spjeldet til tankutluftingen og et annet luftfilter jeg fant på ebay da jeg ikke ønsket å flytte om på tankene i motorrommet. På den 190'n med kompressormotor så brukte jeg TD luftfilter og satte spylertanken i bagasjerommet, men på denne skulle jeg gjøre det enklest mulig da dette er en bruksbil min far bruker.

Det finnes papir på 306hk i w201 for de som trenger det.

Posted

Jeg ser forresten at du generelt bare har negativt å si om å få godkjent den minste ting, mens i realiteten er det ganske enkelt.

Jeg kan love deg at det ikke er min sjarm som gjør det mulig å godkjenne en ombygd bil, så da må det kansje være noe med deg som gjør det vanskelig :-P

Ja, jeg har utelukkende dårlige erfaringer med godkjenning av noe som helst som ikke er rett-frem-plankekjøring med TÜV-dokument. Har vært med på å søke om mye forskjellig, og svaret er det samme hver gang fra SFOOR: Det må bekreftes av produsent eller uavhengig kompetent laboratorium at det man ønsker å gjøre er greit. Så, da kommer man ikke lenger.

Jeg klarte med nød og neppe å vri meg unna å måtte ha fabrikantdokumentasjon på de originale skjermbredderne på en Geländewagen en gang, så ille er det. Å ha utskrift av datakort som viste at det var originalt på bilen, bilde av bredderne med delenummer fra EPC og X antall pressebilder av 80-talls G-wagen med akkurat de bredderne holdt ikke for "de høye herrer". Heldigvis var det en gubbe som tydeligvis var sjef for kontrollvirksomheten som tok styringen i siste sekund og sa det var greit..

En kamerat har en Audi 100 turbo quattro nå som han ønsker å få godkjent med 20v turbomotor. Største originalmotor i helt identisk chassis er 200 hk/280 Nm, den han ønsker å få godkjent er 230 hk/350 Nm. Bilen har fått komplette bremser fra S6 (samme bremser opp til 290 hk/400 Nm på en tyngre bil) og understell fra Audi V8. (280 hk/400 Nm, tyngre bil) Det er komplett umulig uten TÜV eller tilsvarende, så bilen må vel en tur til et eller annet utland for å få en bunke cover-my-ass-papirer. Det er som å snakke med en murvegg, de svarer kun copy-paste-svar på mail og brev og sier ikke noe annet enn at det må dokumenteres av fabrikant eller laboratorium at det er greit.

Posted

Det Audibygget er jo en tur i parken å få til.

Tipper fremgangsmåte er et tema. Det er en annen generasjon som jobber med godkjenninger nå. Har møtt mange å godkjent ved flere trafikkstasjoner å ser en fornying rundt om. Det er igjen noen rasshøl som skulle vært borte, men de er beskyttet. Vet noen har blitt forflyttet, så de går ikke under radaren. De omfattene ombyggingene jeg har måtte ha bistand av BT i har det vært 2 som har møtt opp, mindre enkle saker har det vært en.

Da det blir tid til overs skal jeg få godkjent Ascona b med cosworthmotor, volvo aksling, mercedes bremser ++

Har fått beskjed om at det ser bra ut, men fått noen tips av de for å gjøre gjøre kontrollen mere suksessfull, som å gjøre noe med håndbrekk og fjerne noe av buret.

Posted

Det ble søkt første gang i en vanlig skriftlig søknad som beskrev bilens originaltilstand og ønsket modifikasjon (motorbytte, større originale bremser etc.), dette ble supplert med en haug utskrifter fra delekatalog som viser både hvilke motorer som satt i bilen originalt og spesifikasjon på disse, spesifikasjon på motoren som ønskes godkjent inkl. vekt (samme motorfamilie, så ingen problemer med akselvekt), tegning fra delekatalog av bremser med delenummer og hvilke modeller disse var i bruk på samt en oppsummering av hele prosjektet. Det var vel snakk om 20-25 sider totalt med vedlegg.

Svaret som kom var i overskriften positivt av typen "vi finner å kunne godkjenne ombyggingen", men lengre ned var det "under forutsetning av" med henvisning til kjøretøyforskriften hvor det ble krevd dokumentasjon fra fabrikant eller "kompetent uavhengig laboratorium" på at karosseriet tålte økningen i effekt og dreiemoment og at man kunne fremvise kvittering. Kvittering er selvfølgelig ikke noe problem i det hele tatt, men det med karosseriet kladder. Det kokte ned til at når det man ønsket godkjent var mer effekt og/eller moment enn det største som var levert originalt i samme karosseri originalt var de lite lystne på å godkjenne det i det hele tatt med mindre noen andre hadde gått god for at det var OK.