Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har en MB C 180 CDI som jeg ønsker å oppgradere. Og da har jeg noen spørsmål.

1. Etter at effektavgiften er borte, kan jeg øke effekten ved å bytte turbo, dyser, remappe ecu osv. og få det godkjent uten å betale staten for det?

2. Jeg har skjønt det slik at det en C 250 CDI motor har som en C 180 CDI motor ikke har er følgende:

- Større turbo - altså en Borg Warner twin-turbo.

- Større intercooler grunnet større turbo.

- Dyser som tåler mer trykk.

- Annerledes programmering i ECU.

Jeg har fått tak i en Borg Warner twin-turbo fra en C 250 CDI. Hva skjer om jeg nå først og fremst monterer denne på min lille C 180 CDI? Vil motoren gå bananas og ta skade, eller skulle dette være grei skuring?

Posted

Jeg vil tro at dersom vi snakker godkjenning, så vil de herrer i en statsetat forlange papirer på ombyggingen fra importør.  Du vil med dette forlate typegodkjenningen på en 180, og må derfor dokumentere at du fyller alle punkt i typegodkjenningen på en 250.

Vi snakker chassis, hjuloppheng, bremser, utslipp og støy

Posted

....og å få papirer fra Mercedes-Benz eller BOS som importør på noe sånt kan du bare glemme..

Om du ikke er fornøyd med den effekten du får med chiptrim, selg bilen og kjøp en med større motor. Det er et utall andre småting utenom motor som ofte er forskjellig også, for eksmpel kjølesystem, bremser, girkasse og så videre.

Posted

Å få godkjent økt effekt er en grei sak. Har den vært i Norge(ant år i papirene) så er det ikke noen avgift på økningen. Nå er vel effektavgiften borte, men mulig den er tilbakevirkende på bilen som ble reg før den ble borte.

Du nevner omprogrammering, det kan du gjøre på den motoren du har for å få mere effekt. Nå ble det slik at de ikke kan straffe deg hvis de kan bevise at du har omprogrammert eller chipa bilen din, så er du ferdig med garantier og sånn er det bare å bestille time.  Vi har noen samarbeidspartnere som gjør dette, å vi jobber med en til.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Det er ikke effektavgift what-so-ever etter at den ble fjernet, ingen tilbakevirkende effekt. Det er altså ikke noe problem. TÜV-godkjent chip (omprogrammering) finnes, og dette er det enkleste og beste som i tillegg lar seg godkjenne.

Posted

Trenger ikke å være tüv-godkjent.

Blir det uante mengder effekt så kan et bremsepapir legges ved som en pekepin. Det er ikke godkjent som dokumentasjon i en evt straffesak(det er prøvd å avslått),men i denne sammenhengen kan det brukes som dokument. Jeg har ved flere godkjenninger lagt ved bremsepapir.

Dåg kan det vel diskuteres om de økning på dette nivået er noe å styre med. Det blir vel ikke økt toppfart eller noe effekt som senere kan bidra egenhendig til uhell og ulykker. Det er skiftet ut veldig mange sure gubber i både det ene og andre systemet nå så ting er langt ifra så "ille"som det var tidligere.

Posted

Jeg har inntrykk av at det bare har blitt verre og verre, og kommer man med et bremsepapir bare ler de høyt og rått og sier "glem det", men alt med TÜV er de strålende fornøyd med.

Selv moderate 30% effekt- og momentøkning gjort med kun originaldeler, med oppgraderte bremser og understell, også med originaldeler, er fullstendig umulig å få godkjent med mindre man kommer med bekreftelse fra produsent, importør eller TÜV/tilsvarende på hva som må gjøres og er gjort. All verdens delekataloger, utregninger og annet er helt verdiløst, det er kun cover-my-ass-papirer, altså papirer hvor noen andre (produsent, importør, TÛV/tilsvarende) tar på seg ansvaret for at ting er som de er som de i det hele tatt gidder å se på.

Posted

Alt i det innlegget er faktisk feil.

Da det var avgift på effektøkning så kunne de bare ta deg der det var brukt typegodkjente sett. Kjøpte du et chip å satte inn det fikk du i værste fall bare beskjed om å ta det ut. Vet ikke hvor mange, som evt har blitt dømt å fått bot å måtte betale avgift, men det ble for noen år siden avgjort at de ikke kunne dømme noen for å ha chipet bilen sin med noe som ikke var typegodkjent for den.

Det var i Trondheim en bremsebenk, men av juridiske årsaker måtte den plukkes ned.

Jeg har i mange tilfeller blitt oppfordret til å stille med bremsepapir på godkjenning, spesielt der motor avviker fra fabrikkspec.

Noen ganger har de benyttet seg av papiret å brukt det som dokumentasjon, andre bare sett på det.

Nå skal ikke jeg hevde at jeg godkjenner biller hver dag(men i dag er det faktisk en slik dag :-P) , men det har blitt noen. Det har blitt mest mb, å det viser seg at mb har en litt vrien importør, noen merker har tidligere vært veldig hjelpsomme, men i en periode så var det innskjerping over hele fjøla, nå er det noe lettere igjen.

