Guest Petter Tajet Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Årets utfordring. Har en 300te 90 mod 270"km som stopper på tomgang da den er blitt driftsvarm, men problemet oppstår kun da det er 15 minus grader ute eller kaldere. Går helt fint da den startes opp, helt til den når driftstemp. Da begynner den å pendle på tomgang og stopper som regel, men som sagt kun da det er kalt. Har i det siste faktisk lagt merke til at ASD faktisk ikke virker da den går dårlig på tomgang. Har snakket med mange" eksperter" med råd om alt fra plugger. fordeler, bensinfilter, luftmengdemåler osv, men tror kanskje feilen kan være med noen relèr utifra at dette kun skjer da det er kalt.. og at ASD da heller ikke er i funksjon. ER jeg på sporet av en løsning tro?? Lurer også på om det er 2 bensin pumper og om denne feilen kan komme hvis den ene ikke fungerer opptimalt. Det er ikke noe fusking el lignende ved vanlig kjøring. Trenger sårt tips!! Petter Tajet. 90 mod 300te, 95 mod 220te og en veteran boble men tysk den også.
Guest 2800 Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Dette må for min del være ett skudd i løse luften. Men opplever for tiden det du beskriver. Startet for meg i høst, og nå toppet det seg. Har byttet alt, men nå kan det vise seg at det er tenningsmodulen.. Les tema 2 hakk lenger ned. Kona hjemme, jeg på havt. Du må nesten lese alt- Får vel bank når jeg kommer hjem, og så forlanger hun ny bil
Alexander Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Vil tro et bytte av overspenningsreleet kan løse problemene dine siden det er det eneste som kan påvirke både tomgangen og ASDen så lenge du er sikker på at ladespenningen og batteriet ditt er i tipp topp stand.
Guest Petter Tajet Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Hyggelig med svar og gode tips! Har brukt mange timer foran skjermen i forumet her får å prøve å sirkle inn feilen, å funnet ut at her er det mange vettuge mennesker med både kunnskap og erfaring. Kjempe fint forum!! Må nok snart melde meg inn! Brenner litt for denne stjerna*** Har du ca pris på overspenningsrele. skal ringe autotrio evnt på mandag, eller kan det være det samme på 220`n 95 mod som desverre "kjærringa" bruker om dagen!! slik at jeg kan prøve å kryssbytte litt?
TEH Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Dessverre, to helt forskjellige motorstyringer på de to bilene.
Alexander Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Det er forskjellige motorstyringssystemer ja, men overspenningsreleet kan allikevel være det samme. Det ser du enkelt ved å lese av delenummeret. Man pleier å si at det finnes to releer til 124, ett med 1 sikring og ett med 2 sikringer på toppen, men om det finnes flere variasjoner innenfor temaene hadde vært interessant å vite. Lurer på om ikke releet ligger på en 900,- eller noe slikt. I og med at bilen din er 17 år gammel er det sikkert ikke dumt å bytte det uansett hvis det aldri har blitt byttet.
Guest petter tajet Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Hadde ute overspenningsrelet i dag for å se etter fukt, irr el liknende, men det så helt fint ut. Da jeg satt det inn igjen var det en høy støye lyd fra relèt som aldri har vært der før. Bilen starter men asd, abs lampa lyser, samt oljetrykk,tank, temp og turtals visere virker ikke! Tok ut relèt og startet opp. samme feil. Er det skadelig å kjøre med bilen til jeg får nytt relè? Når jeg tenker etter hadde jeg faktisk samme lyd en gang den stoppet på tomgang, og da var den vanskelig å starte etterpå!! Håper ikke jeg har gjort mer skade enn nytte, eller....
Guest petter tajet Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Kanskje jeg blander litt sammen her. Lyden kommer fra et relè bak sikringsboksen. Det midtre for å være nøyaktig. sitter 3 stykker der. Trodde dette var overspenningsrelèt men leser ellers her i forumet at det sitter bak batteriet. Skulle aldri begynnt med dette i dag, kalt ute er det også!!
TEH Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Et lite tips: Det står delenummer på alle releene. Skriv de opp og sjekk de opp med denne siden http://www.autoimport.dk/reservedele/ Da vil du få et svar på hva slags rele det er.
Alexander Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Overspenningsreleet sitter bak batteriet. Det er rødt på toppen og har en eller to sikringer! Bare for å feie eventuelle uklarheter av banen.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now