Jeg har fått uventet mye hjelp av importøren til mb. Ifb.med 124 som bygges om med v8  fikk jeg masse nyttig info, selv om jeg ikke trengte det. Biltilsynet godkjente alt uten innblanding av bos, men da bos støtter tallene smiler de fra øre til øre.

F.eks da BT kom å slo inn chassinummer i min s124 etter utvidelse av motorrom så ble jeg skikkelig imponert.

De to som kom var blide og hyggelige å utførte en strålende jobb. Jeg hadde selvfølgelig alt klart å det var tilrettelagt for at de skulle kunne gjøre jobben sin uten noe styr. Jeg fikk lov til å påvirke de slik at resultatet ble slik jeg ønsket. Har etter det hatt kontakt med han ene(viktig å holde på gode kontakter, da går en mindre i motbakke) ifb med godkjenning av en annen mb, å det var fryd og gammen.

Posted

OK.  ?????  Er det en C eller S ?  Er vel nyere enn min.  Men ingen motor jeg kjenner er mer trimvillig enn en 2,1 CDI motor med 120 eller 136 hk. Mye hk og enda mer NM for noen få tusenlapper 👍

Posted

Joda det kom både c180, 200, 220 og c250 cdi i s204-karosseri, altså stasjonsvogn🙂

Alle disse hadde OM 651-motor fra 2012.

S205 er den nyeste modellen, fra 2014 og oppover.

Selvsagt har du helt rett, bare jeg som er på tur.

Poenget mitt er egentlig at alle 250 CDI er OM651.

Og det er en annen motor enn OM 646

Om noe vil jeg ABSOLUTT ikke anbefale å chippe noen OM651

OG C180 CDI har mange forskjeller fra en C250 CDI

C 180 har helt annen og mindre turbo, mens C 250 har to turboer og helt annen motorstyring.

Posted

Jeg er ikke noen MB mann,men kona har to. Som sagt en chiptrimmet -09 200 CDI (136 hk) og en -15 250 CDI 204hk/500 NM)  I utgangs punktet samme motor. 200en skal nå ha ca.190hk/460nm og går som fa.. . Forbruket er helt likt selv om 250 er stv. med 4 matic men den har 7 gir. Så se og få chippet 180en,du vil aldri angre. 😉  Sorry for at jeg ikke kan alle disse kodene  S204 og motorkoder,men hvilke biler som chip virker på har jeg undersøkt med lupe og der er det ingen som virker som på en nedtrimmet MB CDI motor. Lykke til . 🚗🏁🍾🏆

Posted

Jeg er ikke noen MB mann,men kona har to. Som sagt en chiptrimmet -09 200 CDI (136 hk) og en -15 250 CDI 204hk/500 NM)  I utgangs punktet samme motor. 200en skal nå ha ca.190hk/460nm og går som fa.. . Forbruket er helt likt selv om 250 er stv. med 4 matic men den har 7 gir. Så se og få chippet 180en,du vil aldri angre. 😉  Sorry for at jeg ikke kan alle disse kodene  S204 og motorkoder,men hvilke biler som chip virker på har jeg undersøkt med lupe og der er det ingen som virker som på en nedtrimmet MB CDI motor. Lykke til . 🚗🏁🍾🏆

Neimen da må du jo ikke påstå ting som er feil da.

NEI det er ikke samme motor, de to bilene dine har to fullstendig ulike motorer, det er knapt noe som ligner hverandre. Jo, begge har stjerne.

2009 modell E-klasse har en OM646, en dieselmotor med dobbeltregisterkjede i forkant av motoren, en motor der elektronikk og styreenheter er plassert i styreenhetsrom, det er mekaniske dyser og elektronisk styring, motoren er lenger, tyngre og breiere enn den nye motoren som er i 15 modellen din.

2015 modellen din har en OM651, en dieselmotor med enkelt registerkjede montert i bakkant, den har utenpåliggende dieselfilterbrakett som er vannoppvarmet, og ble levert med komplett enhet der motorstyring sitter i luftfilterboksen. Motoren er et aggregat utformet motor som leveres i samme konfigurasjon som to fysiske størrelser og som modulmotor. Den har både vært i bruk på tvers og på langs, den er lettere, smalere, kortere og mer versatil. En motor jeg absolutt ikke anbefaler å chiptrimme, av hensyn til slitasje. Motoren kommer med alt fra en liten via en større til både en liten og en stor turbolader. En fantastisk fin motor, men noe HELT annet enn OM646 hva gjelder slitestyrke.

Posted

Sorry Simen,trodde det var samme motor. ( litt strengt og si at jeg påstod det)  Nyere type motor med 5cc mindre slagvolum . Vi kom vel litt off topic vel.😰

Posted

Jeg synes Simen er spot on på topic. Viktig å skille på 646 og 651 under overskriften :180 vs 250 cdi

:)

Sikkert noen som har fine historier om 651.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk